Isolering av kjele

Staro

Norbrygg-medlem
Vi kjenner jo til det gode gamle liggeunderlaget som klippes til og spennes fast for å isolere kjeler.
Men jeg vil gjerne høre om andre måter folk har isolert kjeler på. Målet er ikke å gjøre det billig, men bra og funksjonelt. Finnes det noe bedre å bruke enn liggeunderlag? Gjerne permanente løsninger.
 
Har du erfaring med denne Miguel?
Lite vaskbar og folien løsner/går sund er hva jeg har sett når den er brukt i motorkasser.
-Vet det finnes bedre men har ikke oversikt.
 
Har du erfaring med denne Miguel?
Lite vaskbar og folien løsner/går sund er hva jeg har sett når den er brukt i motorkasser.
-Vet det finnes bedre men har ikke oversikt.

Folien sprekker litt ja. Umulig å få igjen slik at kjelen ser fin ut etterpå men funker som pokker.
 
Hvilken tykkelse bruker du? Har du bilde av hvordan den "knekker" seg rundt kjelen når den bøyes?

Jeg har brukt både 20mm og 50mm. Den knekker faktisk ikke spesielt mye, selv 50mm rundt 50l kjele. Men man bør gaffe igjen oppe og nede, for vørteren som man søler der får man ikke vekk.
 
Bruker selvklebende Armaflex. Isolerer svært mye bedre enn liggeunderlag i samme tykkelse. Ulempen er at den ikke tåler så mye, så noe slags folie på utsiden er nok lurt.
 
Har selv tenkt på denne http://www.glava.no/teknisk-isolering/produkter/kanalisolasjon/varme-kulde/glava-lamellmatte/ sammen med alutape. det er ikke noe lim etter det jeg forstpår, men med å stramme og tape tror jeg det sitter.
Fordel er vel at en slipper lim og at den er bøyelig og ubrennbar. Ulempe er kanskje prisen, tror det var en tussing for en rull som er mye mer enn de fleste trenger. Er det noen i Bergen som kan være interrest i å dele på en rull?


ProdDok-626-1_l.jpg
 
Bobleplast med et liggeunderlag utenpå! Dritbillig og isolerer ganske bra. Har dette på meskekaret og brygging i november gir meg såvidt en grad i varmetap på 60 minutter. Jeg "primer" også meskekaret med glovarmt vann(cirka en liter fra vannkoker) mens jeg varmer opp meskevann.
 
Har selv tenkt på denne http://www.glava.no/teknisk-isolering/produkter/kanalisolasjon/varme-kulde/glava-lamellmatte/ sammen med alutape. det er ikke noe lim etter det jeg forstpår, men med å stramme og tape tror jeg det sitter.
Fordel er vel at en slipper lim og at den er bøyelig og ubrennbar. Ulempe er kanskje prisen, tror det var en tussing for en rull som er mye mer enn de fleste trenger. Er det noen i Bergen som kan være interrest i å dele på en rull?
ProdDok-626-1_l.jpg
Det der blir vel ganske utrivelig om du skulle søle over, suger til seg alt og slipper ikke fukt etterpå... Så ville funnet noe som ikke absorberer. Jula og XXL har noen temmelig tykke liggeunderlag som duger. Evt har eg armaflex på rull om du skulle rote deg utpå Sotra en gang, 20/25mm og smeltepunkt på 1000'C.
 
Det der blir vel ganske utrivelig om du skulle søle over, suger til seg alt og slipper ikke fukt etterpå... Så ville funnet noe som ikke absorberer. Jula og XXL har noen temmelig tykke liggeunderlag som duger. Evt har eg armaflex på rull om du skulle rote deg utpå Sotra en gang, 20/25mm og smeltepunkt på 1000'C.

Om en taper den skikkelig i toppen skal ikke søl kunne komme på innsiden? Armaflex tåler 1000 grader? Da er det ganske aktuelt for kokekjele som jeg veksler mellom gass og elektrisk. Kan jo stoppe armaflexen 15 cm fra bunnen av kjelen, da burde den være klar de høyeste temperaturene fra gassblusset? Kjøper gjerne en rest av deg :D
 
Tilbake
Topp