Tradisjonsbrygg

Nå i julen (og kanskje ellers) har mange familier tradisjon for å brygge ulike drikker. Noen kaller det øl, og andre noe helt annet. Ofte vil det som kalles øl gjerne beskrives som noe helt annet i dag. Spennende er det uansett!

Det hadde vært gøy å lære mer om hvilke tradisjoner som finnes rundt om kring i Norge i forhold til dette. Jeg har inntrykk av at hjemmelaget drikke utover moderne hjemmebrygging strekker seg mye lengre enn til bare Tomtebrygg!

Værsågod - fyll på!
 
Den gamle tradisjonen for dette i Norge var jo å brygge gårdsøl. Det gjorde egentlig alle i hele landet opp til polarsirkelen. Det døde jo ut mange steder, og ble erstattet av sukkerøl (som i bildet over), tomtebrygg, og lignende. Men det er fortsatt mange gårdsbryggere som brygger juleøl på gamlemåten. Én brygger i Stjørdalen anslo f.eks at bryggerne der brygget ca 35.000 liter øl til jul. Og da snakker vi stjørdalsøl, av malt de har laget selv.

Lignende brygging finner du langs vestlandet fra Hardanger til Sunnmøre, i Telemark, Hallingdal, Oppdal, osv.
 
Stemmer det. Forfatteren med det passende navnet Garshol har skrevet en veldig bra bok om dette som heter "Gårdsøl - Det norske ølet". Du har kanskje lest den selv?

For øvrig har jeg opplevd at det finnes mange andre bryggetradisjoner rundtom i slekter og bygder som ikke nødvendigvis klassifiseres som øl eller alkoholdrikk.

F.eks. sukkerøl og krydderøl, som er så å si alkoholfrie.
 
For øvrig har jeg opplevd at det finnes mange andre bryggetradisjoner rundtom i slekter og bygder som ikke nødvendigvis klassifiseres som øl eller alkoholdrikk.

F.eks. sukkerøl og krydderøl, som er så å si alkoholfrie.

Det er mange som mener at sukkerøl/sirupsøl/krydderøl/einerbærøl osv er alkoholfritt, men i mange tilfeller er jo det ren ønsketenkning. De faktiske oppskriftene jeg har sett gir 4-6% alkohol. Kanskje noen lager slike som ikke holder så mye alkohol, men det er helt sikkert at en del av disse har mye mer alkohol enn de som lager dem tror.

Det er jo sant som du sier at dette også er tradisjon, men den er neppe mer enn ca 100 år gammel. I motsetning til maltølet, som bokstavelig talt har vært brygget siden steinalderen.
 
Tilbake
Topp