Dobbelmesk hjelp

Kan noen fi meg en kort innføring av hvordan jeg skal gjøre dobbelmesk.
Jeg har kjøpt meg en speidel 10l og ønsker og lade en double IPA. Problemet er at maltrøret ikke tar mer enn 2,7kg malt. Er det bare til å ta og dele malten i to og meske det 1 time på hver del? Må jeg tilsette mer malt enn det jeg hadde beregnet? Hvordan gjør jeg med skylling, skyller jeg to ganger? Og skal jeg heve temperaturen på mesk ved begge "meskene"?
 
Mesk som vanlig først, etter f.eks 1 time tar du ut maltrøret og tømmer det før du mesker en runde til med mer malt. Forskjellen er at på runde en starter du med vann og i runde 2 med vørter. Evt skylling på runde 2.
 
Sist gang jeg dobbelmesket (på en Bratberg ) så mesket jeg først 50% av oppskrifta.. skylte halvparten.. så resten av malten + utmesk å skylte siste rest.. helt sikkert bedre måter å gjøre det på, men har kun 8 timer på meg når guttungen å fruen er på jobb/bhg
 
Mortenpip har rett. Mesk som vanlig med første halvpart av maltet, deretter mesker du som vanlig med andre halvpart, bare at nå bruker du vørterern fra første runde i stedet for vann. Du blir fornøyd - dobbelmesking gir VELDIG godt øl!!
 
Jeg dobbeltmesket nylig på en speidel 10. Startet med 10L, mesket med 2,5kg, skyllet med 4L, tømte ut mask og fylte på med nye 2,5kg, skyllet med nye 4L og kokte i 90 min. Endte opp med 10,5L til gjæring og OG 1.105. meskesteg siste steg på første runde ved 71 grader. Falt til 67 grader før jeg tilsatte andre runde med malt.
 
Jeg dobbeltmesket nylig på en speidel 10. Startet med 10L, mesket med 2,5kg, skyllet med 4L, tømte ut mask og fylte på med nye 2,5kg, skyllet med nye 4L og kokte i 90 min. Endte opp med 10,5L til gjæring og OG 1.105. meskesteg siste steg på første runde ved 71 grader. Falt til 67 grader før jeg tilsatte andre runde med malt.
Starte du da med 12liter i speidel? Hvor mye hadde du til kok da? Ser for me at å starte med 12liter og skylle to ganger med 4 liter. Vil du ha plass til det? Vet at malt trekker til seg væske. Men så mye?

12+4+4= 20liter. Har du kokevolum til topp av speidel da?
 
Det enkleste er å bruke maltekstrakt for den basemalten du ikke får plass til. Spesielt på en dobbel IPA som er så ekstremt humledrevet uansett. Kan evt øke mengden sukker bittelitt for å få god utgjæring siden ekstrakt normalt gjærer litt dårligere ut enn malt.
 
Som jeg skrev, startet jeg med 10L (i speidelen). Maltet stakk av med ca 2,5L, så etter første runde hadde jeg etter 4L skylling ca 11,5L. Etter andre runde med 4L endte jeg opp med ca 13. Dette er anslått vannmengde og kan vært noe mer, da jeg fikk 10,5L til gjæring. Men ikke noe problem iallefall.

Starte du da med 12liter i speidel? Hvor mye hadde du til kok da? Ser for me at å starte med 12liter og skylle to ganger med 4 liter. Vil du ha plass til det? Vet at malt trekker til seg væske. Men så mye?

12+4+4= 20liter. Har du kokevolum til topp av speidel da?
 
Har ikke behov for dobbeltmesk, men synes all bryggeteknikk er interessant... så - etter hva jeg leser, finnes flere variasjoner.
1. 50/50 vann/malt i to identiske runder med no-sparge
2. 50% av malt i 100% vann, og deretter ut med malt og siste 50% av malt i samme vørter.
3. 40/40/20. 50% malt i 40% vann. Ut med vørter, og skyll med 40% vann. Ut med malt og mesk med siste 50% malt. Skyll med de siste 20% vann.
Men dette åpner jo for et titalls andre variasjoner...
Hva gir egentlig best utbytte, eller bør man droppe tanken om utbytte og bare gønne på?
 
Så billig som malt er mener jeg man bør gi blanke i utbytte utover at det bør være stabilt mhp oppskrifter og beregninger. Livet er for kort til å bruke en time på å skylle osv.

Prosessen bør være enkel og effektiv. En kilo ekstra malt koster rundt 20 kroner - jeg betaler heller det enn å styre med et omfattende opplegg for skylling. Jeg bruker batch sparge og kortere tid på det enn å få vørteren på kok, mao null ekstra tid brukt på skylling. Skyllevann varmes selvsagt under meskingen.

Ditto med turb. Lag heller mer vørter (eller la mesteparten av turb gå i gjøringsbøtta). Heller det enn å måtte vente lenge på skikkelig bunnfelling.

I samme ånd: bruk heller maltekstrakt enn å meske to ganger. Det er uansett som regel ikke der det viktigste slaget står.

Mine 0.02$
 
Så billig som malt er mener jeg man bør gi blanke i utbytte utover at det bør være stabilt mhp oppskrifter og beregninger. Livet er for kort til å bruke en time på å skylle osv.

Prosessen bør være enkel og effektiv. En kilo ekstra malt koster rundt 20 kroner - jeg betaler heller det enn å styre med et omfattende opplegg for skylling. Jeg bruker batch sparge og kortere tid på det enn å få vørteren på kok, mao null ekstra tid brukt på skylling. Skyllevann varmes selvsagt under meskingen.

Ditto med turb. Lag heller mer vørter (eller la mesteparten av turb gå i gjøringsbøtta). Heller det enn å måtte vente lenge på skikkelig bunnfelling.

I samme ånd: bruk heller maltekstrakt enn å meske to ganger. Det er uansett som regel ikke der det viktigste slaget står.

Mine 0.02$
Enig med deg i mye av det du sier, malt er billig og hadde valgt mer malt 10 av 10 ganger. Men grunnen til spørsmålet om dobbel mesk er at jeg har fått meg en speidel 10l, og der er det begrenset hvor mye malt man kan få i. Må derfor dobbelmeske for å oppnå en høy og.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jorda, men du kan fortsatt bruke dme eller lme for å nå høy nok OG. Det er ikke nødvendig å dobbeltmeske. Og en dobbel IPA er vel en av stilene der dette har minst å si siden den smaker humlehumlehumle.
 
Jorda, men du kan fortsatt bruke dme eller lme for å nå høy nok OG. Det er ikke nødvendig å dobbeltmeske. Og en dobbel IPA er vel en av stilene der dette har minst å si siden den smaker humlehumlehumle.
Har ikke kjennskap til DME, må nok lese meg litt opp på dette. Si jeg har 10liter og ønsker å øke og fra 1.045 til 1.050, hva er forholdet da?
 
Som en grov regel tilsvarer 1kg malt 0.75kg lme og 0.6kg dme.

Lme er flytende maltekstrakt, dme er tørket. Det er den enkleste måten å få høyere og enn man har plass til av malt. Med dme i bakhånd er der også lett å justere gravity om man bommer litt, samt lage gjørstarter. Fordelen med dme er at det er lettere å bruke en liten mengde og så lukke posen. Det finnes både laget av pilsner malt og pale malt, samt noen andre typer.

Så si at du mangler plass til 3 kg malt, da kan du meske det du har plass til (mesk all spesialmat) og så tilsetter du 1.8kg dme mot slutten av koketiden (juster evt humlemengde basert på utbytte ift gravity).

Dette vil også være letteste måte å få mer til gjæring - kok en sterk vørter og tynn den ut med vann i gjæringskaret. Vann fra springen er normalt kurant i Norge.
 
Sist redigert:
For å svare på spørsmålet ditt: Om du har 10 liter med OG 1.045 og ønsker å øke til 1.050 så trenger du 140g tørket maltekstrakt (DME) eller 170g flytende maltekstrakt (LME)
 
For å svare på spørsmålet ditt: Om du har 10 liter med OG 1.045 og ønsker å øke til 1.050 så trenger du 140g tørket maltekstrakt (DME) eller 170g flytende maltekstrakt (LME)
Dette kommer jeg garantert til å prøve med tanke på den begrensningen man får på speidel 10l. Hvordan kom du fram til akuratt 140g? Finnes det en formel?
 
Dette kommer jeg garantert til å prøve med tanke på den begrensningen man får på speidel 10l. Hvordan kom du fram til akuratt 140g? Finnes det en formel?

Ja, men jeg var lat og tok det i beersmith... om du vil ha en enkel huskeregel for ditt volum (10l) så er det at 270g tørket maltekstrakt vil øke gravity med 10 poeng (dvs fra 1.050 til 1.060 f.eks). For flytende er tilsvarende 330g. (det skulle nok stått 135g i forrige eksempel, men beersmith har ikke mer enn to desimaler for vekten i kilo, og så ekstremt nøye er det jo heller ikke).

Maltekstrakt er allerede kokt så det holder, så den trenger ikke koke med hele tiden, noen få minutter for å pasteurisere den (som strengt tatt heller ikke skal være nødvendig) holder. Slå ned varmen til du får løst den opp for å unngå at den svir seg.
 
Ja, men jeg var lat og tok det i beersmith... om du vil ha en enkel huskeregel for ditt volum (10l) så er det at 270g tørket maltekstrakt vil øke gravity med 10 poeng (dvs fra 1.050 til 1.060 f.eks). For flytende er tilsvarende 330g. (det skulle nok stått 135g i forrige eksempel, men beersmith har ikke mer enn to desimaler for vekten i kilo, og så ekstremt nøye er det jo heller ikke).

Maltekstrakt er allerede kokt så det holder, så den trenger ikke koke med hele tiden, noen få minutter for å pasteurisere den (som strengt tatt heller ikke skal være nødvendig) holder. Slå ned varmen til du får løst den opp for å unngå at den svir seg.
Kan man altså lett gjøre det i BeerSmith? Jeg har også det programmet. For lete litt der
 
Tilbake
Topp