Hvor lenge gjærer WLP013?

chrkor

Norbrygg-medlem
Har en ALE 60min 66c 10 min 72c 10min 78c. satt på WLP013.
Den står i et rom med snitt temperatur på 20c Og OG 1,057.
Og den gjærer nå på 24 dagen gjering på 4-6 plopp i minnuttet.
Når blir den ferdig????
 
Sist redigert:
Har en ALE 60min 66c 10 min 72c 10min 78c. satt på WLP013.
Den står i et rom med snitt temperatur på 20c Og OG 1,057.
Og den gjærer nå på 24 dagen gjering på 4-6 plopp i minnuttet.
Når blir den ferdig????

Det er ikke noe spesielt med wlp013. Det er vel den gjæren jeg har brukt mest, og den oppfører seg som regel "normalt". Men det er gitt at den har vært behandlet normalt. Brukte du nok gjær, og frisk gjær? Fikk den gjærnæring og nok oksygen? Om det har vært noe avvik på noe av dette, kan du få en slik gjæring som drar ut. Jeg har opplevd det.

Har den stått hele tiden i et rom med 20 grader, burde den være ferdig med jobben for lengst. Men da skulle det heller ikke være noe karbondioksyd som ølet ikke kan holde på. Den der skulle være helt død. Så jeg mistenker at noe skjer som stadig produserer ny kullsyre.

Jeg hadde nylig en belgisk golden ale som holdt på sånn. Den ga opp etter nærmere 30 dager, og det var gjæring som foregikk; det var ikke overskuddskarbondioksyd som fortsatte å lekke etter en forlengst avsluttet gjæringsprosess. Det var overhodet ikke noe galt med ølet. Tvert i mot; det ser ut til å bli veldig godt.

Det skjer nok ikke mye nedi der, men det kan hende det er en infeksjon. Og i så fall er det dumt å flaske det. Det kan også hende det er et veldig atypisk gjæringsforløp som ender i et godt øl. Jeg ville se det an et par dager. Men du må sjekke SG, og du må inspisere ølet, og lukte og smake godt på prøven du tar.
 
1.007 fra 1.057??? Det blir 87% utgjæring, og det er mye for den gjæren. Jeg ville holde muligheten for en infeksjon åpen.

Men det skader jo ikke å fate den. Men jeg ville ikke brukt den gjæren om igjen - ikke med det første, i alle fall. (Jeg mener den du har i dunken, altså - ikke 013, som er en veldig god gjær.)
 
Ta målingene med et hav med salt. Jeg stoler ikke på økselvekta og har kjøpt ny.
Men at den var utgjæret var jeg ikke i tvil om. Ølet så, luktet og smakte fint. Så jeg vaska gjæra. :)
 
Ta målingene med et hav med salt. Jeg stoler ikke på økselvekta og har kjøpt ny.
Men at den var utgjæret var jeg ikke i tvil om. Ølet så, luktet og smakte fint. Så jeg vaska gjæra. :)

Gjæren syntes sikkert det var godt med en vask etter den jobben der:p. Men jeg ville ikke brukt den - om ikke annet så fordi alkoholprosenten er såpass høy at du ikke skal regne med at den gjæren ikke er litt alkoholskadet på genene sine, og kan få rare barn som lager rare smaker. Hvis altså målingene er riktige, da. Både 1.057 og 1.007 er vel målt med den samme økslevekta, og det skulle vel uansett antyde en ganske solid utgjæring. (Det er forøvrig lett å sjekke økslevekta. Hva sier den om tettheten i vann ved 20 grader? Det bør være 1.000 - og hvis ikke, kan du mest sannsynlig korrigere for feilen, ved helt enkelt å legge til eller trekke fra. Skjønt det kan jo hende at skalaen er frihåndstegning, men det virker litt vel rart.)

Nå papegøyer jeg bare standardrådet om forsiktighet; jeg har ingen erfaring med dette. Men særlig hvis du tenker å lage deg en husgjær, ville jeg begynt om igjen.
 
Tilbake
Topp