Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det

2L stål growler:
Bruker den til å karbonere øl, naturlig karbonering med sukker. Fungerer veldig bra til det. Har kjøpt to ganger. Litt dårlig pakket, så var noen bittesmå bulker i den. Kjøpte dog fra den billigste på ebay. Også er den mye stiligere enn de i glass.
Terningkast 5. (grunnet bulken, ellers ingenting å utsette).

http://www.ebay.com/itm/Stainless-S...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Disse er fine, tror jeg har åtte av dem. Bruker de bare til korttidsoppbevaring, f.eks en helgetur på hytta. Har aldri prøvd å karbonere øl i dem, må kanskje testes.
 
De fleste tingene jeg kjøper på eBay, er så billig at jeg kjøpte de før jeg fikk tenkt meg om og nå samler de bare støv. Siktglass, mottrykksfyller, filter, pumpe til å vaske fat etc. pH meter ala dirty cheap akvarie modell er eneste jeg bruker enda. eBay lærdommen min er altså kjøp til full pris i Norge så tvinger prisen samvittigheten din deg til å bruke det...
 
En ting man er fristet til å spare på hvis man sammenligner prisen med skikkelig vare er ball locks.

Kjøp CMB. Man må uansett på et tidspunkt kjøpe nye hvis man har kjøpt fra kina. De svarte er som regel greie, en stund, de hvite er crap fra startgropen, spes hvis man må skru de opp for å rense, da knekker de gjerne innvendig. 4 av ti knakk da jeg testet å skru opp ti stykker i fjor en gang. Og så er toleransene litt varierende, noen går greit på, andre er for trege/tighte.
 
En ting man er fristet til å spare på hvis man sammenligner prisen med skikkelig vare er ball locks.

Kjøp CMB. Man må uansett på et tidspunkt kjøpe nye hvis man har kjøpt fra kina. De svarte er som regel greie, en stund, de hvite er crap fra startgropen, spes hvis man må skru de opp for å rense, da knekker de gjerne innvendig. 4 av ti knakk da jeg testet å skru opp ti stykker i fjor en gang. Og så er toleransene litt varierende, noen går greit på, andre er for trege/tighte.

+1

Har kjøpt ball locks fra flere forskjellige på ebay, og de er rett og slett ubrukelige.. Hadde en hvit der pinnen knakk første gang jeg satt den på fatet.. Hadde en annen som lakk som bare det også.. Det man sparer på ball locks fra ebay er ikke verdt det man potensielt må ut med for å fylle opp co2 flaska.
Bruker en svart fra kina til overføring fra gjæringskar til vørter og det funker greit, men jeg bruker aldri noe annet enn CMB til ting som er under trykk igjen.
 
Har god erfaring med:
- 0.1g vekter. Virker til å være godt innafor selv til vannjustering ol. Hadde dog en som ikke likte norske batterier. Den måtte kastes fordi de norske batteriene fikk lokket til å bule ut.
- "Keg posts" til corneliusfat. Litt mer fiklete å montere enn de man får på bryggselv, men lekker ikke og virker robuste.
- Pakningssett til corneliusfat. Ikke hatt problemer med de til nå.
- Refraktometer. Ikke super nøyaktig sikkert. Men funker bra til å måle pre-boil sg og sånt.
- Pen-termometer av forskjellige slag. Virker å funke greit til mesking. Men når man bruker det samme termometeret hver gang er det jo uvesentlig om det er 0.5C feil så lenge man vet hva det betyr med sitt oppsett.
- "Carb caps". Ball lock kobling til å skru på brusflasker.

Har dårlig erfaring med:
- PH meter ala det som selges på olbrygging.no (ikke nødvendigvis det samme, men utseende messig likt). Fullstendig på trynet. Har testet mot annet ph meter og strips og trass i forsøk på å kalibrere det med kalibreringsvæske viser det opptil 3-5 feil i romtemp.
- Ball locks, som nevnt over.
 
Det skal nevnes at jeg har vært veldig fornøyd med skjortene derifra senere, og de sendte meg faktisk ei gratis skjorte som takk for det bildet...

Av mer tradisjonelle ting:
Laboratorieglass: Petriskåler, kolber, pipetter osv. Stort sett kun gode erfaringer. Ebay har som regel mye bedre utvalg enn Ali.
 
Prisene som er oppgitt i NOK på
Siden er de inkludert mva,toll og frakt ?

Prisen er inkludert frakt. De sender med tollfaktura på godt under 350 kr, så i praksis er det momsfritt om du ikke er så ærlig at du melder fra til speditøren at det er feil på medfølgende faktura. De sender med en ukjent speditør og pakke ender opp på posten, vanligvis noen dager før datoen de oppgir.

Vær oppmerksom på at fargene kan være litt vanskelig å vurdere. Jeg har et par rødlige, som er mye mer rosa enn de ser ut for.

Som det framgår av bildet har de knapper av prima kvalitet, i hvert fall.
 
Veldig kult! Foreslår dog at vi holder oss til ting som angår ølbrygging direkte, og ikke resultat av konsum eller andre indirekte konsekvenser.
 
Kan noen anbefale et vanntett termometer til bruk i måling av temperatur i mesk? Har ødelagt to steketermometer på to brygg nå, så må tydeligvis bruke noe annet.
 
Termapen ser bra ut. Jeg har dette, kjøpt fra elfadistrelec.no:
1072775-01.jpg

Liker at sensoren er separat fra instrumentet, men det er vel mer en smakssak. Det er IP67, altså ikke helt vanntett, men det har overlevd 14 batcher over ett år. Virker solid.

Har også et par av disse:
Brew-Kettle-Thermometer-Side-Clip-304-Stainless-Steel-Homebrew-Beer-Probe-Thermometer-10-100-C-0.jpg_640x640.jpg

Overraskende nøyaktig, særlig prisen (~30 kr fra aliexpress) tatt i betraktning. Bruker de til skyllevann etc.
 
Termapen ser bra ut. Jeg har dette, kjøpt fra elfadistrelec.no:
1072775-01.jpg

Liker at sensoren er separat fra instrumentet, men det er vel mer en smakssak. Det er IP67, altså ikke helt vanntett, men det har overlevd 14 batcher over ett år. Virker solid.

Har også et par av disse:
Brew-Kettle-Thermometer-Side-Clip-304-Stainless-Steel-Homebrew-Beer-Probe-Thermometer-10-100-C-0.jpg_640x640.jpg

Overraskende nøyaktig, særlig prisen (~30 kr fra aliexpress) tatt i betraktning. Bruker de til skyllevann etc.

Det nederste termometeret synes jeg faktisk er ett av de bedre kuppene man kan gjøre som hjemmebrygger.
 
Tilbake
Topp