Kaldkrasj

sjales

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk. Et pr små spørsmål: Kan jeg sette gjæringsdunken fra 18-20 grader direkte på 4 grader, dersom jeg ikke har mulighet å gjøre det stegvis? Vil jeg få noen som helst effekt av å bare krasje til 8 grader (bod-temperatur)?
 
Det år fint det. sikkert mer effektivt med 0C men man tar det man har. Selv unngår jeg coldcrashing for å redusere fare for oksidering. Jeg setter bøttene er plass jeg også kan tappe øllet, venter noen timer slik at det får roet seg. Minicrashing?
 
Det år fint det. sikkert mer effektivt med 0C men man tar det man har. Selv unngår jeg coldcrashing for å redusere fare for oksidering. Jeg setter bøttene er plass jeg også kan tappe øllet, venter noen timer slik at det får roet seg. Minicrashing?

Takk for svar :) Hvordan kan coldcrashing forårsake oksidering?
 
Den går litt på innoverpust når gass og øl kjøles ned i bøtta. Da får du oksygen inn og noe av dette løses i øllet. Sekundært gir dette kortere holdbarhet, og i større mengder gir det pappsmak, samt at humlesmak dør raskere.
 
Den går litt på innoverpust når gass og øl kjøles ned i bøtta. Da får du oksygen inn og noe av dette løses i øllet. Sekundært gir dette kortere holdbarhet, og i større mengder gir det pappsmak, samt at humlesmak dør raskere.
Selv om gjæringskaret er helt tett? Altså om man tar av gjærlåsen og tetter hullet?
 
En mulighet for å unngå at den trekker inn oksygen er å erstatte gjærlåsen med en gasspose fylt med CO2, så har gjæringsdunken dette å "jobbe" mot og du slipper vakuumet pga. avkjølingen. Posen kan fylles med CO2 hvis du har dette tilgjengelig, eller du kan f.eks. fylle den under stormgjæringen.
 
Kanskje fylle en ballong med co2, å feste den i gjærlåsen? (Har ikke prøvd,men det burde vel kanskje funke?)
 
Tidligere så gjæret jeg på cornelius. Da var det bare å fylle 1 bar CO2 på fatet før CC. Det er flere gjæringskar som har har mulighet til å holde noe trykk. Gjør det samme nå på den koniske. 1 bar og det er overtrykk når jeg åpner etter CC.
 
Tilbake
Topp