Tråden for dumme spørsmål.

Hvilken gjær brukte du? Kan være at du sitter i «1.020 pausen» som noen belgiske gjærtyper utøver, før de kryper videre nedover. Da kan det være at du ser på tre til fire uker gjæringstid for å komme i mål.
Heisan, la meg først si takk for all hjelp hittil!
Jeg brukte Wyeast 3787 Trappist. Kanskje jeg bare skal la ølet være i karet ett par uker lenger. Har tappet ut trub og gjærrester over flere dager etter at stormgjæringen var over. Da er det kanskje håp likevel :)
 
Heisan
Hvor lenge bør ølet stå å karbonere før det fylles over på flasker?
Kan feks juleøl stå 3 uker i gjæringskaret før det flyttes over på Cornelius fat for karbonering, og så flaskes og lagres (forhåpentligvis frem til jul [emoji6])?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Heisan
Hvor lenge bør ølet stå å karbonere før det fylles over på flasker?
Kan feks juleøl stå 3 uker i gjæringskaret før det flyttes over på Cornelius fat for karbonering, og så flaskes og lagres (forhåpentligvis frem til jul [emoji6])?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
For lagring på flaske bør du vel tappe direkte på flaske og karbonere naturlig?
Ikke noe problem å la ølet stå 3uker på dunk før det fates for så å lagre det frem til jul(i) ;)

Jeg ville fylt det som skal på fat først og så flasket resten med tappestav og 3g sukker pr halvliter (olbrygging.no har noen måleskjeer til 0.33 , 0.5 og 0.75 -flasker). Disse er enkle hvis du vil unngå å koke opp lake, og ikke er livredd for infeksjoner fra å ikke koke sukkeret ;)

Hva slags juleøl har du brygget?





Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Har nettopp fått kjøpt meg ett fat (det blir garantert flere) og synes jeg fikk ett bedre øl av å karbonere på fat kontra å karbonere på den vanlige måten med sukkerlake. Vet ikke om det bare var tilfeldig. Var derfor jeg tenkte tanken med å karbonere på fat og overføre det på flasker i etterkant.
Og det er hvor lenge det bør stå på fat jeg er ute etter. Eller om det ikke er lurt i det hele tatt...

Det er en litt modifisert utgave av Andrimne Old Ale på 6.7%.
Håpet var å gjemme det i kjelleren for å ta det frem til jul, men sannsynligheten for at det vil være langt mindre til jul er stor.
Er kanskje litt sent ute også.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Har nettopp fått kjøpt meg ett fat (det blir garantert flere) og synes jeg fikk ett bedre øl av å karbonere på fat kontra å karbonere på den vanlige måten med sukkerlake. Vet ikke om det bare var tilfeldig. Var derfor jeg tenkte tanken med å karbonere på fat og overføre det på flasker i etterkant.
Og det er hvor lenge det bør stå på fat jeg er ute etter. Eller om det ikke er lurt i det hele tatt...

Det er en litt modifisert utgave av Andrimne Old Ale på 6.7%.
Håpet var å gjemme det i kjelleren for å ta det frem til jul, men sannsynligheten for at det vil være langt mindre til jul er stor.
Er kanskje litt sent ute også.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Karbonering på fat og fylling på flasker med Beergun eller mottrykksfyller er en god løsning. Karbonering på fat er ferdig på to uker med riktig karboneringstrykk. Kan godt stå lenger på fat hvis det passer bedre.
 
Har nettopp fått kjøpt meg ett fat (det blir garantert flere) og synes jeg fikk ett bedre øl av å karbonere på fat kontra å karbonere på den vanlige måten med sukkerlake. Vet ikke om det bare var tilfeldig. Var derfor jeg tenkte tanken med å karbonere på fat og overføre det på flasker i etterkant.
Og det er hvor lenge det bør stå på fat jeg er ute etter. Eller om det ikke er lurt i det hele tatt...

Det er en litt modifisert utgave av Andrimne Old Ale på 6.7%.
Håpet var å gjemme det i kjelleren for å ta det frem til jul, men sannsynligheten for at det vil være langt mindre til jul er stor.
Er kanskje litt sent ute også.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Hvis du har mulighet så kan du med fordel lagre det på fat så lenge som mulig. Og så tappe på flasker til jul.
 
Takker for svarene.
Vil få en del flasker når jeg nå så smått skal over til fat. Og så lenge flaskene skal "glemmes" et halvt år er det bedre å bruke fatet til andre ting. [emoji3]

Jeg som lovet hjemme at denne hobby'en BARE kostet 10-12.000 i oppstart og at det var en engangssum når jeg startet...
Godt jeg ikke fører regnskap.. [emoji16]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Ingen som vet ? :(

Ganske stor forskjell. Lys munich forsterker maltkarakteren (ristet brød), og du kan bruke en god del av det - 100%, faktisk - i et lyst øl. Den mørke preger ølet mer. Det er det maltet som gir bayerølet sin spesielle karakter - men der er det mye av det. 5% i en apa/ipa går fint. Har du begge, kan du godt bruke 5% av begge. Så kan du heller skjære litt ned på det du måtte ha av krystallmalt. (Munich erstatter for mange gjerne krystallmalt i apa/ipa.)
 
Brukte over 60% munich i en øl her for litt siden..ble noe heavy ;-) Ikke akkarut en "easy drinker" :)

Interessant. Hva slags øl var det?

I en bayer blir det helt riktig:
Malt (25 liter)
2 kg mørkt münchenermalt
2 kg wienermalt
1,5 kg lyst münchenermalt
0,2 kg Carafa special II
Humle
18 gr Magnum @ 60
25 gram Hallertauer Mittelfrüh @ 15
Gjær
w- 34/70

Ikke noe problem å drikke flere flasker av denne:p.
 
Lagde du gjærstarter?
Hei,
Nei, har nok ikke kommet så langt som nybegynner enda :) Føler det har vært nok å ta hensyn til hittil. Det eneste jeg kan si er at når gjæringen startet for alvor etter en dag så var det full rulle. Brukte en slange nedi en flaske med star san og det putret skikkelig godt et par dager.

Kanskje jeg bør holde meg til tørrgjær en liten stund til?
 
Interessant. Hva slags øl var det?

I en bayer blir det helt riktig:
Malt (25 liter)
2 kg mørkt münchenermalt
2 kg wienermalt
1,5 kg lyst münchenermalt
0,2 kg Carafa special II
Humle
18 gr Magnum @ 60
25 gram Hallertauer Mittelfrüh @ 15
Gjær
w- 34/70

Ikke noe problem å drikke flere flasker av denne:p.
Det skulle vel egentlig bli en rød øl, men ble mer som en bayer.. Gjæra med wlp005. Overhodet ikke noe galt med det, men i overkant mye maltpreg fra munich malten syns jeg..

Edit:blir vel ikke bayer uten undergjær,men maltsmaken ble jo veldig lik ;-)
 
Sist redigert:
Det skulle vel egentlig bli en rød øl, men ble mer som en bayer.. Gjæra med wlp005. Overhodet ikke noe galt med det, men i overkant mye maltpreg fra munich malten syns jeg..

Vil gjette på at det er gjæren som gjør forskjellen her. Den bayer'n er muligens det mest vellykkede ølet jeg har laget. Antakelig i overkant mørkt, men det er ikke tungt, og det har akkurat nok av den sødmen en bayer skal ha uten at det blir påtrengende. Drakk akkurat ei flaske sittende i sola mens vi tok dagens sistesidequiz i Dagsavisen, og det passet veldig bra:). 9 av 10 rette. Godt øl, altså:p!
 
Hei,
Nei, har nok ikke kommet så langt som nybegynner enda :) Føler det har vært nok å ta hensyn til hittil. Det eneste jeg kan si er at når gjæringen startet for alvor etter en dag så var det full rulle. Brukte en slange nedi en flaske med star san og det putret skikkelig godt et par dager.

Kanskje jeg bør holde meg til tørrgjær en liten stund til?

Ser ingen grunn til å forsette med tørrgjær. å lage starter er ingen heksekunst. Har du ikke magnet rører så skaff deg en kolbe eller passende stor beholder, lag en vørter av spraymalt ( 100g spraymalt pr. liter vann, kok det i 15 min) eller kjøp en 6-pakk med vørter øl og rist ut kullsyren. så er det bare å riste litt på beholderen så ofte du har tid, eller sånn en gang i timen. ha litt aluminiumsfolie sprayet med stars sand over åpningen.
 
Ser ingen grunn til å forsette med tørrgjær. å lage starter er ingen heksekunst. Har du ikke magnet rører så skaff deg en kolbe eller passende stor beholder, lag en vørter av spraymalt ( 100g spraymalt pr. liter vann, kok det i 15 min) eller kjøp en 6-pakk med vørter øl og rist ut kullsyren. så er det bare å riste litt på beholderen så ofte du har tid, eller sånn en gang i timen. ha litt aluminiumsfolie sprayet med stars sand over åpningen.

@Christian F - eller lag en liten batch med 1.078 vørter, så har du billig startervørter - hvis det er et poeng. Kan fyses eller oppbevares i kjøleskap.

Jeg vil si at det åpner seg et nytt bryggelandskap når du begynner å bruke ferskgjær. 05 er grei, og w34/70 er god. Ellers er mine erfaringer med tørrgjær bare halvgode. (Ok, det er mange jeg ikke har prøvd, da.)
 
Takk for tips @Chiefen og @Finn Berger @Miguel - og dere andre som har kommet med gode tips :)
Utrolig verdifullt for en skarve nybegynner å få sånn hjelp!
Gjæringen er det området nybegynnere flest synder mest, men det er flere profilerte bryggere som mener gjæringen er det viktigste etter renslighet. Nok gjær og rett temperatur på gjæringen gir veldig mye igjen i ølet du får. Det finnes mye bra tørrgjær, så det er ikke noe problem. Men utvalget er større i våtgjær.
 
Gjæringen er det området nybegynnere flest synder mest, men det er flere profilerte bryggere som mener gjæringen er det viktigste etter renslighet. Nok gjær og rett temperatur på gjæringen gir veldig mye igjen i ølet du får. Det finnes mye bra tørrgjær, så det er ikke noe problem. Men utvalget er større i våtgjær.

Hvis det var sånn at du måtte velge mellom å bruke tørrgjær og å stelle ordentlig med ølet under gjæringen, så ville jo valget være lett:). Men sånn er det jo ikke, heldigvis. Å lage en starter er såre enkelt.

Skal du brygge engelsk øl, finnes det ikke helt gode tørrgjæralternativer - i alle fall om du skal tro det folk - bl.a. Espen Lothe - sier i Vestkast-episoden om engelsk øl. Jeg kan ikke se at det finnes god tørrgjær for belgisk øl, eller for tysk hveteøl, eller kølsch, heller. Og jeg er ikke overbevist om at 05 er like god som ferskgjæralternativene til alle typer øl.
 
Tilbake
Topp