plante humle i vår / sommer

Drar opp igjen denne istedetfor å lage ny tråd. Har bestilt meg humle og den shippes i løpet av denne uka. Fikk en mail fra folka og de sier at disse må plantes så fort som rå er da jeg mottar dem. Jeg har lest mye rundt og er usikker på dette nå. Ved å plante dem kanskje allerede mot helga neste uke i potter inne, vil de ikke vokse seg for store før tiden er inne for å sette dem ut? Det går kanskje å kutte dem litt mens de vokser, inntil det er varmere ute, jeg bor i Hedmark og det er en stund til jeg kan plante ute vil jeg tro.
 
Rhizomer? Da jeg bestilte fra Will.. Nurseries-sjappa sa de at kunne jeg enten plante ut, eller holde de i mosen sin i kjøleskapet og passe at det ikke tørket inn, såvidt jeg husker.
 
Okei, dette er fra essentially hops i England. Her er hva de sier:

"The rootstocks will arrive bare rooted and wrapped in moist moss blanket with a care leaflet. They will need planting as soon as you receive them."

Har jeg vært dum og kjøpt for tidlig :( ?
 
Okei, dette er fra essentially hops i England. Her er hva de sier:

"The rootstocks will arrive bare rooted and wrapped in moist moss blanket with a care leaflet. They will need planting as soon as you receive them."

Har jeg vært dum og kjøpt for tidlig :( ?

Neh, er da flere som har fått rhizomer tidlig ifht utplanting. Jeg holdt de i kjøleskapet en stund før jeg plantet de i potter inne slik at de skulle få vokse og etablere litt fundament før jeg satte de ut. Satte de ut etter siste frost, minus en frost som kom en uke senere så alle døde, men sikkert andre her som har bedre erfaringer enn meg.
 
Da jeg mottok min rhizome for to år siden, plantet jeg den i en potte og satte den i mørk og kald kjeller inntil frosten var borte utendørs.

Engelskmennene skrev at det bare var å plante den ut med en gang, "under the frost", men de er nok ikke vant med tele!
 
3WXaNoy.jpg


Plantene mine er godt i gang fra fjorårets rotsystem! Saaz, Cascade og Northern Brewer ble plantet som stiklinger i fjor sommer. Ble ikke humle da, men i år har jeg god tro! Om det er interesse for stiklinger fra disse kan nok dette ordnes.
 
3WXaNoy.jpg


Plantene mine er godt i gang fra fjorårets rotsystem! Saaz, Cascade og Northern Brewer ble plantet som stiklinger i fjor sommer. Ble ikke humle da, men i år har jeg god tro! Om det er interesse for stiklinger fra disse kan nok dette ordnes.

Litt seint, men er det mulig å kunne få seg noen stikklinger av Saaz og Cascade?
 
Tilbake
Topp