Sitron

Hallo folkens
Jeg brygget for litt siden en Ginger/lime ale, som ble såpass god at denne nå skal brygges i temmelig stor skala. Jeg brukte da ferske sitroner som ble revet for hånd, og jeg bruker kun det ytterste gule. Størrelsen på dette brygget som nå skal brygges,er alt for stort til å begynne å rive sitroner for hånd med. Spørsmålet blir derfor: Er det noen som vet om det er å få kjøpt sitron/limeskall (tørket eller frosset)som er såpass god, at den er tilnærmet som fersk revet?
 
Håndverk krever vel både svette, noen tårer og litt blod? :)
Asiatiske matbutikker har vel tørket lime-skall - hør der, kanskje de kan skaffe?
 
Håndverk krever vel både svette, noen tårer og litt blod? :)
Asiatiske matbutikker har vel tørket lime-skall - hør der, kanskje de kan skaffe?
Takker for svar Hansern. Joda...er enig i at håndtverk krever alt det du her nevner...bortsett fra blod kanskje. Vet det finnes varianter at tørket citrusskall også hos de vi kjøper andre ingridienser til brygging i, men mener disse inneholder også det "hvite" under det gule ytterskallet. Det er denne bitterheten i det hvite vi prøver å unngå. Asiatiske butikker har jeg ennå ikke prøvd, så her skal jeg følge ditt forslag.
 
Håper du tar feil der, det ville være rett og slett slurv.
Det håper jeg også, og det er det godt mulig jeg gjør. I samme slengen som jeg holder på å spørre....om du har ingridienser som f.eks ingefær og sitron som skal koke i 15 min. I et øyeblikks tap av vett og forstand hives disse i koken fra start ( 60 min kok ) Kokes da smak og aroma helt bort....eller blir det som det skal?
 
Egentlig ingen aning.
Men: en kvalifisert gjetting er jo at det er et poeng i at de skal koke 15 minutter.
Bruker endel ingefær i matlaging og vil tro at for denne så spiller det ikke så stor rolle. Har kokt ramen med ingefær i etpar timer uten at mye forsvant.
Mulig sitrusaroma er mere flyktig.
Når det gjelder sitron - om du skreller med en gammeldags gulrotskreller (eller asparges-skreller :) ) er det enkelt å unngå å få med det hvite.

Jeg ville vel ha hatt i mer sitronskall på 15 minutter igjen av kok, men hadde nok også smakt på vørteren før jeg hadde i mer ingefær.
(Avhenger selvsagt av hvor mye ingefær som er tilsatt fra start, og av hvor glad du er i ingefærsmaken. - Mener at jeg har sett oppskrifter hvor ingefæren skal tilsettes
ved 60 minutter.)
Lykke til.
 
Egentlig ingen aning.
Men: en kvalifisert gjetting er jo at det er et poeng i at de skal koke 15 minutter.
Bruker endel ingefær i matlaging og vil tro at for denne så spiller det ikke så stor rolle. Har kokt ramen med ingefær i etpar timer uten at mye forsvant.
Mulig sitrusaroma er mere flyktig.
Når det gjelder sitron - om du skreller med en gammeldags gulrotskreller (eller asparges-skreller :) ) er det enkelt å unngå å få med det hvite.

Jeg ville vel ha hatt i mer sitronskall på 15 minutter igjen av kok, men hadde nok også smakt på vørteren før jeg hadde i mer ingefær.
(Avhenger selvsagt av hvor mye ingefær som er tilsatt fra start, og av hvor glad du er i ingefærsmaken. - Mener at jeg har sett oppskrifter hvor ingefæren skal tilsettes
ved 60 minutter.)
Lykke til.
Takker for tips og svar Hansern, du er en grepa kar. Det ser ut til at vi berger ganske bra. Smakte litt på vørteren igår, og smakene som jeg mente var litt fraværende på bryggdag (Onsdag), er på vei tilbake. Det hjelper mye at gjæren får litt tid på å spise sukker. Dette tar spissen av den søte og framtredende smaken av sukker, og de andre smakstilsetningene kommer sakte fram. Satser på at når gjæren har gjort jobben sin, så er vi der vi håper.....en lettdrikkelig ale med bare hint av ingefær og sitron.
 
Du brygger jo øl - tilby gratis øl og pizza til alle kamerater/familiemedlemmer som vil ta ei økt borte hos deg!
Alternativt kan du se om du kan få til en erstatning som ikke krever skall (?)
 
Du brygger jo øl - tilby gratis øl og pizza til alle kamerater/familiemedlemmer som vil ta ei økt borte hos deg!
Alternativt kan du se om du kan få til en erstatning som ikke krever skall (?)
Takker for alle svar og innspill. Beklager at jeg er litt treg i svarene. Er på flyttefot....og innreder nytt bryggeri:beermug::D. Ser ut til at det som i utgangspunktet var et problem/utfordring, etterhvert løser seg... Gjæren spiser sukker for livet, og etterlater gode smaker til oss.
 
Tilbake
Topp