Tråden for dumme spørsmål.

Har målt meskevannet etter 15 minutter på de 2 siste bryggene. Ser ut til at den er litt lav. Leser at tilsetting av Kalsiumkarbonat eller Natriumkarbonat hjelper.
Finnes det noe i en vanlig husholdning som kan brukes istedet? Vis vedlegget
 
Har målt meskevannet etter 15 minutter på de 2 siste bryggene. Ser ut til at den er litt lav. Leser at tilsetting av Kalsiumkarbonat eller Natriumkarbonat hjelper.
Finnes det noe i en vanlig husholdning som kan brukes istedet? Vis vedlegget 28161

De stripene der er litt vanskelige å tolke. Jeg synes det ser ut som om du er nede på 5,2, og mange vil mene at det er ideelt. Men vil du jekke den opp litt, kan du bruke vanlig natron (natriumbikarbonat), som mange har liggende til bruk i bakingen. (Du kan ikke bruke bakepulver.) Prøv med en halv teskje først; du skulle ikke trenge så mye, ser det ut til.

Kalsiumkarbonat er kritt. Det kan det kanskje også hende du har, men det er mer tricky å få løst opp. (Har ingen erfaring med det, så jeg kan ikke si hva du eventuelt må gjøre. Oppløseligheten er avhengig av syre, og det er mulig mesken er sur nok til at det funker.)

edit: Ser at dette kommer litt seint. Sorry:(.
 
Ingen fare. Tenkte mere på fremtidige brygg. Synes fargen ligger under 5.2 på skalaen.
Natron finnes det nok i et kjøkkenskap.
Takker hjertelig for svar.
 
Satte min første starter i går, men brukte av en eller annen grunn gjærlås i kolben.
Er det bare å starte på med ny starter?
Har i utgangspunktet litt lite gjærceller i den starteren jeg satte nå.
 
Det begrenser veksten, det der - men jeg aner ikke hvor mye.

Hvis det i utgangspunktet var litt for lite til å få nok, er det jo bare å sette et nytt steg. Og det gjør jo ikke noe å få litt til overs - så har du til neste brygg.
 
Hei. Er i planleggingsfasen for å starte å brygge. Ser litt på herms-oppsett å har et lite spørsmål. Er det mulig å bruke HLT kjelen til BK? Har ikke så stor plass å lurte på om dette hadde noen ulemper?
 
Dette kommer helt an på prosessen din, så ja :)
Jeg brygger med tre kjeler. Dersom jeg skulle tatt bort en, ville det ha vært kokekjelen, og trikset det til med en BIAB pose eller et meskerør.
Du kan også brygge no-Sparge. Da trenger du kun en kjele og BIAB pose.
Det finnes særdeles mange måter og brygge på som krever mye eller lite utstyr
 
Dette kommer helt an på prosessen din, så ja :)
Jeg brygger med tre kjeler. Dersom jeg skulle tatt bort en, ville det ha vært kokekjelen, og trikset det til med en BIAB pose eller et meskerør.
Du kan også brygge no-Sparge. Da trenger du kun en kjele og BIAB pose.
Det finnes særdeles mange måter og brygge på som krever mye eller lite utstyr

Men brukes alle kjelene på samme tid? Jeg tenkte om det var mulig når meskeprossesen var ferdig, at jeg kunne ta ut coilen i Hlten. For å så sende vørteren over, å koke opp? Jeg er sikkert på bærtur, men måtte bare spørre :)
 
De brukes ofte samtidig. Du varmer vann i hlt og skyller over i lt mens du tapper over i bk - samtidig
 
Hvor mange ganger deler gjærceller seg når man lager en starter ?
Er det et gitt antall eller fortsetter de å dele seg til oksygenet er oppbrukt. Hvis man f.eks lager en starter på en liter med 100 celler i utgangspunktet. Vil den da inneholde dobbelt så mange celler om en starter med 50 celler?
Jeg tenker på det å lage starter av gjærslurry som har stått en stund i kjøleskapet og som det er vanskelig å fastslå hvor mange gjærceller som er i live.
 
Jeg tenker på det å lage starter av gjærslurry som har stått en stund i kjøleskapet og som det er vanskelig å fastslå hvor mange gjærceller som er i live.
det er umulig å vite hvor mye levende gjær du har etter lengre tida oppbevaring i kjøleskapet, men jeg lager som oftest en liten og 'svak' starter på 1 liter / OG 1.025-1.030 før jeg dekanterer og bruker dette i en 3L / 1.040. Dersom du ikke får startet 1L, er det bare å kaste...
 
skal sette cornelius fatet mitt i fyseren, hvordan gjør folk det me termostaten? taper den på fatet, eller henger den så den måler i luft?
 
det er umulig å vite hvor mye levende gjær du har etter lengre tida oppbevaring i kjøleskapet, men jeg lager som oftest en liten og 'svak' starter på 1 liter / OG 1.025-1.030 før jeg dekanterer og bruker dette i en 3L / 1.040. Dersom du ikke får startet 1L, er det bare å kaste...
Javel . Men måler du f.eks mengde slurry etter 3 literen er ferdig og anslår gjær gjærmengde ut i fra det ?
Siste gang jeg laget starter så jeg at det lå en del trub med fra gjærvaskingen. Jeg bruker ikke magnetrører. Så jeg dekanterte mens starteren var i full gang . Fikk bort truben og målte mengde når starteren var ferdig. Ca 1.5 dl tykk slurry. Vet ikke helt hvor mange celler jeg kan regne pr. ml. Men tror det skal være nok til en 12 liters batch med ca 8 % øl.
 
Javel . Men måler du f.eks mengde slurry etter 3 literen er ferdig og anslår gjær gjærmengde ut i fra det ?
Siste gang jeg laget starter så jeg at det lå en del trub med fra gjærvaskingen. Jeg bruker ikke magnetrører. Så jeg dekanterte mens starteren var i full gang . Fikk bort truben og målte mengde når starteren var ferdig. Ca 1.5 dl tykk slurry. Vet ikke helt hvor mange celler jeg kan regne pr. ml. Men tror det skal være nok til en 12 liters batch med ca 8 % øl.
Fant visst svaret selv fra en artikkel. Fra 1998,men regner med at den er aktuell enda .http://byo.com/mead/item/1248-pitching-by-numbers

Yeast in a starter will grow to roughly 50 million cells per milliliter of wort or 1.5 billion per ounce of wort no matter what the starting number of cells. To calculate your pitching rate, multiply the volume of your starter by the number of cells stated above. A 64-ounce starter will yield: 64 x 1.5 billion = 96 billion. A 500 ml starter will grow to: 500 x 50 million = 25 billio
 
Javel . Men måler du f.eks mengde slurry etter 3 literen er ferdig og anslår gjær gjærmengde ut i fra det ?
Siste gang jeg laget starter så jeg at det lå en del trub med fra gjærvaskingen. Jeg bruker ikke magnetrører. Så jeg dekanterte mens starteren var i full gang . Fikk bort truben og målte mengde når starteren var ferdig. Ca 1.5 dl tykk slurry. Vet ikke helt hvor mange celler jeg kan regne pr. ml. Men tror det skal være nok til en 12 liters batch med ca 8 % øl.
Fant visst svaret selv fra en artikkel. Fra 1998,men regner med at den er aktuell enda .http://byo.com/mead/item/1248-pitching-by-numbers
Yeast in a starter will grow to roughly 50 million cells per milliliter of wort or 1.5 billion per ounce of wort no matter what the starting number of cells. To calculate your pitching rate, multiply the volume of your starter by the number of cells stated above. A 64-ounce starter will yield: 64 x 1.5 billion = 96 billion. A 500 ml starter will grow to: 500 x 50 million = 25 billion
It is generally accepted by commercial brewers that the optimum pitching rate for beer is around 1 million cells for every milliliter of wort, multiplied by the gravity of the wort in degrees Plato.


Jeg brukte 3 liters starter. Ble kanskje i minste laget etter dette. Regnet ut at jeg trengte over 200 milliarder til en 12 liters batch med OG på 1074.
3 liters starter gir meg bare 150 milliarder. Men hvis jeg tar med de 2 desiliterene med slurry jeg laget starteren av så nærmer det seg. Kanskje ........
Jaggu ikke enkelt det her.....
 
Fant visst svaret selv fra en artikkel. Fra 1998,men regner med at den er aktuell enda .http://byo.com/mead/item/1248-pitching-by-numbers
Yeast in a starter will grow to roughly 50 million cells per milliliter of wort or 1.5 billion per ounce of wort no matter what the starting number of cells. To calculate your pitching rate, multiply the volume of your starter by the number of cells stated above. A 64-ounce starter will yield: 64 x 1.5 billion = 96 billion. A 500 ml starter will grow to: 500 x 50 million = 25 billion
It is generally accepted by commercial brewers that the optimum pitching rate for beer is around 1 million cells for every milliliter of wort, multiplied by the gravity of the wort in degrees Plato.


Jeg brukte 3 liters starter. Ble kanskje i minste laget etter dette. Regnet ut at jeg trengte over 200 milliarder til en 12 liters batch med OG på 1074.
3 liters starter gir meg bare 150 milliarder. Men hvis jeg tar med de 2 desiliterene med slurry jeg laget starteren av så nærmer det seg. Kanskje ........
Jaggu ikke enkelt det her.....

Vet ikke hvor du har det tallet i fra. Men 3L starter med 100g DME pr liter bør gi deg minimum 225 milliarder nye celler gitt at den blir så utgjæret som den kan få blitt. Dette er elementært, så hvor fikk du tallet fra?
 
Fra artikkelen jeg la ut link til.
Yeast in a starter will grow to roughly 50 million cells per milliliter of wort or 1.5 billion per ounce of wort no matter what the starting number of cells
Men bare så det er sagt så foretrekker jeg det du sa fordi det gir meg nok gjærceller ;).
Og det stemmer også etter det jeg la inn i Brewersfriend sin kalkulator. Ble bare litt usikker etter å ha lest denne artikkelen.
Men det jeg syntes var mest interessant var at han sier gjæren vil øke med så mye uansett antall gjærceller i starten.
 
Vet ikke hvor du har det tallet i fra. Men 3L starter med 100g DME pr liter bør gi deg minimum 225 milliarder nye celler gitt at den blir så utgjæret som den kan få blitt. Dette er elementært, så hvor fikk du tallet fra?
Han bruker ikke magnetrører....
 
Fra artikkelen jeg la ut link til.
Yeast in a starter will grow to roughly 50 million cells per milliliter of wort or 1.5 billion per ounce of wort no matter what the starting number of cells
Men bare så det er sagt så foretrekker jeg det du sa fordi det gir meg nok gjærceller ;).
Og det stemmer også etter det jeg la inn i Brewersfriend sin kalkulator. Ble bare litt usikker etter å ha lest denne artikkelen.
Men det jeg syntes var mest interessant var at han sier gjæren vil øke med så mye uansett antall gjærceller i starten.

Aha. Det er feil. Hvis man legger Carl Ballings sine tall i grunnen (som er opplest og vedtatt at er greie å bruke) så vil du få en milliard nye gjærceller pr gram ekstrakt som er spist. Hvis du bruker vanlig lys DME så kan du gå ut ifra at 25% av denne er ugjærbar, altså klassisk tommelfingerregel som også går igjen med FG, at FG blir 1/4 av det OG var, for å ballparke.

Så 3L starter med 100g DME pr liter gir deg 3x75g = 225g gjærbart ekstrat, som blir 225 milliarder nye celler. Og dette er minimum gitt at alt ekstraktet er spist opp. Dette ble oppdaget midt på 1800-tallet., og holder fortsatt stand...
 
Tilbake
Topp