Hurtigkobling CO2

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg har en CO2 flaske jeg bruker både til karbonering og til å drive tappekraner. Jeg skulle gjerne montert en type hurtigkobling på slangen for å slippe å demontere ved regulatoren. Hva burde jeg bruke? Hos bryggselv hadde de ikke noe passende for montering på slangen med både hun- og hankobling.
 
Jeg bruker JG koblinger på alt av CO2. Blir jo ikke kobler fra så ofte, men funker kjempebra. Trykkluftskoblinger og lignende har en tendens til å lekke litt. Har hendt noen ganger at jeg tar meg en tur i baren dagen etter en fest og CO2 flasken har gått tom, dette har ikke skjedd med JG koblingene.
 
Akkurat hvilke JG koblinger bruker du? Jeg har en armert slange som går inn i kegeratoren, og en annen som jeg bruker til karbonering. Funker JG koblinger på slike slanger? De er jo av den litt mykere typen.
 
Slanger som skal brukes med JG bør være innstikkslanger, f.eks polyuretanslanger. Disse er laget med innstikk som formål (kan betegne de som "rør") så dvs at dimensjonen er laget til spec for ytre diameter. Armerte slanger er "slanger" og er laget på spec for indre diameter, dvs at det kan være toleransefeil på yttersiden, og i verste fall kan det lekke eller man kan ødelegge JG-o-ringen/tettingen.
 
Tilbake
Topp