Litt lite kullsyre

Nei,jeg stikker om fra gjærekar til tomt kar før flasking. Blander da sukkerlake med ølet.
Vi også. Tomt, sterilisert kar. Så heller vi oppi sukkerlake når vi har fått litt øl i bånn av fatet, og for godt mål rører vi forsiktig rundt når alt har kommi over med en steril sleiv.
 
Jeg tømmer kokende lake rett i karet når det har kommet 4-5 liter da blander det seg helt fint.
Dette har jeg gjort også, og har hatt jevn karbonering i flaskene på alle min brygg utenom det siste. Dette siste brygget var en pils som holdt 1-2 grader da jeg overførte til flaskekaret. Kan den lave temperaturen ha påvirket blandingen av sukkerlaken?
 
Fyller alltid lake i den tomme bøtta før jeg stikker om, så legger jeg heverten slik at den gir whirlpool - blandes godt nedenfra, har aldri hatt problemer med kullsyrenivå eller at noen flasker får mer enn andre..
Har opplevd at det går tregt med carbonering, men litt risting på flaskene og litt opp i temperatur har fikset dette...
 
Største feilen i beregningen til de fleste er gram pr liter øl, det er gram pr liter beholder. Et corneliusfat f. Eksempel må karboneres med sukker for 19,5 liter uansett mengde øl. Faktoren for væske/gass er da ikke tatt med grunnet ubetydelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Største feilen i beregningen til de fleste er gram pr liter øl, det er gram pr liter beholder. Et corneliusfat f. Eksempel må karboneres med sukker for 19,5 liter uansett mengde øl. Faktoren for væske/gass er da ikke tatt med grunnet ubetydelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dagens store tommel opp. Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Headspace og ekvilibrium.
 
Største feilen i beregningen til de fleste er gram pr liter øl, det er gram pr liter beholder. Et corneliusfat f. Eksempel må karboneres med sukker for 19,5 liter uansett mengde øl. Faktoren for væske/gass er da ikke tatt med grunnet ubetydelig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Faan Mangne....kor kom cor.fate fra?
Uansett, godt beregnet:)
 
Fyller alltid lake i den tomme bøtta før jeg stikker om, så legger jeg heverten slik at den gir whirlpool - blandes godt nedenfra, har aldri hatt problemer med kullsyrenivå eller at noen flasker får mer enn andre..
Har opplevd at det går tregt med carbonering, men litt risting på flaskene og litt opp i temperatur har fikset dette...
Lurt!:D:D
 
Hvis du har 28l i gjæringakarret, hvor mange liter skal man regne på ved laging av sukkerlake? Trekker man av 2-3 liter for bunnavfall?
 
Tilbake
Topp