Tråden for dumme spørsmål.

Prøvde min første gjærvask i går, men det gikk ikke helt etter planen. Jeg hadde 12 liter til gjæring, tappet på flasker og hadde et fint lag i bunnen klar for vasking. Dette handler om Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik, og fra tidligere oppdyrking av den så vet jeg at den bunnfaller utrolig raskt når den ikke er aktiv.
Jeg tilsatte en liter sterilt vann (hadde nesten ikke noe øl igjen på toppen av gjærkaka). Jeg svisjet det litt rundt, og fikk med det meste av gjærkaka i en slush av gjærvann.

Jeg helte over i to litersglass og fikk en del til overs som gikk i vasken. Problemet er at det ikke er noe skille i bunnfallet. Det er ikke noe tydelig "grums" som bunnfaller før gjæren. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Nå står glassene i kjøleskap og bunnfaller mer. Det ser ut som omtrent 50/50 fordeling av "klar" væske og bunnfalt gjær.

Råd om hvordan jeg kan fortsette?
 
Prøvde min første gjærvask i går, men det gikk ikke helt etter planen. Jeg hadde 12 liter til gjæring, tappet på flasker og hadde et fint lag i bunnen klar for vasking. Dette handler om Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik, og fra tidligere oppdyrking av den så vet jeg at den bunnfaller utrolig raskt når den ikke er aktiv.
Jeg tilsatte en liter sterilt vann (hadde nesten ikke noe øl igjen på toppen av gjærkaka). Jeg svisjet det litt rundt, og fikk med det meste av gjærkaka i en slush av gjærvann.

Jeg helte over i to litersglass og fikk en del til overs som gikk i vasken. Problemet er at det ikke er noe skille i bunnfallet. Det er ikke noe tydelig "grums" som bunnfaller før gjæren. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Nå står glassene i kjøleskap og bunnfaller mer. Det ser ut som omtrent 50/50 fordeling av "klar" væske og bunnfalt gjær.

Råd om hvordan jeg kan fortsette?

Jeg tror du bare må bruke mer vann. Gå opp til 3 liter. Da vil trub av ulike slag ramle ned relativt fort, og så kan du helle av til videre bearbeiding den væsken som gjæren fremdeles svever rundt i.

Dette med forbehold om at jeg ikke har noen erfaring med å vaske kveik. Kan hende den bunnfeller spesielt raskt, men jeg har vondt for å tro det. Hvis du virkelig har fått finfordelt den ordentlig, skulle den holde seg svevende lenge nok til at du får skilt trub'et fra den.
 
F... ! Tenkte at 1 liter burde holde når jeg har sett de bruker 3 liter på gjær fra 25 liters batcher. Hmmm....

Har ikke så store beholdere for gjærvask, men må kanskje kaste halvparten, da. Vi får se.
 
F... ! Tenkte at 1 liter burde holde når jeg har sett de bruker 3 liter på gjær fra 25 liters batcher. Hmmm....

Har ikke så store beholdere for gjærvask, men må kanskje kaste halvparten, da. Vi får se.

Bruke en kjele, kanskje? 3 liter er kanskje ikke nødvendig, prøv med 2.

Jeg har opplevd det samme som deg når jeg har vært litt kjip med vannmengden, så jeg mener det er en rimelig antakelse at årsaken er at du har brukt for lite vann.
 
Sist redigert:
@Sarge Du kjørte vel en ganske standard oppskrift uten for mye humle om jeg ikke husker feil? Er sikkert ikke så mye trub å snakke om uansett. Jeg hadde tatt vare på det du har her uten å stresse mer. Kjør en fin starter neste gang.
Husk at det er vanlig å tørke kveiken som er bunnhøstet uten å vaske den [emoji1417]
 
Takk for svaret, @1Morten . Det er riktig. Lite humle og jeg siler bort det meste med en vanlig kjøkkensil når jeg heller over i gjæringskaret. Jeg har jo to glass nå, og vurderer å gjøre som du foreslår med det ene glasset, og så bruke begge til å vaske det som er i det andre med mer vann for å se om jeg får noen forskjell i utfellingen av slaggstoffer. Starter kjører jeg nok uansett. Det er fin måte å sjekke om gjæren er frisk på også før man bruker den i en full batch.
 
Sier effektiviteten hvor mye sukker en får ut av all malten i mesken eller kun den malten som må meskes? For å si det på en annen måte, varierer effektiviteten når man trekker f.eks. crystalmalt?
 
Sier effektiviteten hvor mye sukker en får ut av all malten i mesken eller kun den malten som må meskes? For å si det på en annen måte, varierer effektiviteten når man trekker f.eks. crystalmalt?

"Meskeffektiviteten" forstås vanligvis som "pre-boil efficiency": "The percentage of total available sugars that made it into the kettle." (https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/). Det er altså snakk om hvor mye av potensialet i all malten (og andre gjærbare tilsetninger) som du får med deg over i kjelen. Det spiller ingen rolle hva slags malt eller tilsetninger det er.

Effektiviteten vil variere med hva du tilsetter, fordi potensialet er ulikt. Øker du andelen krystallmalt, går effektiviteten ned. Med hvor mye kan du teste ut med denne kalkulatoren: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ (Den er forøvrig et veldig nyttig redskap når du lager en oppskrift og eller forbereder brygging.) Bytter du ut 5 kg pale malt i en 21 liters batch med 5 kg krystall 40 L (ikke veldig sannsynlig:p), går preboil SG ned fra 1.046 til 1.040.
 
Sist redigert:
"
Effektiviteten vil variere med hva du tilsetter, fordi potensialet er ulikt. .

Tenker du på ppg e.l. når du sier potensialet? At forskjellige malttyper har forskjellig ppg, eller potensiale, og dermed gir forskjellig OG ved samme meskeeffektivitet skjønner jeg og det er ikke det jeg tenker på akkurat nå.

Vil crystalmalt eller annen malt som ikke trenger enzymaktivitet for å trekke ut sukkeret gi samme effektivitet ettersom sukkeret "ligger utenpå"? Jeg lurer fordi i så fall vil kanskje svingninger i effektiviteten påvirke hvor mye smak og karakter slike malttyper gir på det ferdige ølet? En grist med 10 % crystal og 90 % base vil i så fall gi forskjellige øl avhengig om effektiviteten er 85 % eller 65 %, utover det at OG vil bli forskjellig, ettersom uttrekket av crystal-sukkeret er likt i gravity points mens det er basemaltpoengene som varierer.

Tenker jeg for mye på dette eller/og tar jeg helt feil? :)
 
Sist redigert:
Tenker du på ppg e.l. når du sier potensialet? At forskjellige malttyper har forskjellig ppg, eller potensiale, og dermed gir forskjellig OG ved samme meskeeffektivitet skjønner jeg og det er ikke det jeg tenker på akkurat nå.

Vil crystalmalt eller annen malt som ikke trenger enzymaktivitet for å trekke ut sukkeret gi samme effektivitet ettersom sukkeret "ligger utenpå"? Jeg lurer fordi i så fall vil kanskje svingninger i effektiviteten påvirke hvor mye smak og karakter slike malttyper gir på det ferdige ølet? En grist med 10 % crystal og 90 % base vil i så fall gi forskjellige øl avhengig om effektiviteten er 85 % eller 65 %, utover det at OG vil bli forskjellig, ettersom uttrekket av crystal-sukkeret er likt i gravity points mens det er basemaltpoengene som varierer.

Tenker jeg for mye på dette eller/og tar jeg helt feil? :)

Ah, nå skjønner jeg hva du mener. Det der har jeg ikke tenkt over/ikke sett. Kan det være forklaringen på at det blir forskjell på et no sparge-øl og et vanlig mesket øl? For det blir det jo.
 
Heisann. Nybegynner her. Noen erfaringer med å lagre nybygget øl på disse fatene: https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/fat/mini-keg-starter-kit-5l/

Kan dette være rimeligere alternativ ift cornelius for de som ikke vil flaske?
Fant ut av denne. En veldig enkel gummipropp man får kjøpt på Vestbrygg som innehar en sikkerhetsventil satt på 2.5 bar. Slipper da ut oksygen som presses ut av co2 dannelsen under karboneringstide. Denne erstatter den originale proppen som følger med settet. Ser for meg vi kommer til å bruke disse småfatene med siklerhetsventiler fremover som en rimelig alternativ til cornelius oppsett.
 
Je
Fant ut av denne. En veldig enkel gummipropp man får kjøpt på Vestbrygg som innehar en sikkerhetsventil satt på 2.5 bar. Slipper da ut oksygen som presses ut av co2 dannelsen under karboneringstide. Denne erstatter den originale proppen som følger med settet. Ser for meg vi kommer til å bruke disse småfatene med siklerhetsventiler fremover som en rimelig alternativ til cornelius oppsett.
Jeg kjøpte noe slike en gang for mange år siden. Brukte de engang før jeg forbannet de og kastet de i bosset. Gikk til innkjøp av cornelius like etter. Var vel det å få ølet ut som erget meg mest.
 
Je

Jeg kjøpte noe slike en gang for mange år siden. Brukte de engang før jeg forbannet de og kastet de i bosset. Gikk til innkjøp av cornelius like etter. Var vel det å få ølet ut som erget meg mest.
Er ikke co2-dispenseren som du løser ut og styrer trykket med god nok til å få ut ølet?

Eller hva gjorde at du ikke fikk det ut?
 
Har en et forsøk på NEIPA til gjæring og har i dag tørrhumlet på dag 4 og skal tørrhumle igjen på dag 10 etter planen. Er det vanlig å kjøre coldcrash på slike humlejuice øl? De skal jo være juice aktig uklare.
 
Jeg har ikke brygget NEIPA, men opplever at CC ikke fungerer for å klarne hazy øl. Det som dropper til bunn er stort sett gjær som da går i dvale. Tror jeg.
 
Er ikke co2-dispenseren som du løser ut og styrer trykket med god nok til å få ut ølet?

Eller hva gjorde at du ikke fikk det ut?

Skal være forsiktig med å ta fra deg motet. De er vanskelig å rengjøre, må flyttes som om det var skjørt glass when full.
Bommet stygt da jeg skulle dytte ned kran-driten og sprutet 3liter øl i stua.. fruen var svært fornøyd.. [emoji85]
Dog: jo da de funker. Helt greit.
Karbonering synes jeg er en utfordring. (Rett ut trist) De tåler ikke all verden.. og er det for mye kullsyre? BOM.. en strøken liten spiseskje på 5liter..Max 2,5-3grm PR liter.. overdriver du så blir det styr da den krana skal dyttes nedi.. [emoji36]

Fikk de greit til å bruke de. Jeg fikk mine gratis av da en som hadde gitt opp. De ble irritasjonsmoment. Måtte stadigvekk kaste vekk litere med øl..
Mulig jeg et grovmotorisk naut, men dette var ikke for meg.
Er du Nøye, forsiktig og har mulighet til å bruke 30min på å vaske og skrubbe med spesiallagde koster og passe på at du ikke riper de opp inni så rust pipler frem?
De er kosteffektive, men krever litt..de billigste har plastikk stigerør og var vanskelige å styre "skumkontroll"
Når du bruker 5-6min på å tappe en halvliter og får teken på det ble skuffelsen stor da engelske ales er sjampis i sammenligning med den flate ølen jeg hadde.. vel var forsiktig med priming pga tabben over
(Ca 5g PR liter med priming går.. men da må den stå i fryseren til ca 0grader før du setter i stigrøret)

De var jo kule å ta med på fest.. er jo en minikeg.
Billig ball lock på Alibabaexpress er en soleklar oppgradering til samme pris.. my 2 cents.

Uff nå hørtes jeg negativ ut.
De funker yes ! De er bare litt knotete å ha med å gjøre.




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Skal være forsiktig med å ta fra deg motet. De er vanskelig å rengjøre, må flyttes som om det var skjørt glass when full.
Bommet stygt da jeg skulle dytte ned kran-driten og sprutet 3liter øl i stua.. fruen var svært fornøyd.. [emoji85]
Dog: jo da de funker. Helt greit.
Karbonering synes jeg er en utfordring. (Rett ut trist) De tåler ikke all verden.. og er det for mye kullsyre? BOM.. en strøken liten spiseskje på 5liter..Max 2,5-3grm PR liter.. overdriver du så blir det styr da den krana skal dyttes nedi.. [emoji36]

Fikk de greit til å bruke de. Jeg fikk mine gratis av da en som hadde gitt opp. De ble irritasjonsmoment. Måtte stadigvekk kaste vekk litere med øl..
Mulig jeg et grovmotorisk naut, men dette var ikke for meg.
Er du Nøye, forsiktig og har mulighet til å bruke 30min på å vaske og skrubbe med spesiallagde koster og passe på at du ikke riper de opp inni så rust pipler frem?
De er kosteffektive, men krever litt..de billigste har plastikk stigerør og var vanskelige å styre "skumkontroll"
Når du bruker 5-6min på å tappe en halvliter og får teken på det ble skuffelsen stor da engelske ales er sjampis i sammenligning med den flate ølen jeg hadde.. vel var forsiktig med priming pga tabben over
(Ca 5g PR liter med priming går.. men da må den stå i fryseren til ca 0grader før du setter i stigrøret)

De var jo kule å ta med på fest.. er jo en minikeg.
Billig ball lock på Alibabaexpress er en soleklar oppgradering til samme pris.. my 2 cents.

Uff nå hørtes jeg negativ ut.
De funker yes ! De er bare litt knotete å ha med å gjøre.




Sent from my iPad using Tapatalk


Takk for utfyllende tilbakemelding og har hørt og sett både positive og negative tilbakemeldinger.

Ved hjelp av sikkerhetsventilen under karboniseringsprosessen vil jeg tro at overtrykk ikke blir noe problem, og når det gjelder vedlikehold og vask ser jeg at det kan være vanskelig. Leser at varmt vann og skyll med rensemiddel gjør mye av susen så lenge man gjør det med en gang man er ferdig å drikke. Jeg vil bare bruke CO2 fra dispenseren når flow'en blir fra lav fra kranen, og dermed tror jeg overskumming ikke vil bli noe problem om vi ikke primer for mye. 2-3 g/liter sukker skal det være i disse keg'ene, så blir spennende å se om dette er tilstrekkelig for å få nok kullsyre, eller om man kan øke til 4-5 g/liter siden man har sikkerhetsventil under karbonisering og overtrykk ikke blir et problem da denne åpner når trykke bikker 2.5 bar?

Konklusjonen her at etter innkjøp ved starting kit, kan vi ikke annet enn å prøve og se. Skal i hvertfall ta med dine råd og tips med videre, og dersom flere har andre råd også, tar jeg disse i mot med åpne armer.

Ha en fin helg!
 
Tilbake
Topp