Oxygen eksplosjonsfare ?

Husk at oxygen og fett , grease , olje. Er ein livsfarlig kombinasjon

Så på oxygen er det kun regulatorer som er beregna på oxygen so er tilrådelig å bruke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så lenge det er beregna til oxygen skal det være trygt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Då hadde eg ikkje brukt den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig med Jo-Helge, dette vil du ikke tulle med.
Ikke at det er farlig dersom du bruker og behandler det riktig, men det er farlig dersom du gjør feil.

Du får bestilt rett fra Jula (må bestilles fra deres reservedelslager pr epost, og hentes i varehus: MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500 (best.nr. R020334)). (kilde: brygging.glennrlie.net)
Jeg har denne regulatoren, den er ment for O2 og disse beholderne (som også selges av Jula).
 
Passer den på oksygen,hvis den gjør det hadde det ikke bekymret meg,
Ellers går oksygen og co2 om hverandre men de skal ikke byttes om hvis bruken fra før er ukjendt.

OT: Uansett, skal det skje noe må det antennes, da er faren med fyll, kolsh, oksygen og røyking større, så stor at du ikke får oksygen og må lide deretter :)
 
Passer den på oksygen,hvis den gjør det hadde det ikke bekymret meg,
Ellers går oksygen og co2 om hverandre men de skal ikke byttes om hvis bruken fra før er ukjendt.

OT: Uansett, skal det skje noe må det antennes, da er faren med fyll, kolsh, oksygen og røyking større, så stor at du ikke får oksygen og må lide deretter :)
Dette er direkte feil! Du trenger ingen tennkilde når du blander oksygen med fett/olje. Dette vil selvantenne!
 
Så hva antenner oljen her da?

19 sec i videoen så står det hva som trigger eksplosjonen...(selvantenning)

Varmen fra friksjon/kompresjon, på samme måte som varmen fra kompresjon antenner dieselen i en dieselmotor.
I filmen brukes det en ganske kraftig anntennelsekilde.

Bland rødt fosfor som antennes mye lettere enn noe drivstoff, bare på 60 grader, og kaliumklorat som skiller ut oksygen under oppvarming, legg håda de på dette.
Bruk små mengder, omtrendt som fosforet på en fyrstikk.
 
Dette er tråden for generelt og nybegynnerspørsmål - med trykk på det siste. Det eneste 'riktige' svare er da at dette kan være farlig dersom du ikke vet hva du driver med.
Spissfindige forklaringer og dype tekniske utgreiinger hører hjemme i en annen tråd.
Trådstarter har innsett dette for flere poster siden og bestilt ny regulator. Jeg føler meg trygg på at det er det riktige valget i denne sammenheng
 
Tilbake
Topp