Dessertbarleywine?

Er det håp for en dessertbarleywine?

  • Ja, jeg har prøvd, og det funka

  • Ja, jeg tror det kan bli dødsbra

  • Nei, alle øl lider under mangel på humle. Alle!

  • Nei, dessertvin er godt, øl bør holde seg på 4,7 %


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

erikraude

Norbrygg-medlem
Det er vår, og på tide å høste deilige ting fra naturen. Bjørkesaftdunkene er snart fulle, og granskudd og røsslyng blir snart klart.

Bjørk og gran har jeg styring på, men jeg blei gående og tenke på denne røsslyngen. Min første plan var en øl på rundt 6 % med litt honning, gjæra på wlp0028 og gjæra ned til rundt 1012 eller noe sånt. Lyst og jordlig og mildt, med masse røsslyng og bare et bitte lite touch bitterhumle.

Det var den første planen. Men så slo det meg at det jo er plass til ganske mye mer malt i maskina. Hva med å fylle den til randen med Maris oter, München, carapils og andre gode ting, hive oppi et halvt tonn røsslyng på slutten av koketida og gå for en lys, skikkelig solid maltbombe, søt og fin med deilig honningsmak fra røsslyngen og honningen?

De barleywinene jeg har sett har vært ganske tungt humla, men etter en liten glipp med noen amerikanske humler har jeg innsett at det er som jeg alltid har trodd, jeg er all about the malt.
 
Dette er vel mer en natur-barleywine? En barleywine er jo allerede en dessertvin, maltrik med kraftige toner av karamell og så videre. Amerikanske barleywines er kraftigere humlet og noe bitrere, mens de engelske er de søte man koser seg med en sen julaften og så videre. Men kjør på, jeg smaker gjerne :) Elsker barleywines.
 
Har en med einerlåge plukket på landstedet stående nå [emoji1417] Lukter himmelsk. Har og granskuddssirup laget fra et tre jeg måtte ta som skal i koken en dag.
 
Jeg syntes granskudd i Barley Wine høres ut som en fin idé
men jeg syntes de fleste BA er søte nok, men nå blir den ikke automatisk søt av at du har oppi granskudd sirup
heller omvendt
 
Granølet trengte veldig lang tid for å bli bra. Først var det veldig syrlig, og ikke på en bra måte, men det ga seg, bare for å bli fulgt av en markant smak av Krystal furunål som heller ikke var noe særlig. Men så, fra omtrent et halvt års tid uti lagringa og utover, blei det helt nydelig.

Granøl01.jpg

Bjørkeølet laga vi med en bjøinerlåg kokt på bjørkesaft og einer som vi hadde oppi en ganske streit kölsch med litt melanoidinmalt. Det var godt så snart det var ferdiggjæra. I år ligger vi an til å få ganske mye mer bjørkesaft, så vi tenker å erstatte alt meskevannet med bjørkesaft, i tillegg til å lage den tradisjonelle bjøinerlågen, selvsagt. Burde bli knallgodt. Veldig fin, spesiell smak av den bjørkesafta.
Våryr02.jpg

Men røsslyngen har vi ikke fått prøvd før. En ting som taler for å holde det litt enklere er at vi trenger noe øl som blir ferdig snart. Hmmm. Kanskje det må bli to varianter, en sånn jeg først planla til å drikke nå, og en mer potent sak til langtidsarkivet. Med litt lynghonning burde vi lett kunne pushe den opp mot 11 %. Men det blir kanskje i overkant for Wlp028, som vi ellers er veldig glad i. Noen som veit hvor grensene går for den?
 
Er det eineren fra Østfold vi diskuterte i en annen tråd?

Nei, den håper jeg står ennå. Jeg tar på en liten øy som legger langt ute i havet i vest.

PS! Om de trenger øl fort så kjører du jo kveik. Oppskåke etter to tre fager [emoji1417]
 
Kveik er også noe vi må få prøvd. Men så hast er det ikke, vi er jo også velsigna med både pol og butikker her i metropolen, men det har blitt en del langtidsprosjekter i det siste, nå står det både en baltisk porter, en wee heavy (alle typebetegnelser må tas med en klype salt, jeg er ikke så nøye på det) og en Brown ale med chaga og granskuddssirup i kjelleren. Høsten ser bra ut, men det er dårligere stilt med sommeren. Vi laga som nevnt en amerikaner, og den var dødsgod på oppskåka, rein grapefruktjuice, virka perfekt med en liten paraply og noen isbiter, men allerede ved flasking begynte den å minne om øl, og det er ikke den slags øl vi liker. :(
 
Det er vår, og på tide å høste deilige ting fra naturen. Bjørkesaftdunkene er snart fulle, og granskudd og røsslyng blir snart klart. Jadda!! Ikke f.. om det er det minste snev av vår, eventuelle bjørkesaftdunka ville vært beinfrossen og granskuddan ligg helt inn i margen av stammen og hakke tenner. Hørt på hælv... se bilda fra i går :)
2017-03-28 19.04.55.jpg 2017-03-28 19.05.19.jpg
 
Prøvde å sette sammen en oppskrift på en heatherwineversjon igår, men kjenner jeg er litt usikker på dette konseptet. Skal en tur på polet idag (sandaker). Noen som har noen forslag til gode eksempler (uten røsslyng, vil jeg tro) som jeg kan prøve? Jeg tenker da sterkt, maltrikt og relativt lyst.
 
Tilbake
Topp