Styring av varmeelementer til kok

Tariq

Norbrygg-medlem
Skal montere 2 stk. 3,5kW elementer i kjelen min. Hvordan styres disse best om man ikke bare vil ha av/på? Har hørt at PID ikke er en god måte å styre elementer til kok på?
 
Tusen takk folkens! Jeg kjører et BIAB-oppsett med meskepose (skal bytte til kurv), og har da tenkt at en mini-HERMS er den beste løsningen. Synspunkter? Den aktuelle kokekjelen er stor (85l), og jeg brygger max 50l batcher (etter kok). Tanken er 2 stk. 3,5kW elementer. Vil det være passe?
 
Hvordan er tiden fra skylling til kok?
Skal gå fra gass til El. Nå. Har tenkt 3 kw dypp varmer, men usikker på om det holder eller om jeg skal gå for 2 varmere.
Det har jeg faktisk ikke målt nøyaktig. Jeg skyller ikke, men kjører utmesk så jeg antar mesken sin temperatur ville vært noe den samme ved skylling. Det var første gang jeg brukte denne kjelen til brygging, så jeg må ta mer nøyaktige målinger neste gang.

Men i og med at jeg ikke skyller, så vil det jo aldri være noe særlig mer enn 30 liter til kok hos meg. Skal du ha opp mot 50 liter, så tror jeg kanskje jeg ville hatt litt mer power.
 
Jeg vil anbefale en Kyotto KR2040AX eller KR2025AX. Helt enkel regulator, ikke noe display eller visning av effekten utenom posisjon på potentiometeret (vrideren). Får disse på ebay for 10$. Det er verdt å merke at disse er fra Taiwan, og holder en høyere kvalitet en 'Kina-varer'.
 
Tilbake
Topp