Bryggerier som deler ut gjær

Finnes det bryggerier i Norge som villig deler ut gjær til hjemmebryggere om de trapper opp med en desinfisert beholder? Kan tenke meg de sitter på endel gjær etter en batch.

Jeg bor ikke så langt fra Nøgne Ø og lurer på om de gjør dette.
 
Grünerløkka Brygghus deler ut gjær (jeg tror det er hver lørdag). Før kunne man komme for å høste gjær hos Nøgne Ø, men det sluttet de med i fjor. Men Arendals Bryggeri vet jeg at har gitt bort gjær tidligere, og det er mye mulig de fortsatt gjør det. Og gjærutvalget er jo større nå som de har mikrobryggeri også.
 
Ec dahls trondheim bruker/brukte å dele ut gjær til de som var interessert før iallfall. Usikker om de har fortsatt praksisen.
 
Alle som er med på hjemmebryggerhelga i Trondheim i april får med gjær fra EC Dahls.
Sikkert mulig å få hvis en spør også.
 
Jeg var der for noen år siden, sikkert 6 år siden, og hentet noen ganger. De på bryggeriet var nok nøye så det holdt, men de som leverte ut, tok lettere på faren for infeksjon.....
 
Vi har aldri sluttet å dele ut gjær på Nøgne Ø. Vi hadde beklageligvis en del utfordringer i forhold til flyttingen i fjor, så det har ikke vært så lett tilgjengelig som tidligere. Vi har nå tilrettelagt for henting av gjær hos oss hver torsdag mellom 14.00 og 17.00. Husk å ta med rent glass. Det er stort sett WLP007 og WLP400 vi har i tankene.

Om man ønsker å komme utenom denne tiden, kan man kontakte Alf Reidar Robstad på tlf: 922 50 706
 
Godt å høre at det fortsatt er mulig å få hentet gjær hos Nøgne Ø. Er sikkert andre som også kan være interessert i dette.

Av ren nysjerrighet lurer jeg på hva som er best å oppbevare denne gjæren i og hvor lenge man kan oppbevare den i kjøleskap? Har noen glass med patentlokk som jeg ser for meg kan gjøre jobben.

850085
 
Godt å høre at det fortsatt er mulig å få hentet gjær hos Nøgne Ø. Er sikkert andre som også kan være interessert i dette.

Av ren nysjerrighet lurer jeg på hva som er best å oppbevare denne gjæren i og hvor lenge man kan oppbevare den i kjøleskap? Har noen glass med patentlokk som jeg ser for meg kan gjøre jobben.

Patentglass som er rengjort med PWB el og desinfisert med StarSan el fungerer utmerket. Lagring blir jo som fersk gjær generelt, det dør en del celler hver måned.
 
Vi har aldri sluttet å dele ut gjær på Nøgne Ø. Vi hadde beklageligvis en del utfordringer i forhold til flyttingen i fjor, så det har ikke vært så lett tilgjengelig som tidligere. Vi har nå tilrettelagt for henting av gjær hos oss hver torsdag mellom 14.00 og 17.00. Husk å ta med rent glass. Det er stort sett WLP007 og WLP400 vi har i tankene.

Om man ønsker å komme utenom denne tiden, kan man kontakte Alf Reidar Robstad på tlf: 922 50 706
Jeg mailet dere i fjor sommer angående kjøp av ingredienser, og fikk dette svaret fra Christina: "Vi har sluttet med salg av malt og humle – samt dele ut gjær fra gjæringskarene. Og når det kommer til gjæren, så ønsker vi å minimere sjansen for bakterier å komme inn i gjæringstanken. Og holder det så tett som mulig."

Gode greier at det fortsatt er mulig å hente gjær! Siden det tydeligvis er feilinformasjon ute: Er det fortsatt mulig å kjøpe malt, humle og flasker hos dere?
 
Graff deler ut gjær jevnlig.




Marius Graff shared a link.
3 hrs
Vi har akkurat høstet A38 Juice fra Imperial Organic Yeast. Ta med en egnet, desinfisert beholder, feks syltetøyglass og kom innom bryggeriet på fredag mellom 14 og 17 så kan du få så mye gjær du bare vil. 2-5 dl gjær per 25 liter vørter.


Imperial Organic Yeast :: Great Fermentations
A yeast strain that brings out the fruity, juicy character of hops, perfect for East Coast IPAs!
SHOP.GREATFERMENTATIONS.COM


LikeShow more reactions
CommentShare
 
Godt å høre at det fortsatt er mulig å få hentet gjær hos Nøgne Ø. Er sikkert andre som også kan være interessert i dette.

Av ren nysjerrighet lurer jeg på hva som er best å oppbevare denne gjæren i og hvor lenge man kan oppbevare den i kjøleskap? Har noen glass med patentlokk som jeg ser for meg kan gjøre jobben.

850085
Kan være en ide å ikke låse ned lokket. Fikk topphøstet WY3787 fra Austmann (som også deler ut gjær). På de 10 minuttene det tok å kjøre hjem (og jeg var avhengig av å låse glasset) var det bygget seg opp bra med trykk for å si det sånn :) Desinfisert alufolie funker!
 
Kan skrive under på det superdigg nevner her. Jeg har selv blitt totalt dekket av gjær på hele overkroppen etter jeg åpnet et labglass som hadde stått med høstet gjær noen uker. Regner med at det var rett før hele driten eksploderte.
 
Den er sannsynligvis dyrket opp på økologisk vekstmedium/vørter, uten bruk av kunstige tilsetningsstoffer.
 
Austmann er deler velvillig ut gjær. De har som regel en belgisk, engelsk og amerikansk i omløp. Noen ganger saisongjær også.

Stjørdalsbryggeriet deler også ut gjær. De har som regel Conangjæra + noe annet tilgjengelig.
 
Tilbake
Topp