Høy FG, lav OG?

Hei, satt min andre øl på fredag, (den første kasta jeg :mad: ), og nå, etter 3 dager, plopper det bare 1 gang i minuttet og FG er 1020, synes det virker litt høyt?
Burde jeg tilsette mer gjær?

Også vet jeg ikke hva OG var, men kan man regne ut dette?

Brukte 1,8kg Brewmart Mexican style og 1,5kg Geordie Mild på 22 liter.

Vurderer også å tilsette litt brunt sukker fordi jeg lurer på om OG var litt lav, har lyst på 5% alko, eller mer.

Takk for tips!
 
Hei Marc, og velkommen til forumet!

Du brukte altså to ølsett i et brygg? Resultatet blir fort en FG på ca 1020, siden begge ølsettene er beregnet på at det blir tilføyd sukker. Sukker gjærer helt ut og derfor må maltekstrakten i ølsettene kompensere for det ved å ikke gjære fullt ut. To ølsett sammen som ikke gjærer fullt ut gir dette resultatet. Du kan velge å tilsette litt sukker, kanskje 0,5-1 kilo, for å få opp alkoholen og for å få FG ned noen poeng, men det spørs om dette virkelig blir et godt øl. Mye å tape har du derimot heller ikke.

Vær forsiktig med å bruke brunt sukker i store mengder. For nettopp smakskomponenten i brunt sukker kan gi en litt ubehagelig og brent smak til ølet, avhengig av typen brunt sukker.

Til en neste anledning så anbefaler jeg å bruke et ølsett sammen med f eks 0,5 kg maltekstrakt og 0,5 kg sukker, eller helt og holdent hjemmebrygget øl av malt og humle hele veien :).
 
Takker, ja, brukte to ølsett, for det var billigere enn å kjøpe rein maltekstrakt i butikken.
Hmm, skjønner. Med Brewmart Mexican style fikk jeg en pakke enzymer jeg ikke har brukt, kanskje jeg skal bruke den da? Mener å ha lest at folk ikke anbefaler det?

Hvilken type sukker egner seg best da, som man får kjøpt i vanlig matbutikk? Druesukker?
 
Det betyr ikke så mye hvilket sukker du bruker, når du skal bruke hvitt sukker uansett. Gå for vanlig farin, det er billigst.
 
Regnet ut med Beer Smith at din OG skall ligge på ca.1045.
Med en SG på 1020 vil det da vere ca.3% alkohol.

Har hørt noen skumle historier om disse enzymene
Men hvist ikke noe annet hjelper, kan det jo vere en ide.

At man ender opp med noe høy FG ved ekstrakt brygging er ikke helt uvanlig, så som det er nevnt tidligere kan det vere en ide å bytte ut litt av malten med sukker.
Men ikke kun tilsett sukker, da det vil kunne gjære for langt ned, og du ender opp med ett brygg uten kropp og fylde som smaker cider.
 
Takker, 3% er litt for lite, har nå tilsatt 0,5kg demerara sukker ihvertfall. Og det gjærer som bare det.

Vurderer å bruke bittelitt enzymer på noen av flaskene istedet for sukker, og sette de kaldt når de er harde.
Mener enzymer skal slutte å fungere, eller ihvertfall veldig treigt, bare det blir kaldt nok.
 
For å unngå å lage en ny tråd, så spør jeg heller her.

Jeg har, dersom jeg målte riktig, en OG på 1.057, mens oppskriften på ølsettet forespeilet 1.052. Greit nok, jeg har fått litt høyere utbytte enn antatt. Det jeg derimot stiller spørsmålstegn ved er FG. Jeg målte den til 1.011, mens ølsettet forespeilet den til 1.013. Det er for så vidt også greit nok, men det jeg stusser på er at jeg hadde en høyere OG enn forespeilet, og samtidig en lavere FG. Skulle man ikke tro at min FG ville være f.eks. 1.017 e.l, eller ihvertfall ikke noe lavere enn 1.013 når jeg tross alt hadde en OG som var høyere?

Kan det være at jeg har målt OG feil, og at jeg egentlig har en lavere OG? Jeg brukte det som lå igjen i bunnen av gryten til å måle, og måtte vippe gryten for å få noe ut av kranen. Kan det være at jeg da har fått med ekstra mye sukker eller annen grums i målingen som har gjort at tettheten har blitt høyere?
 
For å unngå å lage en ny tråd, så spør jeg heller her.

Jeg har, dersom jeg målte riktig, en OG på 1.057, mens oppskriften på ølsettet forespeilet 1.052. Greit nok, jeg har fått litt høyere utbytte enn antatt. Det jeg derimot stiller spørsmålstegn ved er FG. Jeg målte den til 1.011, mens ølsettet forespeilet den til 1.013. Det er for så vidt også greit nok, men det jeg stusser på er at jeg hadde en høyere OG enn forespeilet, og samtidig en lavere FG. Skulle man ikke tro at min FG ville være f.eks. 1.017 e.l, eller ihvertfall ikke noe lavere enn 1.013 når jeg tross alt hadde en OG som var høyere?

Kan det være at jeg har målt OG feil, og at jeg egentlig har en lavere OG? Jeg brukte det som lå igjen i bunnen av gryten til å måle, og måtte vippe gryten for å få noe ut av kranen. Kan det være at jeg da har fått med ekstra mye sukker eller annen grums i målingen som har gjort at tettheten har blitt høyere?

Hei.
jeg ville laget en ny tråd, for denne tråden handler om det stikk motsatte av det som er din problemstilling.
I tillegg er det et ekstraktbrygg, og du har vel brygget med malt?
 
Det var jo ikke meningen at du ikke skulle få hjelp til å få svar på spørsmålet ditt @JBK

Det KAN være at mye grums i prøveglasset som har gjort at du fikk høyere OG en det egentlig var, men da skal det ha vært ganske tjukt.
Du er sikker på at du hadde nok vørter i prøveglasset, slik at ikke hydrometeret stod på bunnen?

Uansett, selv om du har fått høyere OG en oppskriften betyr ikke det at du automatisk får høyere FG.
FG kommer an på hvor mye gjærbart sukker det er i vørteren, hvor vital gjæren var, gjærmengde osv.

Dersom du f.eks. har mesket en-to grader lavere enn Vestbrygg har gjort når de laget oppskriften, kan du ha fått en mer gjærbar vørter.
Da kan du få en større utgjæring enn oppskriften sier.
OG er "lett" å treffe i forhold til en oppskrift, så lenge du har brygget såpass lenge, og har tatt gode notater, slik at du vet hvilken effektivitet du får på ditt oppsett.
FG derimot er avhengig av så mange faktorer at en oppskrift blir mer en pekepinn på hva du kan forvente. Nå er jo ikke 2 poeng større utgjæring så veldig mye, selv ikke med høy OG.

Dette er nok helt OK.
Ta gode notater, så får du bedre og bedre kontroll og forutsigbarhet når du brygger på bryggeriet ditt.

:)
 
Tilbake
Topp