Modning av øl på fat

perthans

Norbrygg-medlem
Har for første gang i dag satt en IPA på fat etter gjæring var ferdig, og i den forbindelse kommer da spørsmålet. Er det slik at denne da bør stå i 18-20 grader i 2-3 uker og modnes slik jeg ville gjort med flasker før den settes til karbonering, eller hvordan fungerer dette?

Takknemlig for alle svar :)
 
Har for første gang i dag satt en IPA på fat etter gjæring var ferdig, og i den forbindelse kommer da spørsmålet. Er det slik at denne da bør stå i 18-20 grader i 2-3 uker og modnes slik jeg ville gjort med flasker før den settes til karbonering, eller hvordan fungerer dette?

Takknemlig for alle svar :)

Siden du fatet antar jeg at du har co2 da ville jeg holdt den kaldt, og trykksatt med co2. IPA'er har ikke godt av å stå i romtemperatur.
 
Siden du fatet antar jeg at du har co2 da ville jeg holdt den kaldt, og trykksatt med co2. IPA'er har ikke godt av å stå i romtemperatur.
Ja, co2 har jeg :) Men ansett bør den vel da stå et par uker før den er drikkeferdig på samme måte som flasker for modnes? Har lest mye forskjellig om hvor mye bar og hvor lenge den skal stå på trykk, noen gode forslag?

Er rimelig fersk på fat så prøver å lese meg opp litt :)
 
Noen rister inn Co2, men jeg lar det stå i fred en uke på 6-7 grader. Trykket avhenger også av stilen. Jeg hadde satt IPA'n på 20 psi i en uke kaldt. Noen kjører enda høyere trykk - test selv hva du liker

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Noen rister inn Co2, men jeg lar det stå i fred en uke på 6-7 grader. Trykket avhenger også av stilen. Jeg hadde satt IPA'n på 20 psi i en uke kaldt. Noen kjører enda høyere trykk - test selv hva du liker

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Takker for svar. Da forsøker jeg det regner jeg med, tenkte kanskje den skulle modnes noen uker slik jeg normalt hadde gjort med flasker før den skulle karboneres.
 
Modningen på flaske i 2-3 uker er for at gjæret skal ha få jobbet seg ferdig med sukkerlaken, det avhenger av mengde gjærceller og temp. Med co2 på flaske så "tvinges" det inn, ikke noe hokus pokus. Er også en teknikk hvor man rister fatet og da er klar til konsum i løpet av noen timer hvis jeg ikke husker feil

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Modningen på flaske i 2-3 uker er for at gjæret skal ha få jobbet seg ferdig med sukkerlaken, det avhenger av mengde gjærceller og temp. Med co2 på flaske så "tvinges" det inn, ikke noe hokus pokus. Er også en teknikk hvor man rister fatet og da er klar til konsum i løpet av noen timer hvis jeg ikke husker feil

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Da har jeg forstått det korrekt i forhold til det jeg har lest litt om tidligere også. Jeg tar nok ukes varianten da jeg forstod det å tvangskarbonere førte til mer usikkerhet.
 
IPA kan man få drikkeklart fra brygging til munn på 1 uke +/- ved bruk av fat. Modning av IPA er ikke ønskelig egentlig da humlearomaen er veldig skjør og forsvinner fort, så hold det kaldt :).
 
Jeg er enig i at man ikke skal la IPAen drøye for lenge, men samtidig skal man være helt sikker på at gjæringa er ferdig. Diacetyl og acetaldehyd kamuflerer humle veldig effektivt og gjør at uferdig IPA bare er fælt.
 
Min erfaring med 3 IPA på fat:
Nr 1 ble ristet jevnlig for å få fort klart. Purget også fatet. Gikk i dass, da det var tilnærmet null spor av humle igjen i brygget.
Nr 2 ble kun ristet. Funket helt greit, men syns det skjedde noe med humlesmak/aroma her også.
Nr 3 ble satt på og lot den stå med ønsket mengde CO2 i 3 uker (ferie). Den absolutt beste av de.

Kan ikke forklare hva som gjorde det siste best, bortsett fra at den ble oppfattet som mer "humlete" i forhold til nr 2. Samme sett fra BS ble brukt
 
Min erfaring med 3 IPA på fat:
Nr 1 ble ristet jevnlig for å få fort klart. Purget også fatet. Gikk i dass, da det var tilnærmet null spor av humle igjen i brygget.
Nr 2 ble kun ristet. Funket helt greit, men syns det skjedde noe med humlesmak/aroma her også.

Risting er ikke bra i min erfaring. Behandle ølet med varsomhet når det er fatet. Sett det på 50 psi i en dag istedet.

John Kimmich mener jeg har sagt at det dummeste å gjøre med hoppy øl er å pumpe det fra tank til tank med mekaniske pumper, det skal kun presses med gass etter brygging. Mulig det er noe i det, virker som at voldsom håndtering ikke er verdsatt av ølet ;).
 
Tilbake
Topp