Saflager s-23

Fant S-23 i en Kølsch oppskrift med gjæring på 14 grader.
Prøvde dette selv, og synes resultatet minner om en litt fruktig pils/mild kølsch. Brukte 2 pakker på 25 liter.
Den vart i hvertfall lettdrikkelig.
Trenger nok minimum 4 uker modning kaldt, i kjøleskap/rom.
 
Hvis det er acetalfehyde da, men skulle kanskje være litt rart det og. Det blir dannet før det blir dannet alkohol, men alt må bli omgjort skal det bli vekk. Du kan kanskje prøve litt lengre tid i bøtta neste gang og se hva istedenfor det blir noen forskjell.
 
Hei

Jeg skal sette en Lager øl snart, dette blir min første runde hvor jeg tenkte å plassere gjærdunken i temp styrt kjøleskap.

Ser på gjær pakka at ideel temp er 12grader, Spørsmålet er, skal jeg la den stå på 12grader igjennom hele gjær prosessen? Eller burde jeg øke/senke temp etter en stund?
 
De fleste lagere har godt av en rolig start. Mitt regime er å starte gjæringen på 10°C for å så øke litt etter hvert etter endt stormgjæring pluss et steg for diacetylrest på 15°C. Men dette er min fremgangsmetode og den reflekterer ikke nødvendigvis den beste metoden.
 
Sist redigert:
Minst 2 pk rehydrert tørrgjær pr 25 l. batch, oksygenere (vispe-riste-ren O2) starte gjæring på 8-9°C, stige til 10-11 e. ca 1 uke
 
Takk for svar:)
Dette er mitt brygg nr 4 så jeg er helt fersk i brygging.
Jeg har 3 gjær poser jeg tenkte å rehydrere til dette brygget.
 
Jeg har positive ting å si om s-23. Brukte den i en Munich Helles som jeg ble så fornøyd med at jeg sendte den til NM. men, jeg gjæret den på 10 grader i 4 uker... ikke noe tutti- frutti der...

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Hart brukt S23 i en Dortmunder export. gjæret 4 uker på 10 grader og den ble meget bra. Ser ikke problem med denne gjærtypen men den trenger tid
 
Brygger i dag en Märzen der jeg skal bruke S-23. På BryggSelv står det at anbefalt gjæringstemp er 12-15 grader. Noen som har prøvd å gjære denne ved lavere temp og hva ble evt resultatet?
 
Brygger i dag en Märzen der jeg skal bruke S-23. På BryggSelv står det at anbefalt gjæringstemp er 12-15 grader. Noen som har prøvd å gjære denne ved lavere temp og hva ble evt resultatet?
Har ikke prøvd akkurat S-23, men den er neppe annerledes enn andre lagergjær mht. temperatur. 10 grader krever en del mer gjær enn 12 grader. S-23 er vel ellers kjent for å være en anelse fruktig, så lavere temperatur kan være en fordel.
 
Ihht en Tysk byggmester jeg hadde gleden av å hygge meg med gjæret han S-23 på 10 grader. Smakte på en lager han hadde på tapp med S-23 og den var aldeles fremragende.
 
Fant en Anchor Steam clone på nettet. I oppskriften står det at det skal benyttes Saflager S-23 og gjæres på 20 grader. Dette blir litt feil for meg, jeg bruker denne gjæra på ca 12 grader normalt. Noen som har erfaring på dette?

gunnar Schie
 
Fant en Anchor Steam clone på nettet. I oppskriften står det at det skal benyttes Saflager S-23 og gjæres på 20 grader. Dette blir litt feil for meg, jeg bruker denne gjæra på ca 12 grader normalt. Noen som har erfaring på dette?

gunnar Schie
Ikke med den gjæren, men jeg har gjæra et sånt øl med s-189 på 16 grader. Det blei bra, og nå skal jeg brygge et med den originale gjæren, og tenker å bruke samme temperatur. Det er vel den som Anchor bruker, også.

Skal du bruke tørrgjær, hadde jeg tatt 34/70, som i alle fall tåler høyere temperaturer godt. s-23 har jeg aldri brukt, så jeg aner ikke hvordan den oppfører seg, men Fermentis setter øvre grense for idealtemp. til 15 grader, så den tåler sikkert 15-16 grader helt fint. Jeg ser ikke noe poeng i gå høyere så lenge du har temperaturkontroll.
 
Tilbake
Topp