Når man kjeder seg.

Mc.

Norbrygg-medlem
Da kan man f.eks ta 2 stk tomme ølflasker. En er grundig vasket og lagt i starsan, den andre bare skyllet med vann etter bruk og satt i kjelleren noen dager. Begge blir fylt med kokt vann og tilsatt 2 ts sukker fra en uåpnet pose. I mangel på ballonger som hadde vært mye morsommere teiper man en brødpose fast i flasketuten. Og såååå ventes det på at det skal skje noe. Og lærer noe nytt kanskje? Mest sannsynligvis ikke. Men man slipper å kjede seg. 20170618_202348.jpg
 
Da kan man f.eks ta 2 stk tomme ølflasker. En er grundig vasket og lagt i starsan, den andre bare skyllet med vann etter bruk og satt i kjelleren noen dager. Begge blir fylt med kokt vann og tilsatt 2 ts sukker fra en uåpnet pose. I mangel på ballonger som hadde vært mye morsommere teiper man en brødpose fast i flasketuten. Og såååå ventes det på at det skal skje noe. Og lærer noe nytt kanskje? Mest sannsynligvis ikke. Men man slipper å kjede seg. Vis vedlegget 31790
Jeg har sett maling tørke, og jeg har sett gresset gro, men jeg har aldri sett en infeksjon vokse.

Edit: Noe håp for en live-feed?
 
Finn flere flasker, infiser dem med tappestav, hydrometer, slanger og ymse som normalt er i kontakt med ferdig øl. Sammenling FG med de rene flaskene og du kan dermed finne ut om du har bakterier i utstyret ditt.
 
Finn flere flasker, infiser dem med tappestav, hydrometer, slanger og ymse som normalt er i kontakt med ferdig øl. Sammenling FG med de rene flaskene og du kan dermed finne ut om du har bakterier i utstyret ditt.
Blir vanskelig å finne en flaske til gjæringskaret, he he.
 
Den til venstre er ikke vasket og lagt i starsan. Ingen tegn til liv enda. Kan sette dem på en mørk plass i vitenskapens navn.
 
Fint, men svinaktig dyrt.
Kikk etter kjøkkenbenker på Finn. Kom over en stor en i rustfri for 400. 2 kummer og benk ved siden av.
 
Var litt spent på om flasken som bare var skylt og satt i kjelleren hadde noen småtasser i seg som likte sukker.
 
Prøver pasteurisering. Satte 4 flasker pluss en som var åpen og fyllt med vann for måling av temperatur i vann som holdt 70 grader.
Det tok 25 minutter å varme opp vannet i den åpne flasken til 65 grader. Holdt det der i 30 minutter.
Får lagre de noen mndr. og se om det er forskjell i smak eller karbonering. Muligens en infeksjon. 20170907_182528.jpg
 
Prøvde med 3 nye flasker. Kom til 68 grader. Da hadde en flaske sprukket og en spratt korken av. Berget den siste. Den fikk 68 grader i 15 min ca.
Verneutstyr er nok påkrevd.
 
Veldig spennende at du poster resultatene av forsøket ditt! Jeg startet en tråd ang. dette for noen uker siden, der vi snakket om nettopp dette.

https://forum.norbrygg.no/threads/pasteurisering-av-hjemmebrygg.37483/

Jeg har ikke prøvd selv enda, men du har nok rett i at verneutstyr er lurt. Forøvrig må man opp til 72 C for å "pasteurisere" noe, så vidt jeg vet. Det meste av forskning jeg har funnet på området omhandler riktignok melk, men jeg antar at mye av kunnskapen også kan brukes innen brygging. Om man oppnår 72 C skal det holde med ett sekund på den temperaturen for å pasteurisere.

Hvor høy karbonering har du i flaskene dine?
 
Ja det stemmer med 72 grader i et par sekunder, men 65 grader i 30 minutter holder også. Spørs kanskje hvor mye man trenger å "drepe".
Har ingen erfaring med dette. Tror nok jeg skal holde meg til 65 grader. Med mere solide flasker og korker er det nok ikke noe problem å komme opp i 72 grader. Men de flaskene jeg prøvde med var av den tynne sorten.
 
Da kan man f.eks ta 2 stk tomme ølflasker. En er grundig vasket og lagt i starsan, den andre bare skyllet med vann etter bruk og satt i kjelleren noen dager. Begge blir fylt med kokt vann og tilsatt 2 ts sukker fra en uåpnet pose. I mangel på ballonger som hadde vært mye morsommere teiper man en brødpose fast i flasketuten. Og såååå ventes det på at det skal skje noe. Og lærer noe nytt kanskje? Mest sannsynligvis ikke. Men man slipper å kjede seg. Vis vedlegget 31790
En liten oppdatering.
Etter 2 mndr med ingen tegn til liv tok jeg av plasten og satte flaskene i vinduskarmen i bryggerommet. Etter 2 uker fikk jeg selskap. Typisk nok mest i den flasken som ble behandlet med starsan. Men regner med at det er litt tilfeldig.
Kjekt med selskap. 20170919_204607.jpg
 
Tilbake
Topp