Starter - infisert?

Står på spranget til å brygge, men er litt usikker på starteren. Den har et litt syrlig preg, skal den det eller er den ifisert? Hadde en FG på 1012.
Er litt usikker på om jeg skal ta sjansen, eller begynne på nytt.
Svein Erik
 
Startere blir veldig oksiderte og dermed sur. Høres veldig normalt ut så du har nok ikke noe å frykte.. F.G på 1.012 er heller ikke noe ekstrem utgjæring. Alt er nok i skjønneste orden. Bruk det :)
 
Måle pH (4.2-4.6 er godkjent). Sjekk at ikke utgjæringen er høyere enn det gjæren skal gi. Og lukt med nesen, lukter det kloakk osv så er det dårlig. Lukter det oksidert så er det flott.

Ikke så lett og vite alltid, men det er som regel vanskelig å si noe om infeksjon på en starter som kanskje bare snurrer i 24-48 timer da Saccharomyces c. jobber meget mye raskere en andre organismer...
 
Har den snurret og gått i god temperatur i fulle 36 timer (som regel er det en god del mer enn det som trengs), bør den være helt død. Når du tar den av røreren, skal gjæren legge seg pent til ro (det varierer selvfølgelig mye mellom gjærtypene hvor fort du får utfelt alt). Og da skal det ikke være noen tegn til liv. (Men det kan godt være et skum som ikke legger seg så fort. Det viktige er i så fall at det ikke kommer til mer.)

Er det liv, vil du som regel lett se om det er gjæren som står for aktiviteten, og i så fall er det jo bare å la den snurre mer.

Men som @jab sier, vil det være vanskelig å si noe sikkert. I en starter får jo gjæren optimale betingelser slik at kraftig gjæring kommer i gang veldig raskt, og infeksjonsmaterialet blir utkonkurrert. Men det kan jo være der likevel, og melde seg i ølet. Jeg tror jeg ville vært forsiktig med å bruke en starter som jeg mistenkte det kunne ha hendt noe med, uten å la det gå litt tid. Men da tenker jeg på tilfeller hvor det har skjedd noe konkret, sånn som at vørteren har kommet i kontakt med som ikke har vært desinfisert, f,.eks..
 
Tilbake
Topp