Tyttebær IPA fra Ekstrakt

Oppdatering på hvordan det hele gikk. Søndag 7-5-17 så flasket jeg. Det endte opp med 15,5 Liter totalt. Fg endte opp på 10,06. Så jeg fikk en alkohol % på 6%.

Men er det en ting jeg skal gjøre annet ledes så er det å bruke en sil når jeg skal overføre ølet i nytt kar. Hmm noe som kansje ikke lar seg gjøre om andre karet er en vin ballong... (pga det smale holde) Hmm. Skal hvertfall ha humlen i humle pose.. alt i alt så mistet jeg 5 liter pga alt humle og bær guggen som bare sugde til seg alt av veske.. mulig jeg skal ha purren i en humlepose også neste gang? Men med dette brygget har jeg lært utrolig mye på div fremgangs måter :) er ikke det litt av selve brygge opplevelsen? ;)

Flasket 10 liter i store og små flasker, og så kom jeg på en "smart" idè.. jeg liker å prøve meg frem, jeg liker sur øl.. hvorfor ikke tilsette melkesyre 80% som jeg har liggende i de resterende 5 liter av ølet. Så får jeg en litt surere ipa...
haha... fungerte i hodet.. ikke i virkeligheten.. jeg hadde IKKE peiling på hvor mye jeg skulle bruke.. fant ikke så mye på nett heller igrunn. Så jeg brukte 1 DL og slengte det opp i resten av det som er igjen i karet...
Fy faen så surt.... her bæsja jeg på leggen. Haha. Fant ut i ettertid at man bruker ca 1-2 DL på 20 liter.. ikke 5 liter :)
Men smaken var ikke stygg. Bare ekstremt surt.. så jeg flasket i veg for å bare glede meg til å smake på slutt resultatet :) ;)
 
Ikke bruk sil når du overfører gjæret øl, da oksiderer du det fortere enn raskt.
Ser hva du vil frem til (sprinkler effekt), men mistenker når en har mye "drit" = fruktkjøtt og andre rester i omstikk eller liknende så vil en ha minst mulig av dette over. Eks når jeg skulle stikke om blancen min tettet jeg heverten OG kranen begge to ganske fort, så en type sil hel-dyppet i starsan utfor hadde gjort utrolig mye forskjell - innser jeg nå i etterkant.

Men er åpen for andre ideer, hva tenker dere?
 
Ser hva du vil frem til (sprinkler effekt), men mistenker når en har mye "drit" = fruktkjøtt og andre rester i omstikk eller liknende så vil en ha minst mulig av dette over. Eks når jeg skulle stikke om blancen min tettet jeg heverten OG kranen begge to ganske fort, så en type sil hel-dyppet i starsan utfor hadde gjort utrolig mye forskjell - innser jeg nå i etterkant.

Men er åpen for andre ideer, hva tenker dere?

Du gjør mye mer skade enn det som er godt for å redde noen få liter øl. Det står mellom f.eks ti liter godt øl, og 12 liter ødelagt øl. Og da mener jeg ødelagt. Ikke vær for grådig ;)
En gang du har anledning kan du helle et butikkøl gjennom en sil, så kan du smake hvor flatt det er med en gang etterpå. Da har det skjedd utveksling av gasser.

Det letteste er kald temperatur og tid, for å få det til å bunnfelle før du tapper.
 
Bruk humlepose. Stram til maks slik at humla ikke får absorbert noe særlig væske. For all del, hør på Miguel og bruk ikke sil til dette. Oksygenet flommer inn :)
 
Hmm Hmm. Takk for tipsene :)
Men for de som ikke har muligheten til å cold crash så var sil en redning for meg. Første bringebær ølet jeg laget så tettet hverten seg med humle og bringebær rester.. til slutt vart hverte staven "rørt" rundt så mye i karet at alt av rester og gjær blei blandet irundt.. så så vart det så mye rot med tett hvert og uten sil.
 
Hmm Hmm. Takk for tipsene :)
Men for de som ikke har muligheten til å cold crash så var sil en redning for meg. Første bringebær ølet jeg laget så tettet hverten seg med humle og bringebær rester.. til slutt vart hverte staven "rørt" rundt så mye i karet at alt av rester og gjær blei blandet irundt.. så så vart det så mye rot med tett hvert og uten sil.

Da stikker du heverten for langt nedi, som sagt ikke vær grådig. Ølet blir ikke oksidert med en gang, men når du merker det så får du lyst til å legge om prosessen din, særlig hvis det er veldig enkelt å unngå.
 
Tilbake
Topp