Evaluering av norske humler

thowens

Norbrygg-medlem
NIBIO har et prosjekt gående på humlekloner fra land og strand rundt om i Norge, noe mange sikkert har fått med seg. Siden Norbrygg jo sysler med brygging og slikt, har vi blitt forespurt om vi kunne tenke oss å evaluere humlen fra årets avling. Vi har mottatt en kasse med humle fra ulike kloner, og trenger nå evalueringspaneler rundt om i landet til å lukte på disse.

Vil du evaluere norsk humle?

Det legges opp til at det foregår slik:
Siden det er litt arbeid sentralt mht utsending, og bittelitt lokalt til forberedelser til smaking, er det en fordel om det er en gruppe (4 eller helst fler) som kommer sammen for å evaluere humle. En kontaktperson vil da få tilsendt humler, enkle evalueringskjemaer og en beskrivelse av testregimet. Evalueringskjemaer returneres etter evalueringen har funnet sted.

Kunne du tenke deg å samle en gjeng som vil evaluere norsk humle?

Interesserte bes sende e-post til domkom@norbrygg.no
 
Vil noen bli med å evaluere norske humler i Oslo?
Jeg organiserer et par testpaneler på Torshov iløpet av januar/februar der vi går gjennom 7-8 humler hver gang.
Her har du sjansen til å være med å påvirke hvilke norske humler som etterhvert kan bli tilgjengelige for hjemmebryggere.
Meld interresse her så tar jeg kontakt.

( For de som ikke bor i Oslo: forrige innlegg gjelder fortsatt)
 
Vil noen bli med å evaluere norske humler i Oslo?
Jeg organiserer et par testpaneler på Torshov iløpet av januar/februar der vi går gjennom 7-8 humler hver gang.
Her har du sjansen til å være med å påvirke hvilke norske humler som etterhvert kan bli tilgjengelige for hjemmebryggere.
Meld interresse her så tar jeg kontakt.

( For de som ikke bor i Oslo: forrige innlegg gjelder fortsatt)
Jeg stiller gjerne opp om jeg har tid!

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Jeg mener at aromaegenskapen ikke kan bedømmes på et slikt grunnlag. Det gir kun svært begrenset informasjon. Brygging må til.

... men med 30+ humlekloner så blir det praktisk vanskelig.
Brygging gir også fryktelig mange andre variabler som påvirker aroma.
 
Torsdag 9. mars og torsdag 16.mars, kl. 18 begge dager, blir det humleevaluering på Torshov. Det tar maks et par timer.

En ypperlig anledning til å bli kjent med mange norske gårdshumler.

Jo flere vi er, jo bedre blir evalueringen.
Send pm hvis du er interessert.
 
Jeg kunne tenke meg å organisere en bryggetest. 16 tester med aromahumle i brygg er fullstendig overkommelig. Enig med Gahr angående test-parametre. Kan dog være fordelaktig å eliminere humle som har fått gjennomgående slakt i vanntestene; det går antakelig ikke spesielt godt å finne gode humlesorter med den metoden, men sikkert mulig å finne elendige.
 
Mulig det er nevnt, men fra et vitenskapelig perspektiv ville jeg vurdert å kjøre alt fullstendig identisk untatt aromahumle:
Kanskje kjøre en 100L batch fra ekstrakt for å gjøre det enkelt. Kun 90/60min humle for å unngå aromapåvirking, nøytral gjær, og kanskje omstikking fra stort gjærkar til mindre identiske enheter for tørrhumling?
 
Tilbake
Topp