Hvor fort kan en gjæring gå?

Tariq

Norbrygg-medlem
Satte en bitter til gjæring for drøye 24 timer siden. Gjæringen var i gang en times tid etter tapping til gjæringskar, og aktiviteten var voldsom i går kveld, og i dag før jeg dro ut i morges. Nå på kvelden er det nesten helt stille. Kan hoveddelen av gjæringen være over på så kort tid? Bryggeprosessen fram til gjæring gikk fint. OG ble 1.052, litt høyere enn planlagt, men meskingen foregikk på korrekt temperatur. Noen tanker fra mer erfarne bryggere mottas med takk.
 
En time? Hva slags temp pitcha du på? Tipper det gjærer ennå, og at det er en lekasje i lokket ett sted.
 
Hva slags gjær? Hvor varmt har den stått? Hvor mye gjær?

Som @AlfHansen sier, er det mye mulig det er en lekkasje. men det enkleste du kan gjøre, er å tappe en liten prøve og måle SG. I beste fall finner du da ut at du er nede på ønsket FG. I verste fall sitter du kanskje med en gjæring som er gått i stå. Hvis temperaturen først har gått bratt opp til en ganske høy temperatur, er det ikke urimelig om den har stoppet opp når temperaturen har falt tilsvarende igjen i det gjæringen begynner å avta. (Kraftig gjæring produserer veldig mye varme.) Men det kommer litt an på hvor varmt den har stått. (Glem dette hvis du har temperaturkontroll!)
 
Har temp. kontroll skap, men i det skapet står det noe annet for tiden. Men temp. er forholdsvis stabil, den står på et gulv som holder ca. 22C. Men det som er rart er at nå er gjæringen plutselig i gang i gjeng, med et blopp med noen sekunders mellomrom. Takk for tips forøvrig. Mange gjæringer i sving samtidig her nå, så akkurat denne står i et kar uten tappekran. Litt risky å ta SG da?
 
Har temp. kontroll skap, men i det skapet står det noe annet for tiden. Men temp. er forholdsvis stabil, den står på et gulv som holder ca. 22C. Men det som er rart er at nå er gjæringen plutselig i gang i gjeng, med et blopp med noen sekunders mellomrom. Takk for tips forøvrig. Mange gjæringer i sving samtidig her nå, så akkurat denne står i et kar uten tappekran. Litt risky å ta SG da?

22 grader i gulvet??? Er det belgiere du har ansatt? Sånn som du beskriver gjæringsforløpet, vil jeg gjette på at temperaturen i dunken kan ha kommet opp i 26-27 grader.

Det er jo temperaturen i ølet som skal være stabil, ikke temperaturen i omgivelsene. Det er bra når hovedgjæringen er unnagjort, men under hovedgjæringen vil temperaturen i ølet stige hvis omgivelsenes temperatur er konstant. Hvis du begynner lavt, og gjæringen er behersket, kan det gå bra, men med mindre dette er belgisk øl, lever du farlig.

At den stopper opp, men så kommer i gang igjen, passer forøvrig med oppførselen til en del belgiske gjærtyper. WLP565 er kjent for det der, f.eks.. (Men den tar visst gjerne en ganske lang pause.)
 
Sorry. Litt upresist av meg. Målingen utenpå gjæringskaret er var 22 under stormgjæringen. Nå ca. 20.
 
Sorry. Litt upresist av meg. Målingen utenpå gjæringskaret er var 22 under stormgjæringen. Nå ca. 20.

OK:). Jeg så for meg noe som var omtrent jevngodt med å plassere dunken på komfyren:p. Litt avhengig av hva slags gjær du bruker, kan det ha gått bra, da.
 
Tilbake
Topp