Tråden for dumme spørsmål.

Julian Høstan. Skifter du fra lager til aletyper (f eks ipa som du har laget) så er det kanskje lettere
å få et bra resultat. Ha kontroll på gjæringstemperatur i bøtta så er mye gjort.
Vet det er fullt mulig å lage godt øl på maltekstrakt.
Handler du i løsvekt i bryggebutikk får du kanskje bedre råvarer.
 
Har en way gammel pakke med 400 jeg tenkte å bruke om en stund. Umaltet hvete er greia i en Wit, vil det si at jeg kan bruke flaket hvete? Finner ikke noe spes om det skal være rå hvete eller ei, altså ikke gelatinisert, flaket hvete er jo det.
 
Julian Høstan. Skifter du fra lager til aletyper (f eks ipa som du har laget) så er det kanskje lettere
å få et bra resultat. Ha kontroll på gjæringstemperatur i bøtta så er mye gjort.
Vet det er fullt mulig å lage godt øl på maltekstrakt.
Handler du i løsvekt i bryggebutikk får du kanskje bedre råvarer.
Mye man kan gjøre. Det første brygget gikk jeg jo inn i uten å vite noe særlig. Hadde ikke kontroll på temp i det hele tatt, brukte sukker og den ble helt forferdelig. Goerdie lager settet fikk jeg med stsrtsettet og hadde egentlig ikke forventet noe særlig. Danish style ble god. Denne gang med dme og full kontroll på temp (18-20 gr), hydrering av gjær og ved bruk av Starsan. Akkurat med St. Peters IPAen så stresset jeg pga den beske smaken på vørteren... Det var dette som var problemet med den første udrikkelige batchen. Beskt som bare %%$#!! Var synd fordi skummet og klarheten i ølet var perfekt. Vil ikke kaste en batch til helt enda :)
 
Har en way gammel pakke med 400 jeg tenkte å bruke om en stund. Umaltet hvete er greia i en Wit, vil det si at jeg kan bruke flaket hvete? Finner ikke noe spes om det skal være rå hvete eller ei, altså ikke gelatinisert, flaket hvete er jo det.
Flaket hvete skal være umaltet. Er dampvalset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Flaket hvete skal være umaltet. Er dampvalset.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, men lurte på hvis pre-gelatiniseringen hadde noe å si. Men det var faktisk bare så enkelt å gå på BS sine sider og se at flaket hvete blir ofte brukt i Wit, så da er den geir.
 
Har et spørsmål ang. temperatur under gjæring.

Jeg dro bort en helg og temperaturen falt i rommet der brygget står. Da jeg kom tilbake, var det et skum/gjær lignende lag på toppen av brygget. Det luktet surt. Jeg rørte en del og håpet at dette ville få gjæringen i gang igjen. Jeg målte den til ca. 1025 da jeg kom hjem etter helga og nå er den på 1012.

Vil dette sette en usmak på ølet?
 
Det skal være et lag av gjærskum på ølet når gjæren jobber:). Hvis det ikke er det, er det grunn til å være bekymret. Det høres helt normalt ut.

Hvis du rørte forsiktig og unngikk plasking, skjedde det vel ikke noe galt. Plasking fører til oksidering, og det bør unngås så langt mulig.
 
Ok, jeg får håpe jeg ikke plasket så mye. Da jeg kom hjem lot jeg den stå i en uke (ca. 20 grader) og da målte den 1025 (2 uker gjæring).Jeg fikk det for meg at jeg måtte blande skummet/gjæren inn igjen for å få litt liv/starte gjæringen igjen. Får bare flaske å håpe på det beste.

Takk for svar :).
 
Ok, jeg får håpe jeg ikke plasket så mye. Da jeg kom hjem lot jeg den stå i en uke (ca. 20 grader) og da målte den 1025 (2 uker gjæring).Jeg fikk det for meg at jeg måtte blande skummet/gjæren inn igjen for å få litt liv/starte gjæringen igjen. Får bare flaske å håpe på det beste.

Takk for svar :).

Det der er standardprosedyre for en del litt vanskelige engelske gjærtyper:). Hva slags gjær/hva slags øl?
 
Dagens dumme spørsmål: Hvis man bruker gjærnæring i gjærstarteren, trenger man da gjærnæring i vørter etter pitching?
Er gjæren good to go når den pitches?
 
Dagens dumme spørsmål: Hvis man bruker gjærnæring i gjærstarteren, trenger man da gjærnæring i vørter etter pitching?
Er gjæren good to go når den pitches?

Godt spørsmål (altså feilplassert spørsmål;)), som jeg slutter meg til - men kanskje har litt svar på, også.

Jeg har ikke brukt gjærnæring i ølet i det siste, unntagen når jeg har pitchet bunnhøstet gjær. Jeg tror - understreker tror - ikke det skulle være nødvendig. Grunnen til at jeg ikke gjør det, er at jeg har hatt lett for å få problemer med fusel (som jeg er veldig var for, dessverre), og gjærnæringen inneholder et stoff som gjæren med begjærlighet (sic!) kaster seg over for å lage fusel. (Husker ikke hva det heter. Jeg har informasjonen fra @Kontorstol i en diskusjon her for ikke veldig lenge siden.) Om det dreier seg om sånne mengder at det har praktisk betydning, vet jeg ikke.

Uansett; i en god all-grain vørter skulle det egentlig ikke være mangel på noe - med mulig unntak for sink. Så jeg tar sjansen på å skippe gjærnæring når gjæren i utgangspunktet er i topptrim.
 
Under koking samler det seg som regel et godt lag med trub og humle rundt veggene av kjelen etter hvert som volumet minker. Iblant rører jeg inn dette noen ganger underveis, andre ganger glemmer jeg det.

Jeg lurer på om det er en ikke-ubetydelig del av bitterhumla som blir liggende der uten kontakt med vørteren. Noen som har gjort seg tanker rundt dette?
 
Under koking samler det seg som regel et godt lag med trub og humle rundt veggene av kjelen etter hvert som volumet minker. Iblant rører jeg inn dette noen ganger underveis, andre ganger glemmer jeg det.

Jeg lurer på om det er en ikke-ubetydelig del av bitterhumla som blir liggende der uten kontakt med vørteren. Noen som har gjort seg tanker rundt dette?
Hvilken bryggemaskin/utstyr bruker du?
Jeg opplever litt humlerester likt som når jeg koker ned en saus, det blir litt, men ubetydelig mengde som jeg vasker bort i etterkant. Det er vel mulig å skrapen nedi ettersom en får rester igjen i maskinen uansett, men tror ikke det er stor behov.
= altså - hvis du gidder, kjør på.
 
Nå brygger jeg på Speidel, men husker at det også la seg en del da jeg kokte i kjele. Dere konkluderer altså med at det er ubetydelig. Men noen ganger ser det ut som betydelige mengder humle langs kantene, det er derfor jeg spør. :)
 
Spørsmål fra en nybegynner.

Jeg skal forsøke å brygge en Lervig lucky Jack, og i oppskriften står det at jeg skal bruke 15g perle 9,4%. Finner kun perle 4,9% på bryggselv.no. Har jeg funnet riktig humle, og hvordan går jeg eventuelt frem for at dette skal bli riktig?
 
Tilbake
Topp