Flyttbart tappetårn

ADale

Norbrygg-medlem
Er ny på området. Kan disse enkelt flyttes rundt sammen med fatet, eller må jeg ha et bord det må srus fast i?
I så fall tenkte jeg å kjøpe en slange dispenser istedet, som er lett og transportere. Jeg brygger på loftet og vil gjerne kunne bære fat og tappetårn ned i stuen eller til terassen ved behov.

Det er dessuten 2 typer fat. Cornelius, som de fleste har, og en bryggeri-type med G-kobling. Spiller det noen rolle hvilket jeg kjøper?
 
Jeg vil ha laget noe som tappetårn sto på noe slikk du ikke trenger å plages med slangen,og når det kommer til fat så sier jeg Cornelius da det er nok lettere å vaske dem
 
Jeg vil ha laget noe som tappetårn sto på noe slikk du ikke trenger å plages med slangen,og når det kommer til fat så sier jeg Cornelius da det er nok lettere å vaske dem
Ok, hva mener du plages med slangen? Er sprøyte pistol så dumt?
 
Det jeg mener er at den kommer nokk til å være i vegen når du har tånet nede på det du setter det på.Det med sprøyte pistol får du si hva du vil bruke den til
 
Du mener det ikke lar seg gjøre? Jeg tenkte kanskje det finnes transportable tappetårn som står stødig? Med sprøyte pistol, mener jeg tappeslange med en avtrekker, som jeg ser selges for rundt 200 kr.
 
Ja, men er de ikke like tunge som et kjøleskap, kanskje? Da er det vel bedre å lagre fatet i et kjøleskap, og kjøpe et billig kjøleskap til å ha på terassen hvor det kan kobles til et tappetårn ved behov?
 
Går det forresten greit å bruke tappekran skrudd rett på fatet og bruke det? Ser disse selges billig.
 
Du mener det ikke lar seg gjøre? Jeg tenkte kanskje det finnes transportable tappetårn som står stødig? Med sprøyte pistol, mener jeg tappeslange med en avtrekker, som jeg ser selges for rundt 200 kr.
Det vil være en ok måte å tappe øl på(pinikk).En måte å få til tappetårn på den måten er å finne box/kasse som tårnet står på og bruke kjølekappe når det ikke er i kjøleskapJeg bruker PBW til å vaske alt utstyr og star san
 
Ja, men er de ikke like tunge som et kjøleskap, kanskje? Da er det vel bedre å lagre fatet i et kjøleskap, og kjøpe et billig kjøleskap til å ha på terassen hvor det kan kobles til et tappetårn ved behov?

Den veier mindre enn et fullt 19 liter fat.. og er 20+ ganger mindre enn et kjøleskap..

Skal du flytte på fat velg conelius fat. 30 liter bryggeri fat veier 10kg + øl.. er et slit å drasse rundt på 40kg i trapper..
Fat vasker du med varmt vann og egnet såpe..feks. oppvaske maskin middel uten glansemiddel..(effekt fra europris)

Tappekrane rett på fat funker det helt til ølet blir varme og det skjer kjapt en sommersdag..
Så en form for kjøling må du ha..feks. kjøleskap..
 
ang vasking: du bare rister på såpeblandingen og skyller godt etterpå? Hva med PBW, f.eks?
 
Går det forresten greit å bruke tappekran skrudd rett på fatet og bruke det? Ser disse selges billig.
Ja men det kan føre til for mye skom på ølet da det er lurt å ha en vis lenge melom fat og kran,e har set at noen får det til med mindre co2 på fat.Jeg har en fryser som funker som et kjøleskap og bygde en krave som mine kraner er festet til.Til å styre temp bruker jeg en stc1000,min ser ut slikk
 

Vedlegg

  • 20160508_051020.jpg
    20160508_051020.jpg
    211,1 KB · Sett: 59
ang vasking: du bare rister på såpeblandingen og skyller godt etterpå? Hva med PBW, f.eks?
Min måte å vaske fat er å fylle det med varmt vann og ca 5 gram per litter og la det stå over natta og da med kalt vann flere ganger.Til små delene på fatet bruker jeg en isbox og same måtte
 
ja, den første løsningen ser interessant ut. Er det noe sted jeg kan få printet de tegningene?
 
Jeg var på folkeverkstedet idag og printa noen greier. Gratis tilgang til printere og materialer er ganske kult.
 
Jeg har bygd tappetårn på en solid skjærebrett og montert knotter under så slangene slipper ut. Dette kan flyttes og settes på bord / benk overalt of er solid nok til at det ikke velter. Skjerebrettet ble lakkert med flere strøk før tårenet ble montert slik at det tåler søl bedre.


Har bare ett dårlig bilde, men kan ta flere neste uke om det er ønskelig.
 

Vedlegg

  • 20160629_175416.jpg
    20160629_175416.jpg
    181,5 KB · Sett: 93
Tilbake
Topp