Bitterhumle

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Leser om humle. Bitterhumle tilsettes jo gjerne på begynnelsen av kokingen. Har det noe å si hva slags bitterhumle man bruker? Man må ta hensyn til alfasyre og ibu. Vil man smake forskjell i bitterhet fra to forskjellige høyalfa humler?
 
Dette er et veldig interessant spørsmål, og jeg håper det blir en god diskusjon av det. Har lest mye om dette, og konklusjonen jeg har trukket er at det er forskjell (dvs at den registreres), men hvor stor er nok litt mer usikkert. Om man bruker to "rene" bitterhumler (som Warrior og Magnum?) skal det vel godt gjøres å merke noe. Chinook er kanksje litt mer merkant?

Reagerer ofte når jeg leser oppskrifter hvor man bruker humler som Amarillo @ 60 min. Virker fort litt "råflott", om det ikke kan bevises at det har noe for seg?
 
Dette er et veldig interessant spørsmål, og jeg håper det blir en god diskusjon av det. Har lest mye om dette, og konklusjonen jeg har trukket er at det er forskjell (dvs at den registreres), men hvor stor er nok litt mer usikkert. Om man bruker to "rene" bitterhumler (som Warrior og Magnum?) skal det vel godt gjøres å merke noe. Chinook er kanksje litt mer merkant?

Reagerer ofte når jeg leser oppskrifter hvor man bruker humler som Amarillo @ 60 min. Virker fort litt "råflott", om det ikke kan bevises at det har noe for seg?
Ja akkurat det samme tenkte jeg. Pilsner oppskrifen til Gahr bruker kun saaz humle og som bitterhumle. Etter det jeg skjønner så er det nivået av cohumulone i humle som kan bidra til en uønsket bitterhet. Chinook har visstnok et høyt nivå av dette. Lavalfahumler har visstnok ofte en lavere prosentvis innhold av cohumulone. Dette er nok grunnen til at man bruker edelhumler som bitterhumle?
 
Ingen ekspert, men bruker europeiske fastlandshumler på tysk, engelske på engelsk, og amerikanske på IPA, når det gjelder bitterhumle. SAAZ er fantastisk, men dyr å bruke som bitter.
 
Brukte Citra som bitterhumle en gang på tsjekkisk pils, bitterhumle gir definitivt sin særegne smak. Ikke fremtredende kanskje, men gir helt klart et eget preg. Så er nok noen typer humle så like at det vil være vanskelig å merke forskjell, og noen så rene i smak at det blir en allroundere
 
Noen humler føles "rundere" i bitterheten enn andre syns jeg. Kanskje litt avhengig av hvor mye smaks/aroma humle det er i tillegg til 60min.. Kanskje bare smaksløkene mine som spiller meg et puss,men dette med "opplevd bitterhet" vs faktisk ibu blir jeg ikke klok på, da øl med ganske lav ibu kan oppfattes bitrere enn et med høyere..
 
Sist redigert:
Du måler cohumulone i prosent av alphaer så det er faktisk ganske stor forskjell :)

Ikke i praksis vel? Du må jo bare bruke mer av lav-alfa-humler, slik at mengden alfasyre blir den samme. Og dermed blir ikke forskjellen i cohumulone større enn prosentforskjellene
 
Mener å ha lest/hørt flere steder at Citra ikke er no særlig å bruke som bitterhumle, at den gir en skarp, ubehagelig bitterhet. Warrior eller Magnum er veldig vanlig å «standardisere» på som bitterhumle. Fine å ha liggende.
Hüll Melon er en lekker humle, men mild. Har brukt den som en ‘aksent’ i lagere. Amerikanske/NZ humler vil nok fort overdøve den. Men skade gjør den ikke :p
Jeg har lest begge deler om Citra, og har vel ingen mening om den som bitterhumle. Den anbefales i boka til Scott Janish. Men det er jo uansett ingen grunn til å bruke den til det, om man like gjerne kan bruke ei billigere humle - skjønt så veldig mange kronenes forskjell blir det vel ikke. Jeg har brukt Waimea med godt resultat nå - fordi jeg hadde den liggende, og ikke syntes den ga noe særlig som aromahumle:) - uten at jeg skal si at den er bedre enn andre. Jeg er litt usikker på Magnum i øl der vekta ligger på fruktighet fra humla. Vil ikke den gi litt "tyske" kryddertoner? Men antakelig er det ikke noe å bry seg om, Magnum er jo kjent for å være ganske nøytral.

Det der med ubehagelig bitterhet er en gammel diskusjon. Basert på en engelsk undersøkelse fra 1972, som blei feiltolka, festa det seg ei oppfatning om at humler med høyt innhold av alfasyra cohumulone ga en ubehagelig bitterhet, mens humler med et tilsvarende innhold av humulone ga en rundere bitterhet. Dette har versert nærmest som et dogme, men har i følge Scott Janish (The New IPA, side 21) ikke noe vitenskapelig grunnlag. Og jeg mistenker at det kan være nærsynt stirring på cohumulone/humulone-verdiene som har vært grunnlaget for stempling av en del humler som uegna som bitterhumler.

Det er flere faktorer som påvirker bitterheta, bl.a. mengden kalsium og magnesium i vørteren. pH under kokinga skal også påvirke karakteren på bitterheta. Høyere pH - opp mot 5,5 - gir både mer bitterhet og en røffere bitterhet enn lav pH, dvs. 5,2. (Det er formodentlig en glidende skala, dette.) Det kan jo være en ekstra grunn til å holde styr på pH under kok:).
 
Jeg har lest begge deler om Citra, og har vel ingen mening om den som bitterhumle. Den anbefales i boka til Scott Janish. Men det er jo uansett ingen grunn til å bruke den til det, om man like gjerne kan bruke ei billigere humle - skjønt så veldig mange kronenes forskjell blir det vel ikke. Jeg har brukt Waimea med godt resultat nå - fordi jeg hadde den liggende, og ikke syntes den ga noe særlig som aromahumle:) - uten at jeg skal si at den er bedre enn andre. Jeg er litt usikker på Magnum i øl der vekta ligger på fruktighet fra humla. Vil ikke den gi litt "tyske" kryddertoner? Men antakelig er det ikke noe å bry seg om, Magnum er jo kjent for å være ganske nøytral.

Det der med ubehagelig bitterhet er en gammel diskusjon. Basert på en engelsk undersøkelse fra 1972, som blei feiltolka, festa det seg ei oppfatning om at humler med høyt innhold av alfasyra cohumulone ga en ubehagelig bitterhet, mens humler med et tilsvarende innhold av humulone ga en rundere bitterhet. Dette har versert nærmest som et dogme, men har i følge Scott Janish (The New IPA, side 21) ikke noe vitenskapelig grunnlag. Og jeg mistenker at det kan være nærsynt stirring på cohumulone/humulone-verdiene som har vært grunnlaget for stempling av en del humler som uegna som bitterhumler.

Det er flere faktorer som påvirker bitterheta, bl.a. mengden kalsium og magnesium i vørteren. pH under kokinga skal også påvirke karakteren på bitterheta. Høyere pH - opp mot 5,5 - gir både mer bitterhet og en røffere bitterhet enn lav pH, dvs. 5,2. (Det er formodentlig en glidende skala, dette.) Det kan jo være en ekstra grunn til å holde styr på pH under kok:).
Ble litt skamfull over stråmannsargumentasjonen min, så jeg lette opp kilden; det var Hopslist:
Som selvsagt ikke er gospel….

Det er jo noe man kanskje ikke hadde i tankene, i 80- og 90-tallets entusiasme over den kommende informasjonsalderen; fri informasjon betyr også fri desinformasjon. Og vi mennesker er så vitebegjærlige at vi sluker kunnskap uten å først sjekke op det er møkk eller trøffel.
 
Ble litt skamfull over stråmannsargumentasjonen min, så jeg lette opp kilden; det var Hopslist:
Som selvsagt ikke er gospel….

Det er jo noe man kanskje ikke hadde i tankene, i 80- og 90-tallets entusiasme over den kommende informasjonsalderen; fri informasjon betyr også fri desinformasjon. Og vi mennesker er så vitebegjærlige at vi sluker kunnskap uten å først sjekke op det er møkk eller trøffel.
Som sagt, jeg har ikke brukt Citra som bitterhumle, så jeg har egentlig ingen mening om den. Men jeg lurer altså på om det har noe med co-humuloneinnholdet at den har fått det dårlige ryktet. Simcoe, som Hopslist anbefaler som bitterhumle, har 15-20%, mens Citra har 20-35%.

Stråmannsargumentasjon har du ikke drevet med:).
 
Som sagt, jeg har ikke brukt Citra som bitterhumle, så jeg har egentlig ingen mening om den. Men jeg lurer altså på om det har noe med co-humuloneinnholdet at den har fått det dårlige ryktet. Simcoe, som Hopslist anbefaler som bitterhumle, har 15-20%, mens Citra har 20-35%.

Stråmannsargumentasjon har du ikke drevet med:).
Humlemannsargumenter, derimot? ;)

Haandbryggeriets Humlesus er jo en single hop med citra - det er vel ingen som har klaget over usmak på den?
 
Humlemannsargumenter, derimot? ;)

Haandbryggeriets Humlesus er jo en single hop med citra - det er vel ingen som har klaget over usmak på den?
Du skal se det dukker opp noen nå;).

Et humlemannsargument må vel bli det motsatte av et stråmannsargument, kanskje:)? Stråmannsargumentasjon består jo i å lage en karikatur - en stråmann, altså - av motstanderen og hans meninger, og argumentere mot karikaturen i stedet for den virkelige personen. Elegant formulert av Piet Hein:

En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på,
hvis vanvid alle kan forstå!

Men humlemenn - f.eks. karen på etiketten til Vestkyst - er jo særdeles sympatiske vesener, sjøl om de kanskje kan ha bitre og ubehagelige sider, også. Så om du lager en humlemann, må jo det være for å gjøre en tvilsom type du av en eller annen grunn ønsker skal framstå som sympatisk, mer spiselig. Det finnes jo de som gjør det med Putin, f.eks.. Eller Stalin. Jeg husker at ml'eren Sverre Knutsen - "Stalin-Knutsen" - omtalte Stalin med denne klassiske formuleringa: "Stalin hadde to sider - men hovedsida var god". (For full effekt må dette leses høyt med tonefallet fra den nokså spesielle proletære dialekta ml'erne utvikla.) Der laget han en humlemann, og det var ganske effektivt. Han kunne gå med på at Stalin kanskje hadde noen uvaner - en lei tendens til å ta livet av folk han ikke likte, f.eks. - og dermed slapp han å brukte tid på å forsvare dem, for i stedet å kunne konsentrere seg om de mange og langt viktigere gode egenskapene Stalin hadde. Hvilke nå de var.
 
Som sagt, jeg har ikke brukt Citra som bitterhumle, så jeg har egentlig ingen mening om den. Men jeg lurer altså på om det har noe med co-humuloneinnholdet at den har fått det dårlige ryktet. Simcoe, som Hopslist anbefaler som bitterhumle, har 15-20%, mens Citra har 20-35%.

Stråmannsargumentasjon har du ikke drevet med:).
Nei, stråmann var vel ikke helt korrekt. invers stråmann, kanskje :). Samme hva er det ikke bra å henvise til "jeg har lest", "mange sier at", "alle er enige om at"..osv. Derfor fant jeg kilden, så kan mottager av info (Ciderkungen) selv vurdere kvalitet på kilde.

Man kan sikkert få helt fin bitterhet fra Citra. Men jeg har valgt andre sorter, da jeg har alternativer. Tenkte faktisk at jeg skulle skrive for ad notam at "hvis du har annen bitterhumle liggende, er det kanskje verd å vurdere å bruke denne. og la Citra gi aroma/smak ..". Det er jo mange humler som anbefales som bitterhumle.

Som sagt, jeg har ikke brukt Citra som bitterhumle, så jeg har egentlig ingen mening om den. Men jeg lurer altså på om det har noe med co-humuloneinnholdet at den har fått det dårlige ryktet. Simcoe, som Hopslist anbefaler som bitterhumle, har 15-20%, mens Citra har 20-35%.
Noe av det første jeg ble fortalt da jeg startet å brygge, (her oppgir jeg ikke fra hvem, rett og slett for å ikke kaste noen under bussen), var at noen humlesorter gir en skarp bitterhet, mens andre gir en mer "smooth" (myk?) bitterhet. Mulig det er en myte relatert til co-humuloneinnholdet, men jeg synes jeg har merket denne forskjellen på kommersielle øl. Men det kan selvsagt bare være bekreftelsesbias :p

Edit: Vi skrev samtidig, gitt. Limboposting :D
 
Man kan sikkert få helt fin bitterhet fra Citra. Men jeg har valgt andre sorter, da jeg har alternativer. Tenkte faktisk at jeg skulle skrive for ad notam at "hvis du har annen bitterhumle liggende, er det kanskje verd å vurdere å bruke denne. og la Citra gi aroma/smak ..". Det er jo mange humler som anbefales som bitterhumle.


Noe av det første jeg ble fortalt da jeg startet å brygge, (her oppgir jeg ikke fra hvem, rett og slett for å ikke kaste noen under bussen), var at noen humlesorter gir en skarp bitterhet, mens andre gir en mer "smooth" (myk?) bitterhet. Mulig det er en myte relatert til co-humuloneinnholdet, men jeg synes jeg har merket denne forskjellen på kommersielle øl. Men det kan selvsagt bare være bekreftelsesbias :p

Edit: Vi skrev samtidig, gitt. Limboposting :D
Jeg opplever definitivt at humler gir ulike «bitterkvaliteter».

Her er et Brülosophy eksperiment

Her er ett annet eksperiment med lav og høy AA. Husker ikke om det fremgår av artikkelen, men Saaz og Magnum har nesten like nivåer co-humulone. https://brulosophy.com/2016/07/18/bittering-hops-pt-2-high-vs-low-alpha-acid-exbeeriment-results/
 
Jeg opplever definitivt at humler gir ulike «bitterkvaliteter».

Her er et Brülosophy eksperiment

Her er ett annet eksperiment med lav og høy AA. Husker ikke om det fremgår av artikkelen, men Saaz og Magnum har nesten like nivåer co-humulone. https://brulosophy.com/2016/07/18/bittering-hops-pt-2-high-vs-low-alpha-acid-exbeeriment-results/
Skal ikke kommentere brülosophyeksperimentene nå, men bare servere et lite anekdotisk "bevis". Jeg sitter nemlig og flasker en IPA som jeg har forbitra med 20 gr Chinook @ 60 - og den var ganske røff i bitterheta da jeg smakte på prøven. Beregna til 50 IBU, så ikke ekstrem humling. Det er en helt lys IPA, og den har humlekrøpet seg ned fra 1.057 til 1.009, hvilket gir 84% utgjæring (skotsk gjær, Imperial A31), så den er fryktelig tørr, hvilket ikke var meninga, og det kan være en del av forklaringa.

For tidlig å konkludere, jeg må vente til den er ferdig karbonert. Den forrige IPAen min blei også humla med Chinook, og det jeg husker med den var at jeg ikke var særlig fornøyd med den i starten, men at den utvikla seg til noe jeg faktisk likte veldig godt. Kan hende det er noe der?
 
Tilbake
Topp