Bytte til dextrose, og karbonering av cider

Jeg har nå brygget ekstrakt-øl i et års tid, og har satt litt forskjellig.
Nå har jeg et par spørsmål som jeg antar at noen kloke hoder her inne kan hjelpe meg med.

Dextrose: Er det på generelt grunnlag fordelaktig å benytte dette både under fermentering og karbonering? Jeg reagerer på gluten, og bør derfor ha minst mulig kornbasert i både mat og drikke. Derfor tenker jeg at dextrose er et godt valg for å senke gluteninnholdet, men hva er erfaringene i forhold til ferdig resultat ved bruk av 100% dextrose i brygget?

Cider:
Jeg skal nå for første gang forsøke meg på cider. Et enkelt ekstrakt-sett fra Mangrove Jack's, som er ganske rett fram å sette.
Der har jeg et generelt spørsmål om det er noe jeg bør hensynta som kan avvike fra ordinær ølbrygging, med tanke på fermentering og karbonering?

Så to spesifikke spørsmål til slutt:
- Hvor mange gram sukker per liter til karbonering (cider)?
- Hva er tommelfingerregelen for gram sukker per liter før vi er på grensen til flaskebomber? (Jeg har enda ikke opplevd det, men har skjønt at man spesielt på cider må trå til med litt mer sukker under karbonering, og da er det greit å holde seg "innafor")
 
Dextrose eller sukrose har samme innholdet av gluten, ingen. Bare ikke bruk DME.

Dextrose er direkte nedbrytbart av gjær, sukrose må splittes til glukose og fruktose først. Om det har noe og si strides det om. Jeg hadde bare brukt vanlig sukker.

Cider skal vel være ganske bra sprudlende? Jeg hadde brukt 7-8g sukrose per liter. Flaskebomber på vanlige 0.5 liters flasker av typen Bryggselv så må du nok opp på 11g+ per liter for å være på grensen til sprengt flaske. Men så hard karbonering vil du nok ikke ha.
 
Sist redigert:
Meget nyttig info dere kommer med her - takk skal dere ha!

Dvs 8+ gram /liter på cideren iom at jeg skal benytte dextrose.

Tips til hvor mye jeg trenger for å karbonere en Pale Ale sånn ca. riktig?
 
Ellers er det nok som det skrives lenger opp her ift karbonering.
Dextrose er direkte nedbrytbart av gjær, og da vil jeg tro at prosessen ved karbonering rett og slett vil gå litt for raskt med dextrose, slik at man må kompensere med å tilsette litt ekstra.
 
Tilbake
Topp