Oksydering ved flasking

Det er klart. Men, det høres ut som han vet hvordan oksidering smaker.

Min påstand er at "Teorien om at turbulent strømning gjennom hevet kan føre til oksydering av øl." Egentlig bør snus på hodet: "Turbulent strømning gjennom hevert er et tegn på at det kommer luft inn"

Det har jeg faktisk erfaring med også, men det var lekkasje i en overgang mellom hevert og slange.
Ølet den gangen var en weiss med forholdsvis mye surmalt, en slags tung Berliner Weisse. Jeg smakte ingen forskjell på de flaskene som fikk luft i slangen. Men, merka de og tok de først. Ølen var uansett så sur at usmaken hadde sikkert blitt maskert.
 
SindreW skrev:
Det er klart. Men, det høres ut som han vet hvordan oksidering smaker.

Min påstand er at "Teorien om at turbulent strømning gjennom hevet kan føre til oksydering av øl." Egentlig bør snus på hodet: "Turbulent strømning gjennom hevert er et tegn på at det kommer luft inn"

Er ikke noen ekspert på oksydering, men leverte øllet inne til Lervik sin hjemmebryggerkonkuranse. På poengskjema fra Gahr stod det at øllet var betydelig oksidert. Kjenner det også selv, når jeg er blitt fortalt det. Det kjennes ut som om det går fra vondt til verre etter som tiden går.

Har sett på utformen av pakningen på heverten og støtter teorien til SindreW. Dette må være årsaken til alle boblene i hevertslangen.
 
Da har du det absolutt fra velrenomert hold.

Gahr er vel det nærmeste vi kommer en Guru her inne  :amen:
 
Hei!
høres veldig sannsynlig ut dem teorien ja
Har kastet hevertene jeg. Tapper rett fra krana igjennom bunnfylleren
Tilsetter sukkerlake med sprøyte i hver flaske. Litt pes. Men infeksjonsfritt.

Kenneth
 
k.ped skrev:
Hei!
høres veldig sannsynlig ut dem teorien ja
Har kastet hevertene jeg. Tapper rett fra krana igjennom bunnfylleren
Tilsetter sukkerlake med sprøyte i hver flaske. Litt pes. Men infeksjonsfritt.

Kenneth

Den beste heverten du kan få er en hel slange....ingen ledd eller annen "suge inn oksygen anordninger".....
 
k.ped skrev:
Hei!
høres veldig sannsynlig ut dem teorien ja
Har kastet hevertene jeg. Tapper rett fra krana igjennom bunnfylleren
Tilsetter sukkerlake med sprøyte i hver flaske. Litt pes. Men infeksjonsfritt.

Kenneth

Jeg beholder min, men det blir aldri mer tørrhumling med blomst uten humlepose. :bank2:
 
Jeg liker egentlig heverten. Syns kranene er noe herk å demontere og rengjøre, og det er en ulempe at de alltid tapper ut til et visst nivå. Heverten er bare å dra fra hverandre og spyle/skylle. og du bestemmer hvor langt ned du vil tappe.

Har også hatt lekasje fra flere kraner, parketten i kjellerboden har fått et noget rustikt preg.

Tror jeg må mekke en bedre festeanordning for heverten. Har en sånn plastklype men den sitter ikke godt, og heverten flyter opp på grunn av all luften mellom indre og ytre rør. Må sette den diagonalt i bøtta så den står i spenn, ellers virrer den rundt og virvler opp masse gjær.

Har hatt et tilfelle av dårlig innblanding av sukkerlaken før flasking, med over og underkarbonerte flasker som resultat. Så vurderer å tilsette oppmålt mengde lake rett i hver flaske jeg også. Men så for meg å bruke pipette i steden for sprøyte, tror det blir enklere.
 
Hei!

Er sikkert mulig med pipette ja. Litt usikker på hvordan den funker på tykk sukkerlake da. Den som jeg lager blir ganske tykk iallefall. Det blir en del klin... Har vurdert fat.men er ikke kommet dit enda.
Synes det er litt sjarm med flasker også egentlig.
Kenneth
 
Hei! Bruker kran 4-5 cm over bunn ja. Ser ikke noe poeng med hevert. Åpner ikke dunken under gjæring. Kun hvis d er tørrhumling på gang. Alt som minsker infeksjonsfaren er bra synes jeg. :)

Kenneth
 
Oppdaget ved siste tapping at det kom mye luft i heverten. WTF. Oppdaget fine sprekker i det stive "knèet" rett før slangen. Her ble faktisk luft sugd inn. Klemte rundt med fingrene og det var nok til å fjerne problemet, eltape ble en mer permanent løsning før ny hevert kjøpes. Det gikk nok gjennom noen liter før jeg forstod problemet, men håper det skal gå bra likevel, hadde jo Co2 i bunn av fatet og blåste det godt med co2 etter at det var fult.

EDIT: Oi dette var jo en haugammel tråd, beklager...
 
Er det flere enn meg med autohevert som begynner å suge oksygen etter at du har tatt det tynne røret ut av hovedrøret noen ganger?
 
Ja, vet om en til.
Tror temperatur på 80C var medvirkende til at det ble slik.
Plastrøret som slangen går inn på måtte "varmrettes" da det var blitt så krøllete at det var problematisk å få inn i ytterrøret.
Den siste som kom i hus brukes ikke på høye temperaturer og holder tett foreløpig.
 
Jeg har opplevd at heverten har sugd inn luft der slangen er trykket inn på røret. Men da hadde jeg klippet av rett ved en gammel brett på slangen.

Så det ved at det hele tiden samlet seg mer og mer luft på det høyeste punktet i heverten. Klipte av et par cm, og satte slangen på igjen, så var problemet borte.

Hvis du ser mye brusing i slangen eller heverten, kan det være problemet. Det er som regel noen få bobler der, men er det flere cm med nesten bare luft og du ser brusing og skum, så har du trolig en lekkasje.
Jeg opplevde omtrent det samme da jeg flasket for første gang i går. Jeg brukte en autohevert for å stikke om til et annet kar hvor jeg tilsatte sukkerlake. Jeg festet i den forbindelse en gummislange i enden av heverten. På punktet der slangen var festet til heverten kom det inn luft (antar jeg), og det ble veldig mye bobler i slangen. Etter hvert ble det så mye luft i slangen at jeg mistet vakum. Da begynte ølet nærmest å renne tilbake inn i heverten, og jeg måtte begynne å pumpe på nytt. Dette skjedde flere ganger.

Må jeg rett og slett finne en måte å feste slangen bedre på heverten? F.eks. bruke en slangeklemme? Eller burde jeg skrote autoheverten og heller feste slangen til kranen og stikke om derfra?

Et annet spørsmål er jo om ølet nå er nærmest ødelagt? Hvorfor vil man ikke ha oksygen i ølet?
 
Hvis slangen er så løs at en suger inn luft i toppen da bør man finne en slange som passer. Det kan evtvære co2 som frigjøres fordi diameteren øker på dette stedet. Det igjen gjør atman får et trykkfall. Pakningen på pumpeheverten kan være et problem der det kan komme inn luft, kanskje spesielt hvis den er gammel.
 
Hadde omtrent samme problemet i dag, men tror det er pakningen som er problemet. Det ytre rommet i heverten ble etter hvert fylt opp av øl.

20170710_215241.jpg

Det skal vel ikke skje?
 
Tilbake
Topp