Literskala på gjæringsbøtter

Finn Berger

Moderator
Denne delen av forumet trenger et underkapittel til, for alt som ikke er enten en eller annen bryggemaskin eller DIY.

Vel, jeg gjorde dette sjøl, i alle fall:

I en eller annen tråd som jeg ikke er i stand til å finne igjen nå, ble det diskutert hvorvidt literskalaene på gjæringsbøøttene er korrekte. Konklusjonen var vel at det var de stort sett ikke, og bl.a. ble Europrisbøttene pekt ut som unøyaktige. Siden jeg nå stort sett bare bruker dem, fant jeg ut at jeg skulle sjekke igjen. Jeg veide opp vann, og jeg korrigerte volumet for temperatur til 20 grader. (Jeg brukte ei Biltemavekt som jeg har sjekket for nøyaktighet på gram-nivå.)

Resultat: Ved oppveid 25 liter, sier skalaen i Europrisbøtta at det er 25,2 liter i bøtta, så den lyver altså - men bare litt. Ikke mer enn jeg kan leve med i bryggerhverdagen.
 
Støttes. Jeg brukte kaldtvann og det var ikke mange grammene off. Har også stemt da jeg brukte to-tre forskjellige bøtter på sensommeren for å trekke ut meske-effektivitet-data fra mesken før jeg hadde kokekjelen i hånd.
 
Dermed skulle Europrisbøttene være sikkerhetsklarert:) - i motsetning til hydrometrene deres:confused:.

Litt off topic:
100-ml målesylindrene deres er forresten utmerkede til å ta hydrometerprøver i - det går ikke med så mye øl hver gang:p. Jeg startet å brygge med et sett utstyr til ekstraktbrygging fra Bryggselv, og den målesylinderen som fulgte med hydrometeret, slukte jo flere desiliter - så da ble det sparsomt med prøvetakingen; man vil jo ha mest mulig øl:).
 
Ofte når du kjøper et hydrometer så kommer dette i en form for rør. Dette kan du måle i.Ofte mindre enn 100ml. Men de kan gjerne bli litt flobby hvis du måler ved utmesk, da plastikken ofte er tynn.
 
Ofte når du kjøper et hydrometer så kommer dette i en form for rør. Dette kan du måle i.Ofte mindre enn 100ml. Men de kan gjerne bli litt flobby hvis du måler ved utmesk, da plastikken ofte er tynn.

Det holder med 70ml i glasset mitt - og det er akkurat passe til en liten prøvesmak, også. Jeg er blitt riktig glad i grønnøl:). Så mindre vil jeg ikke ha:p.
 
Ha! lucky bastard. jeg tror jeg skal kjøpe meg et FG-hydrometer, for hvis jeg bruker mitt vanlige hydrometer til FG synker det bare rett til bunns. Må bruke "vanlig" ellers, og det synes jeg er så dårlig opppløsling på. Bruker briller, men det holder ikke. Vil kunne lese av ned til 0.5.
 
Lite hett tips til prøveglass er denne blomstervasen fra IKEA, har flere av disse liggende. Billig og god.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10067655/

tajt-vase__25065_PE109822_S4.JPG
 
Ha! lucky bastard. jeg tror jeg skal kjøpe meg et FG-hydrometer, for hvis jeg bruker mitt vanlige hydrometer til FG synker det bare rett til bunns. Må bruke "vanlig" ellers, og det synes jeg er så dårlig opppløsling på. Bruker briller, men det holder ikke. Vil kunne lese av ned til 0.5.

Aha - sånne finnes? Det blir alltid litt gjettverk om det er 1.010 eller 1.011, ja.


Lite hett tips til prøveglass er denne blomstervasen fra IKEA, har flere av disse liggende. Billig og god.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10067655/

tajt-vase__25065_PE109822_S4.JPG

Søren, det er jo bærre lækkert! Plast blir slitt og grått i lengden.
 
Det holder med 70ml i glasset mitt - og det er akkurat passe til en liten prøvesmak, også. Jeg er blitt riktig glad i grønnøl:). Så mindre vil jeg ikke ha:p.
Jeg bruker 80-90ml for OG og FG-målinger med hydrometeret. Refraktometer på resten av målingene.
 
Tilbake
Topp