Normalt for kölsch med K-97 tørrgjær?

BrewBrat

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg brygget en kölsch for første gang for 14 dager siden. Jeg brukte 2 pakker med k-97 kölsch tørrgjær fra safale.
Den har stått til gjæring på 14-16 grader.
Det jeg så nå, da jeg skulle tappe den, var at det var mye skum på toppen.
Har ikke vært det på andre brygg tidligere etter 14 dager, men vet ikke om det kanskje er normalt for kölsch eventuelt?20170206_194344.jpg
 
Tror den er litt frisk den k-97en. Hadde du gått noen grader opp ville kanskje lokket gått av:)
Men om det er en typisk kølschgjær er jeg mer usikker på.

-Har kun forsøkt den en gang (pa/ipa) som nå står til karbonering.
Jeg tørrhumlet og satte den kaldt etterpå. Ikke noe på toppen ved flasking.
 
Tror den er litt frisk den k-97en. Hadde du gått noen grader opp ville kanskje lokket gått av:)
Men om det er en typisk kølschgjær er jeg mer usikker på.

-Har kun forsøkt den en gang (pa/ipa) som nå står til karbonering.
Jeg tørrhumlet og satte den kaldt etterpå. Ikke noe på toppen ved flasking.

Hehe ja jeg måtte vaske og fylle på ny star san et par ganger de første dagene :p
Men jeg syntes det stoppet å ploppe veldig raskt. Varte kun i 3-4 dager, men ja jeg vet ploppingen ikke er noe indikasjon på om gjæring er over. Så du tror den ikke er helt ferdig gjæret?
SG ligger nå på 1.011 og forventet FG er 1.010 så jeg vil tro den er ferdig, men blir usikker pga skummet i topp
 
Sist redigert:
Jo, jeg tror den kan være det selv om det ser slik ut.
Du sier ikke noe om OG. Jeg fikk 80% rel utgjæring med den.
Gikk til 19C under stormgjæringen så jeg holdt den der videre.
For å vite bør du måle en gang til etter f eks tre dager.
Men har som sagt minimalt erfaring med den.
 
Beklager glemte det. OG var 1.056. Ja jeg burde vel kanskje måle igjen om 2 dager, men alle de andre jeg har brygget har alltid vært ferdig etter 14 dager kanskje minus lager. Har som regel da bare målt FG dag 14 og flasket
 
3-4 dager er normalt gjæringsforløp på typisk sub 1.060 øl som har korrekt pitch rate. 14 dager er nok heller en uvanlig lang tid med aktiv gjæring.
 
[QUOTE="jab, post: 390647, 14 dager er nok heller en uvanlig lang tid med aktiv gjæring.[/QUOTE]
Ja det er jeg enig i. Stusser bare fælt over skumlaget på topp
 
[QUOTE="jab, post: 390647, 14 dager er nok heller en uvanlig lang tid med aktiv gjæring.
Ja det er jeg enig i. Stusser bare fælt over skumlaget på topp[/QUOTE]

Rør det evt ned. Den kaka ser ganske tett ut så kan være den evt bare flyter på CO2 som ikke slipper gjennom.
 
Jeg har rett som det er gjær liggende igjen på toppen på denne måten helt til jeg cold crasher, også med wlp001. Er nok ikke noe å bekymre seg for.
 
Jeg har rett som det er gjær liggende igjen på toppen på denne måten helt til jeg cold crasher, også med wlp001. Er nok ikke noe å bekymre seg for.
WLP530, WLP400 og typiske toppcroppers generelt pleier som regel og ha lokk liggende etter endt gjæring i min erfaring. Ved cold crash så pleier det meste og dette ned dog.
 
WLP530, WLP400 og typiske toppcroppers generelt pleier som regel og ha lokk liggende etter endt gjæring i min erfaring. Ved cold crash så pleier det meste og dette ned dog.
Ok, men er det noe problem å tappe denne uten å coldcrashe nå? Skal ha mesteparten på fat
 
Tilbake
Topp