Lagavulin 16 i Imperial stout

Hei, noen som har erfaring med tilsetning av Islay whisky i øl? Skal tilsette sammen med eikechips.

Dette er foreløpig oppskrift.

20 liter i bøtta
OG 1.107
IBU 74

7 kg pale ale
1 kg havregryn
1 kg hvetemalt
1 kg munich
0.8 kg cara gold
0.3 kg roasted barley
0.3 kg chocolate
0.3 kg black malt

55g Target 90 min
20g Target 15 min

200 ml Lagavulin 16 etter stormgjæring
50 g french oak chips etter stormgjæring

wlp007

/Kristoffer
 
Det ene utelukker vel ikke det andre? Prøvde med 400ml Ardbeg 10 i 20l stout, det synes jeg ble i overkant, men det er det brygget som har skilt seg mest ut fra mengden.
 
Jo, det er utelukket og nærmest helligbrøde! Tror du de stolte whisky-makerne på Islay lagrer sine produkter på eikefat i årevis for at du skal tilsette det i dine hjemmebrygg? Hørt om peated malt?
 
Hadde en testbatch/restbatch med 3 liter quadrupel, hadde oppi noe islay whisky jeg hadde liggende. Det ble veldig dominerende, og jeg tror ikke jeg ville gjort det igjen.
 
Jo, det er utelukket og nærmest helligbrøde! Tror du de stolte whisky-makerne på Islay lagrer sine produkter på eikefat i årevis for at du skal tilsette det i dine hjemmebrygg? Hørt om peated malt?
Jeg var på en master class-greie med den forrige smakssjefen (hva det nå kalles) fra Laphroaig, og han mente du gjerne kunne drikke Laphroaig med cola for alt han brydde seg, bare du betalte først. :p
 
Jeg var på en master class-greie med den forrige smakssjefen (hva det nå kalles) fra Laphroaig, og han mente du gjerne kunne drikke Laphroaig med cola for alt han brydde seg, bare du betalte først. :p
Sikkert derfor han ble "den forrige".... Jeg har ikke det inntrykket etter besøk på alle destilleriene på Islay. Tvert i mot er folk stolte av det de driver med. -Men for all del, putt for min del gjerne en kilo safran eller to i neste batch. Det er jo både dyrt og innovativt og gjør seg sikkert flott på en fancy hipster-etikett!
 
Nå var karen et stykke over afp-alder, og det skal sies at jeg aldri ville gjort noe tilsvarende sjøl, men han virka absolutt mer opptatt av å sikre inntjening så de kunne fortsette å lage god whisky enn å gå til bunns med rak rygg og flagget til topps, og jeg (som drikker min Islay bar eller med litt vann) kan jo være glad for det. :)
 
Vent med å tillset whisky til du skal flaske. Legg eikechipsen i den whiskyen du har tenkt å bruke, her kan du smake deg lit fram til du føler du har fått nok eikepreg. Har aldri brukt whisky sjøl, men har brukt rom har og brukt portvin.
Du kan og ta ei prøve med øl og tilsette litt whisky og prøve deg fram til blandings forhold.

Husk at det er Ditt øl Dine tanker og Dine penger det er no det som er best med å vere heimebryggar.
 
Jeg lagde en imperial stout med vanilje og whisky. Oppskriften sa 300ml, men jeg tok i litt mer. Jameson, ikke røykfylte islay. Tok 1,5 år før den ble drikkendes. Ta tok den riktignok 2. plass på stavsbrygg.

Neste gang reduserer jeg til 200ml. Maks.
 
Jo, det er utelukket og nærmest helligbrøde! Tror du de stolte whisky-makerne på Islay lagrer sine produkter på eikefat i årevis for at du skal tilsette det i dine hjemmebrygg?
Jeg tror som andre her sier, de gjør det de gjør med sitt produkt for å selge det. Det er ikke religion de driver med... nei vent litt... det er jo akkurat det religion også handler om. Penger ja! Jeg er glad i single malt og nyter den ublandet, kanskje med en dråpe vann i noen typer. Men det er vel det samma for deg og de som lager den hva jeg gjør med den... Eller er det mangel på din favorittype fordi så mange "sløser" den bort på tull?
 
Takk for mange innspill. Tror jeg går for 200ml denne gangen. Noen som har innspill til maltsammensetningen?
 
Øl med whisky er godt, men også mektig. Så om du ikke er ekstremt glad i øl tilsatt whisky, ville jeg delt batchen i to dunker etter gjæring og tilsatt whisky i den ene og noe anna godt i den andre. F.eks chili.

Når du leser responsen i innleggene over, så vil jeg tro at mindre whisky er bedre en mye. Smak heller til før du tapper.
 
Støtter Per her. Skal du gjøre det, er det jo hyggelig om det blir bra. Del batchen i to eller flere. Du kan også bruke pipete og tilsette forskjellig mengde i grupper av flasker 'for science'. Har ellers et avslappet forhold til bruk av kvalitetsbrennevin i nye produkter. Drikker den bar, men kjør på. Alltid gøy og terge på seg religiøse...
 
Jeg er tilhenger av dosering og skalering, uten at jeg gjør det selv for det gidder jeg ikke.

Men hvis du har et tilsvarende øl så er det bare å gå på apoteket og få ei lita doseringssprøyte og dosere x ml brun moro i et glass med øl til du synes at det sitter, og så skalere opp til batchstørrelsen din.
 
Sitter å smaker på denne nå, etter en mnd på flaske. Har endelig klart å lage tykt øl. Havregryn, ingen skylling og FG på 1.019 har nok medvirket til dette. Traff nok godt på eik og whisky og. Beste brygg til nå.
 
IMG_3288.JPG Vis vedlegget 31047 Jeg tror at det ikke er så mye poeng i å benytte god single malt i øl. Jeg tror mengden øl vs single malt gjør at man nærmest havner på homeopat nivå med med tanke på den originale single malt smaken. For meg blir det perler for svin! Samt som å blande Zacapa med cola... legger ved stemningsbilde:
 
Tilbake
Topp