Søt old ale...

Terje Kolbeinsen

Norbrygg-medlem
Hei alle
Brygga min første old ale for to uker siden, og var storføyd! Bra utbytte og ikke alt for langt ut på jordet av det jeg skulle ha. Nå får jeg det midt i trynet - har høyst sannsynligvis hatt for høy meske temperatur :(

OG var 1.073 og skulle vært 1.079
FG er nå 1.042 og skulle vært 1.023

Dette blir jo sånn sett ikke noe old ale :( men spørsmålet blir da - kan denne reddes?
Kunne jeg for eksempel tilsette en slags Bret? Anything?
 
Hei alle
Brygga min første old ale for to uker siden, og var storføyd! Bra utbytte og ikke alt for langt ut på jordet av det jeg skulle ha. Nå får jeg det midt i trynet - har høyst sannsynligvis hatt for høy meske temperatur :(

OG var 1.073 og skulle vært 1.079
FG er nå 1.042 og skulle vært 1.023

Dette blir jo sånn sett ikke noe old ale :( men spørsmålet blir da - kan denne reddes?
Kunne jeg for eksempel tilsette en slags Bret? Anything?

Måler du med hydrometer? Det virket veldig høyt
 
Hadde kanskje ventet en uke til, og tilsatt mer gjær om det ikke bedret seg.

Du skriver ikke noe om type og mengde gjær (og kvalitet, eventuell gjærstarter).
 
Pitchet SafAle 04 med 1 liter starter... og har prøvd med mer gjær [emoji22]
Siden jeg antar en høy mesketemperatur har gitt mye ugjærbart sukker, tenkte jeg kanskje tilsats av et rør med wlp 650 kunne på en måte berge den?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis den er søt, som overskriften sier, så er den jo ikke utgjæret. Om du av vanvare skulle ha mesket inn på over 70 grader, så kan du ha fått noe som stopper så tidlig, fordi du, som du sier, har fått veldig mye ugjærbart sukker - men det er altså ikke søtt.

Jeg har null peiling på brett - den avdelingen ledes jo av @Per Buer - men jeg synes ikke et rør 650 høres ut som noen dårlig ide. Men som sagt: Jeg har null peiling på det der.
 
Hvis den er søt, som overskriften sier, så er den jo ikke utgjæret. Om du av vanvare skulle ha mesket inn på over 70 grader, så kan du ha fått noe som stopper så tidlig, fordi du, som du sier, har fått veldig mye ugjærbart sukker - men det er altså ikke søtt.

Jeg har null peiling på brett - den avdelingen ledes jo av @Per Buer - men jeg synes ikke et rør 650 høres ut som noen dårlig ide. Men som sagt: Jeg har null peiling på det der.

Vel, den er vel ikke direkte søt i smak, bare høy FG [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis smaken er OK så hadde jeg gitt faen i FG. Smak er det eneste som betyr noe.

Brett Clausenii har jeg brukt litt til slikt. Moderat funk, estere og tørker ikke helt ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vel, den er vel ikke direkte søt i smak, bare høy FG [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Da høres det ut som om du har tatt livet av beta-amylasen ganske raskt og effektivt. Har du noen idé om hva temperaturen kan ha vært?

Historisk skotsk ale var vel gjerne omtrent sånn, tror jeg. Innmesk på 70 grader, i følge Noonan i "Scotch ale".
 
Den kan nok kanskje ha vært rundt 70 :(
Smaken er helt ok, men den er jo bare rundt 4%, så etter den praten med Per, tror jeg at jeg prøver med det Brett røret (WLP 650) jeg har - så kan de få bli kjent, mens jeg drar på ølferie i Europa :D
 
Hvis du hadde i mye sukker fra før ville jeg i første omgang bare prøvd med mer frisk gjær,
kanskje en type med høy utgjæring
også ville jeg vurdert å justere den med eik og evt. whisky
 
Jeg ville prøvd å tilsette en liter eller noe med vørter fra neste brygging, eller lag en minimesk, som ikke har gått over 65 grader men som har blitt holdt under den tempen en stund, og ikke under 63 grader. I praksis vil det si at du tilsetter enzymer som, h is du har mye ugjærbart sukker igjen, kan gjøre det sukkeret gjærbart.

Og en stund etter det ville jeg tilsatt krausen. Høres ut som mye styr, men hvis du skal brygge igjen snart så er det bare ta vare på 2x1L vørter, og litt gjær fra det brygget. Lagergjær vil være det optimale.
 
Sist redigert:
Jeg ville prøvd å tilsette en liter eller noe med vørter fra neste brygging, eller lag en minimesk, som ikke har gått over 65 grader men som har blitt holdt under den tempen en stund, og ikke under 63 grader. I praksis vil det si at du tilsetter enzymer som, h is du har mye ugjærbart sukker igjen, kan gjøre det sukkeret gjærbart.

Og en stund etter det ville jeg tilsatt krausen. Høres ut som mye styr, men hvis du skal brygge igjen snart så er det bare ta vare på 2x1L vørter, og litt gjær fra det brygget. Lagergjær vil være det optimale.
Dette kunne vært en veg å gå, men jeg reiser på ferie på søndag. Kan jeg stikke om nå og vente tre ukers tid før jeg prøver dette?
 
Dette kunne vært en veg å gå, men jeg reiser på ferie på søndag. Kan jeg stikke om nå og vente tre ukers tid før jeg prøver dette?

Hvorfor skal du stikke om? Bare la den stå før du evt gjør noe.

Siden du reiser på søndag så ville jeg faktisk prøvd å fått de enzymene i dunken før du reiser bort, da hsr de tre uker på å jobbe. De jobber relativt sakte på gjæringstemperatur ifht mesketemperatur.
 
Hvorfor skal du stikke om? Bare la den stå før du evt gjør noe.

Siden du reiser på søndag så ville jeg faktisk prøvd å fått de enzymene i dunken før du reiser bort, da hsr de tre uker på å jobbe. De jobber relativt sakte på gjæringstemperatur ifht mesketemperatur.
Flott Miguel...
Men bare så jeg er helt sikker her...
Lage en mesk med samme oppskrift, bare pale malt eller DME?
Den vørteren skal den ikke kokes??
Setter stor pris på en fremgangsmåte, da dette er upløyd mark for meg :confused:
 
Flott Miguel...
Men bare så jeg er helt sikker her...
Lage en mesk med samme oppskrift, bare pale malt eller DME?
Den vørteren skal den ikke kokes??
Setter stor pris på en fremgangsmåte, da dette er upløyd mark for meg :confused:

Jeg hsr aldri prøvd dette selv før,men av det jeg har lest både hos kilden (braukaiser) og brukererfaringer så skal det fungere.

Det trenger ikke være samme oppskrift, du skal bare ha betaamylase-enzymene, dvs at du ikke kan bruke DME eller koke det, da DME ikke har enzymer (med mindre det er spesielt diastatisk DME) og koking denaturer enzymene fra en mesk.

Mesk, la betaenzymene jobbe litt, men ikke overstig 65C, da skal vørteren være godt nok pasteurisert, og beta-amylasene skal ikke være denaturerte. Hell vørteren oppi, la den jobbe. Så kan du komme tilbake fra ferie, og basically lage en starter uten magnetrører, kok opp DME, avkjøl, tilsett gjær og la stå natten over. Neste dag skal denne ha en krausen, tilsett hele denne greia til brygget. Da har du aktivt fermenterende gjær som vil spise det den kan.
 
Tilbake
Topp