Øl uten klarning! Bilder?

Heisann godtfolk!

Jeg er endelig i gang med brygging igjen, vært litt over ett års tid uten egen bryggeri, back on the sadle!

The grist of it:

Gjorde en real bobo på bryggesøndagen min forrige helg, tenkte at jeg skulle tilsette alt av gjærnæring og klarning uten å ha det i noen humlekopp, særlig da jeg ikke hadde en tilsetning verken på 15 eller 10min av koketid, sto på kjøkkenbenken pent stilt opp ved siden av hverandre tilogmed etter vørteren var nedkjølt.

Da ble klarning, wlp næring og servomyces glemt. :eek:

Det er altså farlig å brygge på speidel da en får litt mye tid til annet, selv om jeg flasket mens brygginga foregikk da.

Så, dilemaet jeg står over som jeg strengt tatt ikke er bekymret over er dette: ølet er og blir litt mer uklart enn vanlig, da dette er en amber bryr jeg meg ikke mye, men er alltid litt mer sassy med litt lysgjennomtrengning synes nå jeg.

Har noen av dere noen sinne gjort denne tabben, hva ble resultatet? Fant du/dere eventuelt en løsning for å klarne litt/normalt?

Smell gjerne på ett bilde av ferdig brygg, er naturligvis nysgjerrig på hva dere endte med

Ser bra ut i mesk iallefall her
 

Vedlegg

  • 20170618_114045.jpg
    20170618_114045.jpg
    128,1 KB · Sett: 166
Sist redigert:
Klarninigsmiddel som skal i kok funker bare i kok. Irish moss/whirlflock/protaflock har carrageenan som ingrediens som står for klaringen. Denne feller ut ved 60c, og tar med seg proteiner. Du får altså ikke nødvendigvis klarere sluttprodudukt, men du har muligheten til å tappe klarere vørter til gjæring.
 
Klarninigsmiddel som skal i kok funker bare i kok. Irish moss/whirlflock/protaflock har carrageenan som ingrediens som står for klaringen. Denne feller ut ved 60c, og tar med seg proteiner. Du får altså ikke nødvendigvis klarere sluttprodudukt, men du har muligheten til å tappe klarere vørter til gjæring.

God insj miguel! Ikke helt det jeg lufter etter :rolleyes: men litt oppfriskning av carrangeenan klarning er flott :D

- noen erfaring eller input evt teorier på klarning etter vørter er kjølt? Gjort lignende bommert selv før? Forsøkt å løse hvordan evt presist løst med flott effekt hvordan?

Finnes jo flere midler ment for klarning etter vørter er kjølt, men har inntrykk av at flere av de metodene/midlene påvirker ølet negativt.
 
Vet at mange bruker gelatin og/eller Brewer's clarex. Usikker på hvordan de tingene brukes. Har bare brukt Irish Moss selv.
 
2 grader i ett døgn før flasking/fating.... eller nei foresten, Jeg forstår ikke spørsmålet. ølet blir klart av seg selv, du trenger ikke noe ekstra om du har tid nok.
 
Vet at mange bruker gelatin og/eller Brewer's clarex. Usikker på hvordan de tingene brukes. Har bare brukt Irish Moss selv.

Gelatin løses i en liten mengde vann på en temp rundt 65-66 grader tilsettes direkte i gjærkar/ølfat. Dette kan også ta med seg en del humlearoma og fenoler desverre, så det er mest aktuelt i øl som skal ha lavt preg av både og for å ikke lure en selv med nye oppskrifter iallefall.

Clarex bryter ned proteiner som skaper uklarhet, i tillegg til gluten. Har også brukt Clarex i mange brygg for å teste selv, og klarheten er bedre, ikke markant forskjell i smaksbildet synes jeg, men er litt derfor jeg er nysgjerrig.

Brygget jeg satte på søndagen som var er en tungt aroma humlet amerikansk amber, da vil jeg naturligvis aldri ha vurdert løsninger som særlig påvirker humlearomaen iallefall :)

Fenol profilen er også litt spennende, tester wlp550 på denne. :rolleyes: alltid gøy å prøve forskjellige gjærtyper.:D

2 grader i ett døgn før flasking/fating.... eller nei foresten, Jeg forstår ikke spørsmålet. ølet blir klart av seg selv, du trenger ikke noe ekstra om du har tid nok.

Hva er det du ikke forstår?:(

CC er også standard her i gården også!:D

Har du gjennomført ett forsøk på det? God CC uten klarning + lagring? Noe resultat å vise? :)

Liker "ting ordner seg av seg selv" holdningen :) godt å møte laid-backe bryggere også :beercheers:
 
selfølgelig har jeg glemt både gjærnæring og klarning, ble øl. og ikke så ille klart heller... var en raller clone tror jeg. fattet og flasket noe, fatet var ok flaskene noe mer difuse, men godt var det. Og ja, coldcruser altid og har storsett frem til nå kjølt ølet ned til 2 grader for tvangskarbonering. men har ikke fotofinish bevis.. så du får ta meg på låret.. nei ordet var det
 
selfølgelig har jeg glemt både gjærnæring og klarning, ble øl. og ikke så ille klart heller... var en raller clone tror jeg. fattet og flasket noe, fatet var ok flaskene noe mer difuse, men godt var det. Og ja, coldcruser altid og har storsett frem til nå kjølt ølet ned til 2 grader for tvangskarbonering. men har ikke fotofinish bevis.. så du får ta meg på låret.. nei ordet var det

Lenge siden noen har tatt deg på annet enn ordet? :) hehe, takker for tips uansett. alltids greit med litt moralsk støtte.

Er vel ett rimelig kjent tema vil jeg tro, jeg kommer iallefall til å dokumentere dette med bilder for min egen del til senere
referanse da dette er ett igjenganger brygg hos meg. Blir gøy og se resultatet.
 
Jeg har for vane å bruke mer enn nok gjær, og aldri brukt gjærnæring, noe som i allgrain også er mindre nødvendig, da vørteren er næringsrik nok. klarningsmiddel har jeg mye av, siden det ble innkjøpt,glemt og avskrevet. øllet blir mer enn klart nok uten. klarningsmiddel er kun nødvendig der andre ting i prosessen har feilet etter mitt syn :)
 
uten klarningsmiddel og gjærnæring, dugg på glasset, derav uklart :)
 

Vedlegg

  • IMG_20151030_233425.jpg
    IMG_20151030_233425.jpg
    225,2 KB · Sett: 120
Gjør denne "tabben" hele tida.. Bruker aldri gjærnæring eller klarningsmiddel. Får alltid klart nok øl og god utgjæring. Har prøvd diverse lurium, men ser ikke helt nødvendigheten. Tid er bra lurium...
 
Gjør denne "tabben" hele tida.. Bruker aldri gjærnæring eller klarningsmiddel. Får alltid klart nok øl og god utgjæring. Har prøvd diverse lurium, men ser ikke helt nødvendigheten. Tid er bra lurium...

Har prøvd flere klarningsmiddel nå, så er egentlig litt på det å kutte de ut.

Har testet disse:
- gelemetoden i fat og flasker
- isinglass
- protafloc
- clearex type
- whirfloc
- irish moss
- clearferm

Og jeg har brygget en del div med appelsinskall / kaffe / vanilje / kakao nibs / lime / sitron zester og pester tilsatt. Det jeg føler er at disse stjeler mye av vårt harde arbeid i zesting, forsøk på å skape aromaer og slikt. Om jeg er alene å oppleve det slik må jeg bare sukke :rolleyes:

Men fortsetter brygginga med bruk av protafloc til jeg er tom så får en prøve ute noe.
 
Tilbake
Topp