Billingtons melasse i Oslo-området?

Jeg har akkurat henta en haug med Meridian Blackstrap Molasses fra Kinsarvik. Smakte på stoffet ved siden av Lyle's Black Treacle. De er ikke helt ulike i smaksintensitet slik jeg oppfatter det, men de smaker ikke helt likt, heller. Hvor forskjellig effekten vil bli i et brygg, veit jeg ikke. Spørsmålet er litt akademisk; jeg trur ikke vi får tak i treacle her.
 
Jeg har akkurat henta en haug med Meridian Blackstrap Molasses fra Kinsarvik. Smakte på stoffet ved siden av Lyle's Black Treacle. De er ikke helt ulike i smaksintensitet slik jeg oppfatter det, men de smaker ikke helt likt, heller. Hvor forskjellig effekten vil bli i et brygg, veit jeg ikke. Spørsmålet er litt akademisk; jeg trur ikke vi får tak i treacle her.
Btw; så de hadde Meridian Blackstrap Molasses også, (tror den kosta rett rundt kr 50, 350g). Den jeg kjøpte var "vanlig" melasse. Må nok gå til innkjøp av en Blackstrap også - teste ut denne. Så vidt jeg forstår kommer vanlig molasse ut av 2. kok, mens Blackstrap/Treacle er 3. kok, og en god del mer bitter? Jeg forsøker å unngå for mye bitterhet i Imperial Stout'en jeg brygger nå - den skal være rund og smooth :)
 
Btw; så de hadde Meridian Blackstrap Molasses også, (tror den kosta rett rundt kr 50, 350g). Den jeg kjøpte var "vanlig" melasse. Må nok gå til innkjøp av en Blackstrap også - teste ut denne. Så vidt jeg forstår kommer vanlig molasse ut av 2. kok, mens Blackstrap/Treacle er 3. kok, og en god del mer bitter? Jeg forsøker å unngå for mye bitterhet i Imperial Stout'en jeg brygger nå - den skal være rund og smooth :)
Jeg har "medium" melasse i min Burton Ale, et helt glass i 25 liter. Det har gitt masse lakris, ville nok redusert en del neste gang.
Denne brukte jeg.
 
Jeg har "medium" melasse i min Burton Ale, et helt glass i 25 liter. Det har gitt masse lakris, ville nok redusert en del neste gang.
Denne brukte jeg.
Tittet på linken, vanskelig å se om dette er blackstrap eller «vanlig», (2nd runnings), men mye tyder på det siste. Jeg har planlagt å bruke 250g «vanlig», (Billington). Skal ta det oppi etter high krausen … muligens også 1/2kg DME. Kanskje bør jeg vise varsomhet å dele tilsetningene i 2 posjoner, og sjekke «lakris»bidraget underveis. Litt lakris er fint, men det må jo ikke ta over …
 
Tittet på linken, vanskelig å se om dette er blackstrap eller «vanlig», (2nd runnings), men mye tyder på det siste. Jeg har planlagt å bruke 250g «vanlig», (Billington). Skal ta det oppi etter high krausen … muligens også 1/2kg DME. Kanskje bør jeg vise varsomhet å dele tilsetningene i 2 posjoner, og sjekke «lakris»bidraget underveis. Litt lakris er fint, men det må jo ikke ta over …
Jeg hadde 450 gram. En stout vil vel kamuflere bedre. Er såpass tung og seig at jeg er usikker på hvor godt det blander i karet. Jeg hadde i kok.
 
Jeg hadde 450 gram. En stout vil vel kamuflere bedre. Er såpass tung og seig at jeg er usikker på hvor godt det blander i karet. Jeg hadde i kok.
Mmm. Har ca 2 l vørter jeg har spart, skal blande melasse, (og sukker eller DME), skal passe på å blande godt. Du har nok rett i at en fyldig stout tåler det.
Har du (eller andre) erfaring med mørk sirup, eller andre sukkerarter?
Vik ikke kødde for mye med denne stouten, holde den ganske klassisk, den skal lagres lenge på eik.
Har endel tonkabønner liggende, men tror jeg sparer nok de til en juleøl :p
 
Jeg brukte snaut 1,5% Meridians Blackstrap Molasses i en Dry STout som jeg tapper opp i dag. Det er sånn at når jeg veit det er der, kan jeg kjenne det. Jeg får vel vente til ølet er drikkeferdig før jeg feller en dom over det, men det kjennes i alle fall ikke vondt ut. Om det er noe pluss, får altså tida vise.

Uansett; jeg trur jeg skal være veldig forsiktig med bruken av dette stoffet så lenge jeg bare ønsker at det skal gi en liten aksent. Det er åpenbart potente greier. Jeg har også en Brown Ale med i underkant av 1% Lyle's Black Treacle, og jeg kan kjenne at den er der, også.

Men det er klart; hvis du ønsker et øl der denne smaken skal være hovedsmaken, er det bare å gasse på:).
 
Endte med å tilsette 250 g (2%) melasse, (som ikke er backstrap, bare vanlig), og samme mengde demetera sukker. Skal over på tønne i kveld, så jeg tar vel en smakstest. Fullt mulig å legge til en "klatt" til med melasse på tønne også. Denne stouten ble gjæra med Nottingham, men jeg skal tilsette en slant WLP007 på tønna, for å tørre den litt ut. Notty får den bare ned i 1.030, (anslagsvis; tester idag ved omtapping).
Alternativt kan jeg jo kjøpe inn ett glass Meridians Blackstrap også, og tilsette dette på tønna.
 
Jeg brukte snaut 1,5% Meridians Blackstrap Molasses i en Dry STout som jeg tapper opp i dag. Det er sånn at når jeg veit det er der, kan jeg kjenne det. Jeg får vel vente til ølet er drikkeferdig før jeg feller en dom over det, men det kjennes i alle fall ikke vondt ut. Om det er noe pluss, får altså tida vise.

Uansett; jeg trur jeg skal være veldig forsiktig med bruken av dette stoffet så lenge jeg bare ønsker at det skal gi en liten aksent. Det er åpenbart potente greier. Jeg har også en Brown Ale med i underkant av 1% Lyle's Black Treacle, og jeg kan kjenne at den er der, også.

Men det er klart; hvis du ønsker et øl der denne smaken skal være hovedsmaken, er det bare å gasse på:).
Gratulerer forresten med innlegg #19000 :) :beermug:
 
Gratulerer forresten med innlegg #19000 :) :beermug:
Hvorvidt du like gjerne kunne sendt ei bekymringsmelding er vel et åpent spørsmål;).

Jeg passerte forresten nylig brygg #400, også. Og kjøleskapene mine er langt fra fulle, så det blir en travel vår:).

Bortimot 50 innlegg pr. brygg, altså. hmmm - kan noe utledes av det, tro?
 
Nå kjøpte jeg Lyle's Black Treacle fra Coper's Candy
Kan jeg driste meg til å bruke en halv boks (3,6%) i en Old Ale (17 liter) ? :D
Jeg hadde 5.6% vanlig melasse i en Burton Ale. Vanlig melasse skal være en del svakere enn blackstrap. Jeg synes dette preget ølet for mye. Hadde halvert mengden om jeg skulle brygget på ny. Jeg synes 3.6% høres veldig mye ut.
 
Nå kjøpte jeg Lyle's Black Treacle fra Coper's Candy
Kan jeg driste meg til å bruke en halv boks (3,6%) i en Old Ale (17 liter) ? :D
Denne endte opp på 10,5%, og jeg trur jeg ville brukt litt mindre enn de 180 grammene om jeg skulle brygge den om igjen. Kanskje 2%? Men nå er jo dette et lagringsøl, og jeg har ikke testa det siden det var ferskt i slutten av mars. Kanskje jeg skulle ta ei flaske i kveld:)?

NB: Dette er 17 liter før tapping. Det blei vel 13-14 liter til gjæring.

Malt til 17 liter før tapping
7,00 kg Maris Otter
0,26 kg Simpson's Heritage 150
0,09 kg Black Malt
0,18 kg Lyle's Black Treacle
Humle
42 gr Magnum 14% @ 60
Gjær
Imperial A10 Darkness

Jeg hadde 5.6% vanlig melasse i en Burton Ale. Vanlig melasse skal være en del svakere enn blackstrap. Jeg synes dette preget ølet for mye. Hadde halvert mengden om jeg skulle brygget på ny. Jeg synes 3.6% høres veldig mye ut.
Jeg har Meridian blackstrap, og den synes jeg er krassere i smaken enn LBT. Men det er vel ikke "vanlig melasse"?
 
Sist redigert:
Jeg har Meidian blackstrap, og den synes jeg er krassere i smaken enn LBT. Men det er vel ikke "vanlig melasse"?

Kjenner ikke Lyle sin, Sånn sett er det litt dumt av meg å komme med tydelige anbefalinger uten å kjenne Lyle :rolleyes:

Jeg kjøpte på den lokale helsekostbutikken. Horizon var merket.

1655467250488.png

Utfra beskrivelsene til kegerator. Var denne mellomfarget.


Light Molasses​

Come from the first boiling of the sugarcane. Other names include “Barbados,” “sweet,” “mild,” or “first.” It is amber to light brown in color and contains about 65% sucrose.

Medium/Dark Molasses​

The second boiling and pressing of the sugarcane gives a product that is dark brown, thicker, and contains only 60% sucrose. Other names may include “second,” or “full.”

Blackstrap Molasses​

This is the syrup produced from a third boiling of the sugarcane. It is near black in color, very thick, bitter, and has a sucrose content of only 55 percent.

Aroma & Sensory
As you choose a variety that goes up in color, expect it to become more robust in aroma and flavor.

Light: Buttery, sweet, slightly rummy notes.
Medium/Dark: Fuller mouthfeel, light sweetness, deeper rum notes, and slight tarry or burnt character.
Blackstrap: Full, Robust, heavy. Some bitterness, notes of rum and raisin, along with heavy tar and burnt caramel.
 
Tilbake
Topp