Skaffe rotstokk (rhizom) for humle

Hei!

Jeg er interessert i å prøve å dyrke min egen humle ved hjelp av hydroponi, men har problemer med å skaffe rotstokk. Enkelte butikker i Storbritannia sender til Norge, men har bare funnet butikker der det enten blir veldig dyrt eller så må man være med på årlige bestillinger.

Er det noen som kjenner til norske leverandører, eventuelt har en rotstokk til overs som de er interessert i å selge?

Takk! :)
 
Og Willingham Nurseries er en av de du har sjekket? Jeg syns de knappe 5 pundene i frakt for 5 rhizoms er relativt overkommelig.
 
1 plante = 1 rhizome. Når den først er plantet, vokser den som ugress.

Men mange bestiller sikkert flere sorter i slengen.
 
Hei!

Jeg er interessert i å prøve å dyrke min egen humle ved hjelp av hydroponi, men har problemer med å skaffe rotstokk. Enkelte butikker i Storbritannia sender til Norge, men har bare funnet butikker der det enten blir veldig dyrt eller så må man være med på årlige bestillinger.

Er det noen som kjenner til norske leverandører, eventuelt har en rotstokk til overs som de er interessert i å selge?

Takk! :)

Artig prosjekt. Jeg ser for meg at dette vil gå over stokk og stein og at du kommer til å ende opp med et badekar av en beholder. Disse plantene vokser fort som juling bare i jord, og trenger mye plass både under og over jorden.
 
Litt klønete spørsmål fra min side, ser jeg, men ut fra svaret antar jeg at en plante egentlig stort sett er nok. Noen typer som funker bedre her på disse breddegrader enn andre?
 
Artig prosjekt. Jeg ser for meg at dette vil gå over stokk og stein og at du kommer til å ende opp med et badekar av en beholder. Disse plantene vokser fort som juling bare i jord, og trenger mye plass både under og over jorden.
Håper det :) I beste fall slipper jeg også å vente to år før første brukbare avling
 
I følge nettsidene deres skal det ta 3-8 dager:


Shipping Costs for Rhizomes in Europe - November to March
We will ship up to 5 bare-rooted rhizomes to EC countries for £8.95 - not tracked. The price for 6 - 10 is £13.95 and for up to 20 it is £18.95. All other orders cost £24.95. All orders over five plants are sent by tracked delivery. Please contact us for availability & shipping costs to other countries. Orders of 10 rhizomes or less are sent by Air Mail and delivery is typically between 3 - 8 days. Larger orders are shipped by courier and delivery is typically 4 - 5 days.
 
Har tatt en ukes tid de gangene jeg har bestilt derfra. Siste bestilling jeg gjorde var dog før det ble eierskifte der.
 
Godt å høre! Mine 5 slag ankom i postkassen i dag (uten sertifikat), og er plassert i kjøleskap. De har begynt å spire litt, så jeg må vel snart finne potter til dem
 
Godt å høre! Mine 5 slag ankom i postkassen i dag (uten sertifikat), og er plassert i kjøleskap. De har begynt å spire litt, så jeg må vel snart finne potter til dem
Er veldig interessert i å vite om humledyrkinga har gått bra! Lurer på å følge på, og bestille humlerøtter/stiklinger frå England.
 
Det har gått bra! Kan anbefales!

b5d43012c8f617e345641385b8fb1748.jpg
 
Det har gått bra! Kan anbefales!

b5d43012c8f617e345641385b8fb1748.jpg

Nesten så jeg vil råde deg til å holde deg langt unna de konglene der. Når du først har begynt å knuse de mellom fingrene og så lukte så får du ikke nok av det. En bryggers dop. Om noen år så kan du reise rundt på bryggeskoler og holde foredrag til unge lovende bryggere om hvor farlig det er å prøve å knuse en kongle mellom fingrene første gangen.
 
Tilbake
Topp