Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Velkommen til episode 32; Fire Rustne Herrer på Øltur del 2! I mai i år ble Hugo Ivan Hatland, Knut Albert Solem, Rolv Bergesen og Sammy Myklebust invitert på øltur i Belgia av Visit Flanders. Sammen med Carsten Berthelsen og Ronny Karlsson ble vi guidet rundt i 4 dager av vår eminente vert Stijn van Houdt og fikk møte bryggere og smake fantastiske øl. I denne episoden treffer vi Gijon De Lamdtsheer fra Malheur, Armand Debelder fra Brouwerij 3 Fonteinen & lambik-O-droom, Gert Kristian fra Oud Beersel, Nicholas fra Hanssens Artisanaalog Karel Goddeau fra De Cam. (Bryggerpresentasjoner 25-29). Innimellom intervjuene serverer vi betraktninger og skråblikk fra de rustne herrene, tatt opp i bilen mellom bryggeriene. Proust!

Episoden finner du her: http://vestkast.no/

Vestkast er trofast støttet av Vestbrygg og Pingvinen, Spacekraft Studio står for teknikken, Rolv Bergesen har laget denne episoden.

Følg oss gjerne på Facebook og Twitter, og skriv en rating på Itunes. Vil du hjelpe oss med å lage enda mer og bedre podcast kan du bruke vår Paypal Donation link.
 
Velkommen til Episode 33!

Den såkalte «sommeren» nærmer seg slutten, og vi bretter opp ermene for å gi deg enda mer podcast om øl og ølbrygging. Først en prat med Ronny Karlsson som driver nettaveisen beernews.se, og er en av dem som har best oversikt over ølscenen og ølrevolusjonen i Sverige. Sammy Myklebust har også vært på ferie, og vi utstyrte han med mikrofon og opptaker. Resultatet er en prat med Andreas Wahl fra Bakke Brew og Niklas Rønning fra Kjerlingland Brygghus. Sammy rakk også en tur til Grimstad og åpning av nytt bryggeri hos Nøgne Ø. Rolf Tore Vik snakker om Norsk Høst, Tom Young om litt av hvert, og Stephen Andrews om fatlagringsprogrammet og sitt lille sideprosjekt Sleeping Village. Til slutt en prat med Jonatan Krzywinski og Charlotte Reksten Daae om Bergen Ølfestival.

Vestkast er trofast støttet av Vestbrygg og Pingvinen, Spacekraft Studio står for teknikken, Rolv Bergesen har laget denne episoden.

Husk å følg oss på Facebook og Twitter, rate oss gjerne på Itunes. Vil du hjelpe oss med å lage enda mer og bedre podcast, bruk vår Paypal Donation-knapp på vestkast.no

Du finner oss på bl.a. Itunes, eller her: http://vestkast.no/
 
Velkommen til Episode 34, Valg Spesial.

På årets Bergen Ølfestivall stilte de politiske partiene opp for å diskutere bl.a. alkoholpolitikk og vilkårene for bryggeribransjen i Norge. Sofie Marhaug (Rødt), Andreas Sjalg Unneland (SV), Ruth Grung (Arbeiderpartiet), Nils Bjørke (SP), Trine SKei Grande (Venstre), Arild Hermstad (MDG), Line Meyer (KrF), Erik Skutle (Høyre) og Silje Hemdal (FrP). Debattleder Erik Aarebrot.

Du finnes oss på Itunes eller her: http://vestkast-podcast.no/vestkast-episode-34-valg-spesial/

Vestkast er støttet av Vestbrygg.no og Pingvinen, Spacekraft Studio står for det tekniske, Rolv Bergesen har laget denne episoden.

Husk å følge Vestkast på Facebook og Twitter, skriv gjerne en rating på Itunes. Hvis du har lyst til å hjelpe oss med å lage enda mer og bedre podcast kan du bruke vår Paypal Donation-knapp.
 
Sist redigert:
Velkommen til episode 35!
Vi introduserer «Ølskolen», vår nye serie der vi dypdykker i ølstiler både historisk og bryggeteknisk! Først ut er IPA, ølstilen som på mange måter representerer ølrevolusjonen. Dette er del 1 om IPA, og her gir vi ordet til to av landets største bryggeatuoriteter; Espen Lothe (Kinn Bryggeri) og Kjetil Jikiun (Solo bryggeri), i et opptak fra årets Bergen Ølfestival. Vi byr også på Bryggerpresentasjoner 33; Anders Rasmussen fra Ugly Duck, som holder til på Fyn i Danmark. Tilslutt finner vi ut hva Bryggeribråk er, i en samtale med Hans Tryggvason fra Håndverkerstuene i Oslo.

Takk til våre sponsorer: Vestbrygg og Pingvinen.

Spacekraft Studio står for teknikken, Rolv Bergesen har laget denne episoden.

Følg oss på Facebokk og Twitter, og gi oss gjerne en rating på Itunes. Vil du hjelpe oss med å lage enda mer og bedre podcast kan du bruke vår Paypal Donation-link på vestkast.no!
 
Sist redigert:
Velkommen til episode 35!
Vi introduserer «Ølskolen», vår nye serie der vi dypdykker i ølstiler både historisk og bryggeteknisk! Først ut er IPA, ølstilen som på mange måter representerer ølrevolusjonen. Dette er del 1 om IPA, og her gir vi ordet til to av landets største bryggeatuoriteter; Espen Lothe (Kinn Bryggeri) og Kjetil Jikiun (Solo bryggeri), i et opptak fra årets Bergen Ølfestival. Vi byr også på Bryggerpresentasjoner 33; Anders Rasmussen fra Ugly Duck, som holder til på Fyn i Danmark. Tilslutt finner vi ut hva Bryggeribråk er, i en samtale med Hans Tryggvason fra Håndverkerstuene i Oslo.

Takk til våre sponsorer: Vestbrygg og Pingvinen.

Spacekraft Studio står for teknikken, Rolv Bergesen har laget denne episoden.

Følg oss på Facebokk og Twitter, og gi oss gjerne en rating på Itunes. Vil du hjelpe oss med å lage enda mer og bedre podcast kan du bruke vår Paypal Donation-link på vestkast.no!

Håper pilsen jeg brygget mens jeg hørte på denne siste episoden blir like god og interessant som den:). Det er ikke mye som slår det å høre taleføre og kunnskapsrike bryggere diskutere brygging. Så denne episoden ble en opplevelse på høyde med de to andre favorittepisodene mine, den om gjær og den om brygging av engelsk øl. (Er det tilfeldig at Espen Lothe er med i alle tre? Neppe:)!)

Nå er jeg vesentlig mer interessert i brygging enn i bryggerier, så jeg imøteser nye programmer i ølskole-serien med stor forventning.
 
Sist redigert:
Artig episode. Man skjønner at disse gutta er in the big business ut ifra hvordan de så på hele hvordan-lage-IPA, de kan jo ikke datostemple med best før 14 dager etter bryggedag akkurat. Men må si jeg stusset litt på det Lothe sa at det er veldig vanskelig å lage en Single Hop som blir bra.
 
Det kommer vel litt ann på hvilken "single hop" man bruker
Jeg tror ikke det er alle humler som egner seg i en Single Hop
 
Nei det er det ikke, men akkurat det nevnte de ikke heller. Virket som at Single hops i det hele tatt er liksom nei.
 
Artig episode. Man skjønner at disse gutta er in the big business ut ifra hvordan de så på hele hvordan-lage-IPA, de kan jo ikke datostemple med best før 14 dager etter bryggedag akkurat. Men må si jeg stusset litt på det Lothe sa at det er veldig vanskelig å lage en Single Hop som blir bra.

Han gjorde vel et unntak for EKG:p. Det er jeg med på.

Skal ikke skryte på meg noen stor ekspertise, men jeg har som regel ikke likt de single hop-ølene jeg har smakt.
 
Han gjorde vel et unntak for EKG:p. Det er jeg med på.

Skal ikke skryte på meg noen stor ekspertise, men jeg har som regel ikke likt de single hop-ølene jeg har smakt.

Du er vel generelt ikke så glad i de amerikanske humlene?. Jeg er generelt ikke begeistret i tradisjonelle engelske IPA'er, så det begynner vel der. Når jeg hører IPA så tenker jeg noe juicy, friskt, med tropisk, fruktig og gran/furu evt. Det er egentlig slik jeg alltid har brygget de selv, fordi jeg liker de slik :D Og jeg som hjemmebrygger trenger ikke tenke på distribusjon og forringelsen som hører med slik som de store gutta må tenke på.

Men jeg har brygget noen single hops de siste månedene som helt klart klarer å bære et øl på egen hånd. Trikset er bare timing og temperatur på humla, så får du mer kompleksitet ut av en enkelt humle. Akkurat dette nevnte de faktisk ikke noe om i podcasten. Men uansett så er humlevalg viktig. F.eks så falt Columbus helt igjennom gulvet for meg ifht til Ekuanot som virker som om det er tre humler samtidig omtrent. Samme prosedyre og oppskrift. Men som sagt, jeg kan drikke mine IPAer blodferske, hvordan flaskene mine ville smakt etter flere måneder er det ingen som vet, og forhåptentligvis ingen som vil finne ut av.
 
Sist redigert:
Du er vel generelt ikke så glad i de amerikanske humlene?. Jeg er generelt ikke begeistret i tradisjonelle engelske IPA'er, så det begynner vel der. Når jeg hører IPA så tenker jeg noe juicy, friskt, med tropisk, fruktig og gran/furu evt. Det er egentlig slik jeg alltid har brygget de selv, fordi jeg liker de slik :D Og jeg som hjemmebrygger trenger ikke tenke på distribusjon og forringelsen som hører med slik som de store gutta må tenke på.

Men jeg har brygget noen single hops de siste månedene som helt klart klarer å bære et øl på egen hånd. Trikset er bare timing og temperatur på humla, så får du mer kompleksitet ut av en enkelt humle. Akkurat dette nevnte de faktisk ikke noe om i podcasten. Men uansett så er humlevalg viktig. F.eks så falt Columbus helt igjennom gulvet for meg ifht til Ekuanot som virker som om det er tre humler samtidig omtrent. Samme prosedyre og oppskrift. Men som sagt, jeg kan drikke mine IPAer blodferske, hvordan flaskene mine ville smakt etter flere måneder er det ingen som vet, og forhåptentligvis ingen som vil finne ut av.

Joda, jeg liker amerikanske humler. Det var ikke tilfeldig at det første ølet jeg brygget da jeg begynte å brygge med malt, var Vestkyst. Og jeg sjekker alltid at jeg har nok av de humlene som trengs for å brygge den (CTZ, Centennial, Simcoe og Amarillo). Jeg ble bare nokså fed up av det ensidige fokuset på amerikansk humleøl.

For tida er kombinasjonen Citra og Amarillo en favoritt. Og jeg kan godt kombinere engelsk og amerikansk, også, som i en amber ale med Cascade og EKG.

Jeg har prøvd Citra aleine, og det var jo ikke vondt:confused: - men det blir bedre, etter min mening, med Amarillo i tillegg. Men jeg har ikke gått inn i utnyttelsen av humleoljene på den måten du har gjort; jeg brygger bare med enkle standardframgangsmåter. Og det hadde vært veldig interessant å høre hva Jikiun og Lothe ville sagt til innvendingen din her. Jikiun var jo opptatt av biotransformasjon.
 
Velkommen til episode 36! Vi serverer en ny del av Ølskolen; denne gang en samtale med Kjetil Jikiun, tatt opp på årets Bergen Ølfestival. Temaet er et av Kjetil's favoritt-tema; gjær.

Du finner oss her: http://vestkast.no/

Vestkast er støttet av Vestbrygg.no og Pingvinen. Spacekraft Studio står for det tekniske, Rolv Bergesen har laget denne episoden.

Gi oss gjerne en rating på Itunes, og følg oss på Facebook og Twitter. Vil du hjelpe oss med å lage enda mer og bedre podcast kan du bruke vår Paypal Donation-link på vestkast.no.
 
Tilbake
Topp