Sukkerlake

hei!

Hvordan lager dere sukkerlaken? Koker dere opp vannet og sukkeret samtidig, eller koker dere først vann, trekker så kjelen til siden så tilsetter sukker, eller sukker rett føre man avslutter kokinga?
 
hei!

Hvordan lager dere sukkerlaken? Koker dere opp vannet og sukkeret samtidig, eller koker dere først vann, trekker så kjelen til siden så tilsetter sukker, eller sukker rett føre man avslutter kokinga?
Vann og sukker kokes sammen. Gjerne mer vann enn man skulle tro.
 
Finnes ikke noe fasit her. Jeg hadde fint brukt jaffal en liter. Tykk lake blander seg vanskeligere i ølet. 3 liter var kanskje litt mye. (Satser på at du mener 6 gr pr liter, ikke totalt....:rolleyes:)
 
Koker vann i vannkokeren. Heller det kokende vannet over sukkeret i pyrex desilitermål. Rører som en helt til sukkeret er helt løst opp. 3-5dl på en 25L batch.
 
Koker vann i vannkokeren. Heller det kokende vannet over sukkeret i pyrex desilitermål. Rører som en helt til sukkeret er helt løst opp. 3-5dl på en 25L batch.

Eg vil anbefale å koke sukkerlaken til ein får ut oxygenet. Koke til laken vert blank i kasserollen , minimum


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Eg vil anbefale å koke sukkerlaken til ein får ut oxygenet. Koke til laken vert blank i kasserollen , minimum


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja ser den med oksygen. Hadde ikke tenkt på det. Ikke at jeg har hatt noe problemer med oksidering som følge av dette, men er jo noe å ha i tankene.
 
Tilbake
Topp