Cold crash

CC på fat?
Får man rett og slett en CC effekt når man tapper over ikke CC'et øl på fat som man tar ned til 2-4 grader? I såfall er trikset å kaste de første glassene en får opp etter noen dager? Grunnen til at jeg spør er at jeg fatet en bitter gjennom et hjemmelaget lukket system for å hindre oksygentilgang, men da uten å CC først. Så kjørte jeg en karboneringstest 4 dager etter fating, og jeg synes det var uvanlig grumsete og bittert. Har jeg endt opp med humlerestene fra CC'en?
 
CC på fat?
Får man rett og slett en CC effekt når man tapper over ikke CC'et øl på fat som man tar ned til 2-4 grader? I såfall er trikset å kaste de første glassene en får opp etter noen dager? Grunnen til at jeg spør er at jeg fatet en bitter gjennom et hjemmelaget lukket system for å hindre oksygentilgang, men da uten å CC først. Så kjørte jeg en karboneringstest 4 dager etter fating, og jeg synes det var uvanlig grumsete og bittert. Har jeg endt opp med humlerestene fra CC'en?

Fra CC'en du ikke gjorde? Skjønte ikke. Men ja, hvis du ikke har bunnfelt på dunk, så får du grumset som det første hvis det har stått kaldt noen dager på fat.
 
Jeg har ikke CC et, men fyllt rett på fat. Fatene derimot står kaldt fra fylling til karbonering er over, og fortsetter og stå kaldt om jeg har kjøleplass til dem. Teller det som CC?
 
Det blir jo ikke helt CC da det egentlig er noe man gjør på dunk. Folk som flasker får ikke tappet ut bunnslammet etter tre dager f.eks. Men effekten er jo det samme, bare at du gjør det et annet sted.
 
Det er bare så nye lettere å unngå oksygen på fat kontra gjæringskar. CC skaper jo et undertrykk på gjæringsdunken som suger inn luft fra kjøleskapet mitt. Og da er jo fatet tilkoblet CO2 allerede også under CC fasen.
 
Det er bare så nye lettere å unngå oksygen på fat kontra gjæringskar. CC skaper jo et undertrykk på gjæringsdunken som suger inn luft fra kjøleskapet mitt. Og da er jo fatet tilkoblet CO2 allerede også under CC fasen.

Ja det er jo et godt argument. Men hipp som happ, gjør det du føler er best, og funker greit.
 
Da satser jeg på at den overdrevne bitre smaken i ølet var enorme mengder humlerester pga mangel av CC på gjæringskaret, og at ølet er helt fint på smak når dette er ute.
 
Da satser jeg på at den overdrevne bitre smaken i ølet var enorme mengder humlerester pga mangel av CC på gjæringskaret, og at ølet er helt fint på smak når dette er ute.

Hvis du drikker av en førstetapp av et tørrhumlet øl smaker det sånn, men ikke drikk litt hele tiden.. La det stå noen dager og så ta deg et glass, da bør det meste av polyfenolene være borte etter den tappen.
 
Jeg har en APA stående som jeg tenkte å cold crashe. Lurte på å fylle en ballong med CO2 og tre den over gjærlåsen for å hindre at det suges O2 inn i karet. Spørsmålet mitt er: Etter oppskriften skal den gjære i 14 dager fra 18-22 grader. I dag har den stått 12 dager. Jeg tilsatt tørrhumle for 5 dager siden. Bør jeg vente til den har stått i 14 dager eller bør jeg begynne å kjøre temperaturen ned nå slik at den er klar for fating etter 14 dager. Har forresten kjøpt clear draft system til Corneliusen, er det lurt eller dumt å bruke?
 
Hei, hva med å stikke om til nytt gjæringskar? Har deretter satt i kjøleskap for CC på 1-2.C.
1 -> 2 dager.
Hovedsakelig for å redusere gjær-rester.
Hva er risikoen? Kun oksidering?
 
Hei, hva med å stikke om til nytt gjæringskar? Har deretter satt i kjøleskap for CC på 1-2.C.
1 -> 2 dager.
Hovedsakelig for å redusere gjær-rester.
Hva er risikoen? Kun oksidering?

Ja, og i teorien at bugs finner veien inn. Men du vil uansett oksidere ølet med mindre du gjør det i en lukket sløyfe. Det er egentlig ingen god grunn til å stikke om for å minske trub mtp hva du utsetter ølet for.

Hvis du bruker hevert så vær forsiktig. Hvis du bruker kran så bør denne være installert i en korrekt høyde ifht hvor mye trub du tar med over fra kokekjele.
 
Hei, hva med å stikke om til nytt gjæringskar? Har deretter satt i kjøleskap for CC på 1-2.C.
1 -> 2 dager.
Hovedsakelig for å redusere gjær-rester.
Hva er risikoen? Kun oksidering?
Oksidering, ja. Både fra omstikking og Cold Crash (om du ikke har tatt dine forholdsregler.)
 
Makan til styring Når FG er nådd stikker jeg om ølet til rent kar. Deretter inn i kjølen 1 døgn. Så ned i rent kar med sukkerlake i og over på flaske. Kassene står på gjestebadet i 2 uker. Har til nå aldri opplevd no urenheter eller smaksforskjeller. Ølet drikkes opp så fort at ingenting får utvikle seg. Selv det som har stått et år er gyllent og clean. Hobbybrygging baserer seg på urgamle tradisjoner. Var lite star san og coldcrash i vikingtide Et bryggeri har andre prinsipper for produksjon, og krav. Ikke bland detta inn i garasjelivet.
 
Makan til styring Når FG er nådd stikker jeg om ølet til rent kar. Deretter inn i kjølen 1 døgn. Så ned i rent kar med sukkerlake i og over på flaske. Kassene står på gjestebadet i 2 uker. Har til nå aldri opplevd no urenheter eller smaksforskjeller. Ølet drikkes opp så fort at ingenting får utvikle seg. Selv det som har stått et år er gyllent og clean. Hobbybrygging baserer seg på urgamle tradisjoner. Var lite star san og coldcrash i vikingtide Et bryggeri har andre prinsipper for produksjon, og krav. Ikke bland detta inn i garasjelivet.
Og det du skriver der, er forskjellen mellom en som er god til å brygge hjemme, og en som er VIRKELIG god til å brygge hjemme. ;) Og selv om tradisjonene er gamle, er det ikke dermed sagt at man ikke kan forbedre dem eller lage bedre øl, det er ikke alt som var bedre i gamle dager :)
 
Makan til styring Når FG er nådd stikker jeg om ølet til rent kar. Deretter inn i kjølen 1 døgn. Så ned i rent kar med sukkerlake i og over på flaske. Kassene står på gjestebadet i 2 uker. Har til nå aldri opplevd no urenheter eller smaksforskjeller. Ølet drikkes opp så fort at ingenting får utvikle seg. Selv det som har stått et år er gyllent og clean. Hobbybrygging baserer seg på urgamle tradisjoner. Var lite star san og coldcrash i vikingtide Et bryggeri har andre prinsipper for produksjon, og krav. Ikke bland detta inn i garasjelivet.

Jeg vil mene at den første omstikkingen din i beste fall er unødvendig. Hvorfor ikke bare coldcrashe i det første gjæringskaret?
 
Jørgen O har deffinitift rett, å stikke om før cold crash, er i beste fall bortkastet arbeid og om infeksjon i ferdig utgjæret øl er mindre, blir den uansett ikke bedre av slikt. Oksidering er også uheldig. Et enkelt spørsmål må jo bli hvorfor?
 
Fordi ting, i følge fysikkenslover, bunnfeller bedre når det er lite trub i bunn av bøtta? :D
 
Tilbake
Topp