"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Blir det ikke lite gjær til så høy OG uten en starter? Og noen grunn til å bruke dextrose og ikke sukrose?

Tenker å bruke en starter ja. Beersmith sier at det holder med 1 pakke, startervolum på 1875,2 ml. Noe som sier meg at jeg kan bruke 2000ml starter med SG på 1.036 og en pakke WLP001, eller? Trenger ca. 360 mrd. celler. Med 2000ml og en pakke havner jeg på ca. 378 mrd. celler. Ang. starter, er det slik at den MÅ røres kontinuerlig (f. eks. magnetrører)?

Er egentlig ingen spesifikk grunn til at jeg valgte dekstrose, annet enn at det var noe av det første som kom opp da jeg søkte etter "sugar" i beersmith :) Endret det nå til vanlig bordsukker.
 
Med en starter på en magnetrører går det fint. Utbyttet av starteren blir en god del dårligere uten magnetrører, så sjekk om det blir nok uten, men helt krise blir det ihvertfall ikke.

Amerikanerne er glade i maissukker, for det er så billig derovre. Her, derimot, er det vel rimelig overprisa karbohydrater.
 
Med en starter på en magnetrører går det fint. Utbyttet av starteren blir en god del dårligere uten magnetrører, så sjekk om det blir nok uten, men helt krise blir det ihvertfall ikke.

Amerikanerne er glade i maissukker, for det er så billig derovre. Her, derimot, er det vel rimelig overprisa karbohydrater.

Har du mulighet til å riste med gjevne mellomrom er det langt bedre enn ingenting

Den er grei. Vurderer å lage noe av en gammel pc-vifte :)
 
Jeg ville heller brukt tre pakker us-05. Pitch på 12-14C omtrent og så dra den opp over et døgn til maks 19C og stopp den akkurat der. I en DIPA vil smaken av alkohol være veldig kjip, nok gjær + en lav start sørger for at alt er kontrollert og du slipper spritsmaken.
 
Tenkte å prøve meg på en litt mørk saison-aktig sak (men med WLP530), relativt lav ABV.

Planen er at fargen skal komme fra en pose med kandissirup D-90.

18 liter:

OG: 1.049
FG: 1.008
IBU: 25
Farge: 25 EBC

60% pilsnermalt
20% münchenermalt
10% hvetemalt
10% kandissirup D-90

Magnum bitterhumle 60 min
1 g/l Mittelfrüh 15 min

WLP530 gjær

Blir dette ok?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Har brygget en kölsch med mandarina bavaria. Første gangen jeg prøver humla, og lurte på om noen har prøvd å tørrhumle med den? hvis det bringer frem mer appelsin/mandarin så prøver jeg gjerne det. Ja, det er langt unna en erkeekte kölsch å gjøre slikt. Nei, jeg bryr meg ikke om den blir stilriktig :) hjelp, noen?
 
Den må ligge en stund, helst med gjæraktivitet, for å få frem mer av de tonene. Aldri prøvd selv, men det er info fra en av de som har skapt den.
 
Ifølge en podcast jeg hørte nylig (husker ikke hvilken), bør Mandarina-humlen koke i 30 min for at den skal gi særlig preg av mandarin. Da er den kanskje ikke så egnet til tørrhumling?
 
Ifølge en podcast jeg hørte nylig (husker ikke hvilken), bør Mandarina-humlen koke i 30 min for at den skal gi særlig preg av mandarin. Da er den kanskje ikke så egnet til tørrhumling?

Var det i Overgjærets episode med gutta fra Monkeybrew? Der var det 20 minutter det ble sagt måtte til.

Det er kanskje mulig at både koking og tørrhumling under gjæringen kan lokke fram de samme stoffene? (Jeg aner ikke, jeg bare spør.)
 
Var det i Overgjærets episode med gutta fra Monkeybrew? Der var det 20 minutter det ble sagt måtte til.

Det er kanskje mulig at både koking og tørrhumling under gjæringen kan lokke fram de samme stoffene? (Jeg aner ikke, jeg bare spør.)

Den har jeg hørt, så da stemmer det sikkert. Og takk for korrigeringen!
 
Tilbake
Topp