Gjæring trolig stoppet, er denne vørteren ødelagt?

God kveld!
Har hengt litt her i det skjulte tidligere, men dette er altså min første bruker og min første tråd.

Først må det beklages om dette spørsmålet er lett å søke seg til selv, jeg har søkt rundt endel men mangler nok noe av ordforrådet til å søke effektivt da jeg er rimelig fersk innen brygging.

Vi har brygget vår andre runde med BIAB og har hatt en dunk stående til gjæring i 13 dager. Det har over lengre tid vært en bekymring at gjæring ikke har startet ordentlig, først da det ikke var langt nær så mye trykk i karet den første dagen som første runde, samt jeg mener jeg ikke har sett noe "skum lag" på toppen av vørteren egentlig gjennom hele perioden.
Det som er brygget er en Hoppy Joe. Jeg har målt FG på 1.022 de siste 2 dagene. OG vet jeg ikke da vi "helt sikkert husker dette". Videre har det gjæret på romtemperatur 21-23 grader, da det har vært det eneste alternativet denne gangen. Vi misforstod instruksene under brygging og startet med ca 17 liter, skylte med ca 3-4 liter og har nå ganske nøyaktig 15 liter i karet.

Kan dette sparkes i gang ved å slenge oppi noe mer gjær, riste rundt eller la det stå lenger? Er det kanskje bare å slenge det toalettet og ha med seg lærdommen videre?

Legger ved to bilder.

19205093_10211951973728521_237602325_o.jpg 19212643_10211951973848524_795854110_o.jpg


Takker på forhånd for svar.
 
Jeg har hatt ett par bathcer som tilsynelatende har stoppet opp, utolmodig som man er vil man jo få skiten igang igjen.... Fikk ett tips om å strø en pose US05 oppi, som han sa han på bryggebutikken "denne kan starte en gammel folkevogn uten batteri" har virka fore meg. Men egenlig aldri så sent som 13 dager, 8-9 var det tror jeg. Og begge ganger med den notorisk late og uberegnelige WLP007... forbanna naver gjær
 
Takk for raskt svar! Her fikk jeg følelsen av at alt håp ikke er ute. Vil anskaffe US05 imorgen og se hva som skjer. Slik jeg da forstår det er det ikke slik ut i fra bildet blitt infisert eller lignende?
 
Har aldri hatt infeksjon, i alle fall ikke som jeg vet om, så her får andre svare. Syns det ser ut som gjær jeg. Håp er aldri helt ute, bare å prøve, det er sånn vi lærer.
 
Ingen grunn til å tro at det er infeksjon. Det du ser, er nok gjær. Men den bekymringen om dårlig gæring som du gir uttrykk for, ser ut til å ha noe for seg, for det er ikke noen ring av inntørket gjærskum (kräusen) langs kanten.

Det beste ville være å sette en liten starter på 05, og så hive den oppi når den er godt i gang. Men det kan godt hende at det funker med trikset til @Chiefen.
 
Slang Hoppy Joe-oppskriften inn i bryggeprogrammet og reduserte til 15 liter, samt satte effektivitet til 72% (basert på egne BIAB-brygg). Det gir OG på ca 1072. Hva slags gjær ble brukt (oppskriften gir flere muligheter)? US-05 beregnes til FG på 1013 under de forutsetningene. 1022 virker høyt, men det kan faktisk være store FG-variasjoner dersom dere f.eks har hatt 2-3 grader høyere mesketemp enn spesifisert og kanskje litt dårlig oksygentilførsel i starten (spesielt viktig hvis dere har brukt fersk gjær uten starter, om jeg har skjønt det rett)?

Uansett: Noe har gjæret her! Jeg ville bare ventet tre dager og målt SG på nytt. Hvis den er dønn stabil, så har du FG, og da er det bare å få over på flaske eller fat.

Jeg kikket også litt på bildene og synes at selv om det er lite rester å se etter krausen, så ser det ut som det er noe. Jeg ville ikke bekymret meg for mye. Som sagt: Den målte SGen på 1022 er bevis på at noe (sannsynligvis gjær) har spist sukker.

Det blir ikke Hoppy Joe, men det blir nok en øl. Gjetter på temmelig smaksintens. Om du velger starter, så ville jeg kanskje også vurdert å tilsette et par-tre liter sterilt vann når du pitcher for å få opp volumet litt. Det er ikke bare alkoholinnholdet som øker når du får så lavt volum ift oppskriften. Også bitterheten blir betydelig mer konsentrert (høyere IBU).

RDWHAHB
 
Sist redigert:
Takker for gode svar her Torfinn S, Finn Berger og Sarge. Jeg merker jeg får en bedre forståelse av alt dette bare av disse innspillene, spesielt når det kommer til forhold mellom antall liter, UG og FG.

Vi brukte tørrgjær som ble lagd 20 minutter før med temperert og sterilt vann. Det jeg da stusset over var at ved første brygging ble gjæren veldig tykk og luftig, nesten som tjukk skum, men denne gangen løste seg ut i vannet.

Det ble logget på litt for sent til å se ditt svar Sarge, og jeg har allerede slengt en pose med US05 i karet. Dette tok jeg bare rett fra gjærposen. Blir veldig fornøyd om dette i det hele tatt kan drikkes på et senere tidspunkt.

Bør jeg la det nå stå en ukes tid, for så å måle FG til den er stabil 2-3 dager på rad?
 
Jeg vil gjette på at noe har gått galt under rehydreringen av tørrgjæren. Det har hendt meg en gang. Det kunne være en grei forklaring. Den lille resten av noe på veggen i dunken ser ut som rester av skum fra risting av dunken.

Om det kommer i gang gjæring, så må den bfre få stå så lang tid det tar:).
 
Hvis du med sterilt vann mener kokt vann er det greit.
Men destilert vann tror jeg ikke er optimalt til rehydrering.
Husk også at BU/GU spiller en vesentlig rolle.
Øl med 100 IBU er ikke nødvendigvis ekstremt bittert.
Tipper det blir godt jeg:)
 
Sterilt vann, kokt vann, whatever. Greia er å minske sjansen for infeksjon. Og jeg mente ikke å rehydrere, men rett og slett blande ut ølet litt for å få smaken litt nærmere oppskriften.
 
Har nå målt FG først på mandag, så på torsdag. Jeg ikk den samme FG som nevnt tidligere, altså 1.022.
Jeg tok som sagt å helte gjæren rett fra posen inn i karet, har i ettertid tenkt at det kanskje var ment at jeg skulle blande det med temperert vann først.
Første dagen stod denne i en romtemperatur tilsvarende de første 13 dagene, men flyttet så karet ned i kjelleren der temperaturen ligger på 16-18 grader.

Dette bygger kanskje på hva som ble foreslått her, at gjæringen har funnet sted det bare er jeg som ikke har lagt merke til det. Eventuelt har det enda ikke fått gjæret ordentlig. Er det på tide å tappe på flasker og kalle det øl? Legger gjerne ut et bilde av det før jeg tapper på flasker.
 
Tilbake
Topp