Vasking av gjær

Har brukt fersk gjær såvidt, dårlig tid, elendig planlegging har gjort att den har godt til do draugen etter ent tjeneste. har sett noen videoer på tuben om how to do.. er ikke en vaskebjørn akurat så ser etter enkle løsninger.. Er dette noe å gå for? Vaske bort trub først så den? Eller er det bare tulleball?
Er Norbryggs svar på Lothepus...kan jeg betale noen for å vaske gjæren for meg så.. ka faen, samma faen det vel
 
Den enkleste løsningen er å sørge for at du ikke trenger å vaske gjæren:). Bare sørg for at du ikke har med trub'et fra kokekjelen, så blir gjæren så rein at det ikke er noe poeng i å vaske den.
 
  • Like
Reaksjoner: jab

2min i kjele mens det vaskes, bruk bare topp
20min på glass første runde, bruk topp i kjele, hell av fast bunnfall
4t på glass andre runde, dekanter væske, og behold bunn
alt i romtemp
 
Den enkleste løsningen er å sørge for at du ikke trenger å vaske gjæren:). Bare sørg for at du ikke har med trub'et fra kokekjelen, så blir gjæren så rein at det ikke er noe poeng i å vaske den.
Hvordan får du den så rein? Sliter med mye trub.
Brygger forøvrig BIAB uten sirkulasjon, tenker at det er her jeg får begrensninger.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hvordan får du den så rein? Sliter med mye trub.
Brygger forøvrig BIAB uten sirkulasjon, tenker at det er her jeg får begrensninger.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jeg kjører vorlauf, dvs. at jeg sirkulerer noen liter for hånd, før jeg tapper ut vørteren etter mesking. På den måten bruker en jo malten i mesken som filter, og jeg får bare klar vørter til koking. Jeg lager en liten whirlpool med meskespaden når jeg er ferdig med kjølingen etter kok, og lar avfallet (humle og proteiner) få en god halvtime til å bunnfelle seg. Da har det dannet en grunn kjegle pga. whirlpool'en, og kraninntaket ligger ikke nede i bunnfallet. Når jeg så tapper ut, stopper jeg opp i det det begynner å komme grums.

Det som er igjen i kjelen da, heller jeg over i en 5-liters kolbe, og så får det stå til dagen etter (ofte en dag til, også). Da kan jeg dekantere et par liter klar, fin vørter som jeg bruker til karbonering (eller eventuelt til starter).

Problemet ditt er vel kanskje at du ikke får tappet ut klar vørter etter kok fordi bunnfallet står over kraninntaket? Jeg ville vel kunne oppleve det hvis jeg brukte ekstremt mye humle - men det gjør jeg ikke:). Du kan jo eventuelt bruke humlepose hvis det er humlemengden som er problemet.
 
Man kan fint klare seg uten å vaske gjæren også.

Spar 0,5-1 liter øl ved flasking. Virvle dette rundt i gjæringsdunken for å blande det sammen med gjær og trub. Tap på desinfisert beholder- Ferdig ;)

Ved heftig tørrhumling ville jeg gjort det samme men tappet over en desinfisert sil som da tar imot humle trub
 
Jeg bruker den du linker til. Syns den fungerer helt glimrende. Gjør det såleis:
1. Blander gjærkaken med 3 liter vann og rister godt.
2. Lar dette bunnfelle i egnet beholder i ca 20 minutt.
3. Over på kolben.
4. Høster fra kolben etter ca et døgn.

Easy Peasy og fin ren gjær.
 
Har du mye skit i gjæren, blir det vanskeligere å beregne hvor mye du skal pitsje. Ikke verdens største problem, riktignok. Vasking innebærer alltid en viss risiko for infeksjon, så med mindre det er tvingende nødvendig, gjør jeg det ikke. (Har ikke gjort det på evigheter.)

Det som kan være en ide, er kanskje å syrevaske gjæren for å rense ut bakterier dersom du har drevet med høsting i flere generasjoner.

Sats så langt det er mulig på gjær som kan topphøstes:).
 
Sist redigert:
Hva er grunnen til å vaske gjær? Sparte dollars eller bedre øl?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Du spør vel egentlig etter hva som er vitsen ved å gjenbruke gjær?

Svaret er: Begge deler. Gjæren er ikke på sitt beste før den har vært brukt et par generasjoner - sies det. Og så sparer du faktisk en god del - i alle fall om du skal bevege deg utenfor de begrensningene som tørrgjær setter.

Men det er jo ikke noe å satse på om du brygger relativt sjelden.
 
Sist redigert:
Jeg bruker den du linker til. Syns den fungerer helt glimrende. Gjør det såleis:
1. Blander gjærkaken med 3 liter vann og rister godt.
2. Lar dette bunnfelle i egnet beholder i ca 20 minutt.
3. Over på kolben.
4. Høster fra kolben etter ca et døgn.

Easy Peasy og fin ren gjær.
Da sper jeg på chingcong økonomien og bestiller ett par sånne. (siden dem er av glass så spår jeg ikke så lang leve tid i bryggerommet mitt
 
Det enkleste er vel å brygge tett opp til flaskedag, slik at du bare kan pitche gjærkaka fra brygg A direkte i brygg B. Dette skal jeg gjøre i dag og i morgen:
  • Flaske øl A i dag
  • La litt øl være igjen i karet og la det stå (ev. helle det over i desinfisert norgesglass (med liten 'n', da det er fellesnavn))
  • Brygge øl B i morgen
  • Helle gjær fra øl A i karet til øl B
Så kan man diskutere om det er snakk om samme type øl og at neste øl ikke skal være svakere enn det forrige, tørrhumling etc., men det er en annen vals.
Dette egner seg for øvrig særs dårlig om man skal spare på gjær til senere bruk. Da må du vaske.
 
Da sper jeg på chingcong økonomien og bestiller ett par sånne. (siden dem er av glass så spår jeg ikke så lang leve tid i bryggerommet mitt
Min kom pakket i så mye isopor at jeg tror en halv regnskog ble forurenset, så det var ikke noe problem.

Skal forøvrig ligge en tråd om de her på forumet, pluss at det er noe på youtube med en som ser ut som om han har røykt gjæren i stedet for å høste den. Men videoen e fin :)

Edit: Video:
 
Jeg bruker den du linker til. Syns den fungerer helt glimrende. Gjør det såleis:
1. Blander gjærkaken med 3 liter vann og rister godt.
2. Lar dette bunnfelle i egnet beholder i ca 20 minutt.
3. Over på kolben.
4. Høster fra kolben etter ca et døgn.

Easy Peasy og fin ren gjær.


Hvordan er det å få gjæren ut av kolben etter et døgn? Er det såpass lite hull at det kan være problematisk å få ut noe som helst?
 
Det enkleste er vel å brygge tett opp til flaskedag, slik at du bare kan pitche gjærkaka fra brygg A direkte i brygg B. Dette skal jeg gjøre i dag og i morgen:
  • Flaske øl A i dag
  • La litt øl være igjen i karet og la det stå (ev. helle det over i desinfisert norgesglass (med liten 'n', da det er fellesnavn))
  • Brygge øl B i morgen
  • Helle gjær fra øl A i karet til øl B
Så kan man diskutere om det er snakk om samme type øl og at neste øl ikke skal være svakere enn det forrige, tørrhumling etc., men det er en annen vals.
Dette egner seg for øvrig særs dårlig om man skal spare på gjær til senere bruk. Da må du vaske.

Jeg er litt usikker på hva du mener med det siste. Så for sikkerhets skyld: Du ikke vaske gjær som du skal gjemme til senere bruk. Du må bare vaske gjær som er forurenset av mye humle fra tørrhumling, mye "braun hefe" eller annet. Har du ikke tørrhumlet, og har du passet på å ikke få med mye bunnfall fra kokingen, er det lite å vinne på vaskingen. Høstet gjær som er noenlunde rein, skal du kunne bruke direkte innenfor 1-2 uker. Seinere er det nok en ide å lage en starter, eller å revitalisere gjæren med litt sterk vørter.
 
Arbeiderene må da få vaska seg litt til helga, så da har jeg bestilt isopor fra Kina, får håpe det er en sånn funnel oppi der og, men du vet jo aldri med desse skjevøyde rakkerene. Får krysse fingre og tær
 
Tilbake
Topp