Bålbrygging

Vi nærmer oss gjennomføring. Med et kokevolum på 30 liter går vi for denne oppskrifta:

3kg Maris bever
3kg wienerwaltz
1,5kg München
0,7kg Caramalt
0,1kg ristet bygg

20g EKG, kok 60 min (eller sånn ca 1 neve, alt ettersom)
100g (les: sånn passelig mye) av noe vi finner i skogen, kok 20 min (eller mer eller mindre, avhengig av hva det er)

14 liter einerlåg til skylling

Vossakveik pitcha når vi kommer hjem.

Det hele blir selvsagt brygga med tre ukjente og en håndfull slump, men sånn er det ofte.
 
Spennende dette da... Ikkje heilt Tradisjonsrikt oppskrift, men eg syns det er kjekt å sjå at dere prøver einerlåg og kveik i "nye rettar" ;)
Takk! Bryggelaget har kjøpt boka om gardsbrygging, men ingen har lest den enda, så jeg aner ikke hva som er tradisjonelt annet enn dårlig modifisert malt tørka over bål, og sånt er det lite av i handelen. Da gikk jeg for dette. :) Tror det kan bli riktig godt. Eller ikke, det ligger nok langt på vei i gudenes hender. Vi kommer til å sikre oss med å riste ølruner, så det vil nok helst bli bra. :)
 
Ser dere har flyttet gjæringa innomhus?
Det er nok en god idé, tror ikke kveiken trives så godt ute i skogen på denne tiden av året. :)
 
Ser dere har flyttet gjæringa innomhus?
Det er nok en god idé, tror ikke kveiken trives så godt ute i skogen på denne tiden av året. :)
Ja, vi kom til at vi var et stykke unna 40 grader. Akkurat nå laver det ned, så jeg er litt usikker på om vi kjører denne helga. Det var ikke egentlig en vintertur jeg hadde tenkt meg.
 
Har dere tenkt på å komplettere det hele med vikingklær, slakte en sau, tvekamp etc? Blir jo ikke så autentisk å sitte der med en Bergans allværsjakke.
 
Har dere tenkt på å komplettere det hele med vikingklær, slakte en sau, tvekamp etc? Blir jo ikke så autentisk å sitte der med en Bergans allværsjakke.
Vi driver da ikke med larp heller. Eventuelle tvekamper (telefonen ville skrive trekanter, og det stemmer vel iogforseg også) oppstår isåfall spontant.
 
Tilbake
Topp