karbonering av hveteøl på flaske

Hei
Jeg er nybegynner i brygging og har fulgt forumet en stund.
Jeg har nå satt mitt første brygg (hveteøl) på spraymalt og flaket hvete (Allgrain brygging håper jeg å begynne ned etterhvert). Jeg tenker å karbonere ølet på halvliters glassflasker, men jeg er veldig usikker på hvor mye sukker jeg skal benytte til karboneringen. I forumet og diverse kalkulatorer på nettet oppgir veldig varierende sukkermengde, fra 6 - 14 gram pr liter. Jeg ønsker et øl med ganske mye futt, men ikke flaskebomber. Håper noen her kan gi meg noen gode råd eller dele sine erfaringer.
 
Velkommen!
Siden det er hveteøl så skal du ha litt godt med futt. Jeg har vel kjørt 8-9 g/l på hvete, og det har blitt bra. Sikkert ikke farlig å gå til 10 også.
 
Jeg skal flaske en weissbier fra Vestbrygg i dag. I oppskriften opplyses det at det til karbonering skal brukes 6g sukker per liter. Kan det være riktig? Så vidt jeg kan skjønne kan jeg vel fint gå opp mot 9g, slik som Signal sier over her. Er det noe konkret ved denne oppskriften som tilsier lavere sukkerinnhold ved karbonering?

Jeg tro til og la inn det som skal til etter boka på den siste min, og det angrer jeg bittert på. Det er for mye. 6 holder i massevis, spør du meg.

Men det er altså hvis du spør meg;).

Jeg tapper på flaske. Mulig det funker bedre med høyere CO2-innhold på fat.
 
Tilbake
Topp