Bryggertabber

Ølen var en red ale. Hvis svaret er minimum 4 dager og maks 5 dager uten å bruke pose, så lurer jeg litt på hvordan fjerner du humla igjen? Vil ikke denne løse seg opp og bli bunnfall?
 
Nazisvaret er at du tørrhumler i maks 5 dager og min 4 dager. Pose trenger du ikke. Tror dere tolker oppskrift feil, dersom det ikke er en NEIPA.

Det er akkurat det samme jeg tenkte på.. har dere tørrhumlet i 17 og 13 dager kan det fort bli høysåte og gress.. men kan gå bra også. Men anbefaler definitivt ikke.. så lang tørrhumling


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ølen var en red ale. Hvis svaret er minimum 4 dager og maks 5 dager uten å bruke pose, så lurer jeg litt på hvordan fjerner du humla igjen? Vil ikke denne løse seg opp og bli bunnfall?
Ja det er jo vanlig. Når du tapper til flasker/fat så tapper du ned til der humle og gjær befinner seg, og stopper når det kommer mye grums.
 
hva stemmer egentlig angående tørrhumling? Leste i ei bok at ved tørrhumling anbefaltes det å bruke humlepose og disse skulle legges i karet etter 4-5 dager(etterstormgjæringen) og ikke ligge i karet lenger enn 7 dager. Men slik vi tolket oppskriften skulle den ene posen i etter 3 dager og den andre etter 7..

Jeg vil nok tro at den posen det står "7 dager" på, skal i ølet 7 dager før det skal flaskes. Altså 7 dagers kontakttid med ølet.
Og så skal posen merket med "3 dager" få kose seg 3 dager oppi ølet.
Det er slik det er vanlig å oppgi tider for tørrhumling, på samme måte som 60-minutters humlen skal i 60 minutter før koking er slutt og 5-minutters humle skal være med i koken de siste 5 minuttene.

Dersom dere driver med såkalt Coldcrash (CC), at dere senker temperaturen ned mot 0 grader før dere flasker, er det antall dager før CC som er interessant når det gjelder antall dager med tørrhumling.
 
Ja det er jo vanlig. Når du tapper til flasker/fat så tapper du ned til der humle og gjær befinner seg, og stopper når det kommer mye grums.

Da gjorde vi heldigvis ikke noe rett da:D

Jeg vil nok tro at den posen det står "7 dager" på, skal i ølet 7 dager før det skal flaskes. Altså 7 dagers kontakttid med ølet.
Og så skal posen merket med "3 dager" få kose seg 3 dager oppi ølet.
Det er slik det er vanlig å oppgi tider for tørrhumling, på samme måte som 60-minutters humlen skal i 60 minutter før koking er slutt og 5-minutters humle skal være med i koken de siste 5 minuttene.

Dersom dere driver med såkalt Coldcrash (CC), at dere senker temperaturen ned mot 0 grader før dere flasker, er det antall dager før CC som er interessant når det gjelder antall dager med tørrhumling.

Vi har ikke hatt mulighet for å coldcrashe enda. Jeg har en STC1000 på vei over dammen, så når dette er i hus så blir det å få en mer stabil temperatur under gjæringen, samt mulighet for coldcrashe.

Takker for de svarene jeg har fått.
 
Å sette bryggemaskinen ned i kjelleren før den er ordentlig tørr etter rengjøring, og oppdage fullt av MUGG i kjelen på neste bryggedag...
 
Å sette bryggemaskinen ned i kjelleren før den er ordentlig tørr etter rengjøring, og oppdage fullt av MUGG i kjelen på neste bryggedag...
Her har alt et 1-2 dager i "friluft" på kjøkkenet etter rengjøring før det pakkes sammen/lokk legges på og det stues vekk noen dager fram mot neste brygg.
 
Her har alt et 1-2 dager i "friluft" på kjøkkenet etter rengjøring før det pakkes sammen/lokk legges på og det stues vekk noen dager fram mot neste brygg.

Jepp, jeg har også pleid å la utstyret ha et par tørkedager på varmekablene på badet før jeg setter det bort, men denne gangen var jeg litt raskere enn vanlig. Det straffet seg [emoji4]
 
Den følelsen du får når man oppdager at man sitter i kjører Co2 i øl før man setter den til gjæring... Skifter til rett flaske og slapper av og tenker over hvor bra jeg oppdaget det i rett tid.. Så ser jeg fatet jeg tvangskarbonerte for en uke siden.. Med 100% oksygen :)

giphy.gif
 
Den følelsen du får når man oppdager at man sitter i kjører Co2 i øl før man setter den til gjæring... Skifter til rett flaske og slapper av og tenker over hvor bra jeg oppdaget det i rett tid.. Så ser jeg fatet jeg tvangskarbonerte for en uke siden.. Med 100% oksygen :)

Spent på om ølet er mørkt lilla på farge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg og en kamerat brygget en stout en gang. Vi brygget 25 liter, og smakte litt på noe annen øl ved siden av. Da det endelig var tappetid hadde vi hatt en ganske god del hver. Jeg tappet, og hev på lokket og begynte å riste inn oksygen - helt til jeg kom på at gjæret ikke var tilsatt..

Nå har jeg en regel om kun 3 øl i løpet av en bryggedag!
 
Jeg og en kamerat brygget en stout en gang. Vi brygget 25 liter, og smakte litt på noe annen øl ved siden av. Da det endelig var tappetid hadde vi hatt en ganske god del hver. Jeg tappet, og hev på lokket og begynte å riste inn oksygen - helt til jeg kom på at gjæret ikke var tilsatt..

Nå har jeg en regel om kun 3 øl i løpet av en bryggedag!
Jeg skjønte ikke helt hva som var tabba her? Vi visper alltid inn luft før vi tilsetter gjæra, og så litt til for å blande. Har vi satt bryggertabber i system?
 
Jeg og en kamerat brygget en stout en gang. Vi brygget 25 liter, og smakte litt på noe annen øl ved siden av. Da det endelig var tappetid hadde vi hatt en ganske god del hver. Jeg tappet, og hev på lokket og begynte å riste inn oksygen - helt til jeg kom på at gjæret ikke var tilsatt..

Nå har jeg en regel om kun 3 øl i løpet av en bryggedag!
Tappe over til gjæringskar eller tappe på flasker? Stusser litt på det med oksygen... Har dunken stått til gjæring i 2 uker (ish?) uten gjær? Bruker du vanligvis å riste inn oksygen ved tapping på flaske/fat?
 
Tappe over til gjæringskar eller tappe på flasker? Stusser litt på det med oksygen... Har dunken stått til gjæring i 2 uker (ish?) uten gjær? Bruker du vanligvis å riste inn oksygen ved tapping på flaske/fat?

Robert snakker nok om å tappe vørteren fra kokekjele til gjæringskar.

For øvrig spørs det om det kvalifiserer til en bryggetabbe siden de faktisk kom på at de måtte tilsette gjær, det er jo same-same om man tilfører vørteren oksygen før eller etter man tilsetter gjær.

Men ettersom deres rutine er å tilsette gjær FØR oksygen, KUNNE det fort blitt en bryggetabbe. 25 liter stout i gjæringskaret uten gjær er jo kjipt.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gjorde en bryggetabbe selv nettopp............. skulle tørrhumle en amarillo smash så mistet jeg hele humleposen oppi gjæringskaret..fuuu, håper det er lav nok ph og grei nok alk% til å ta knekken på det som måtte være av basselusker.. humleposen kom rett fra fryseren, betyr det noe? måtte ha en finger eller to litt nedi for å få fisket opp posen igjen... fml :p
 
Tilbake
Topp