Batch ødelagt av lys under gjæring?

Tørrhumlet for et par dager siden og glemte å slå av taklyset da jeg var ferdig. Oppdaget det ikke før nå... Gjæringsdunken er isolert med liggeunderlag rundt på utsida, men ikke på lokket, så der har det kommet lys inn. Er løpet kjørt? Andre som har gjort samme tabbe og kan dele erfaringer?
 
Så lenge det ikke er direkte sollys eller flombelysning tror jeg ikke det gjør no
det er vel ugjennomsiktig plastikk?
 
Vanlig, ugjennomsiktig kar ja. Og ikke noe sol- eller dagslys i det hele tatt. Kun ei vanlig, gammeldags lyspære i taket over dunken.
 
Vil jeg merke en evt forringelse med en gang? Eller kan det ta lengre tid før man kjenner noe? Kjedelig å ha tappet x antall liter på flasker for så å oppdage etter noen dager/uker/mnd at det ikke er "drekkanes" :)
 
Vil ikke tro det er noen fare. Det er vanligvis UV-lys som er ødeleggende og det er det meget lite av fra ei lyspære.
 
Uansett skal "skunking" være såpass umiddelbart at enkelte mener det er mulig å smake bare med en godt humlet øl i klart glass på verandaen på en solfylt dag. Smaker det greit er det bare å slappe av.
 
Tilbake
Topp