Bryggertabber

Det der med å ha to er ikke nødvendig. Ved flasking av mitt 14 brygg gjorde jeg et svært lite grasiøst drillpiketriks med hydrometeret mitt og reddet det mirakuløst med starsanvåte fingre øyeblikket før det deiset i betonggulvet. Siden jeg bare har ett burde jo dette gått skikkelig galt. Mulig det oppveies av at jeg heller har duplisert med refraktometer...
 
Det der med å ha to er ikke nødvendig. Ved flasking av mitt 14 brygg gjorde jeg et svært lite grasiøst drillpiketriks med hydrometeret mitt og reddet det mirakuløst med starsanvåte fingre øyeblikket før det deiset i betonggulvet. Siden jeg bare har ett burde jo dette gått skikkelig galt. Mulig det oppveies av at jeg heller har duplisert med refraktometer...
Refraktometer kan veie opp, det er klart. Men husk det er ikke over enda!
 
Da fikk jeg nok ett brygg med for lav OG og for lav FG. Brygget en APA som skulle hatt OG på 1.058 etter 90 min kok. Endte opp med 1.052. Nå etter 16 dager i karet på 18 grader fikk jeg en FG på 1.016. Skulle hatt 1.012. Brukte 2 poser med US-05 som jeg dehydrerte.
 
Da fikk jeg nok ett brygg med for lav OG og for lav FG. Brygget en APA som skulle hatt OG på 1.058 etter 90 min kok. Endte opp med 1.052. Nå etter 16 dager i karet på 18 grader fikk jeg en FG på 1.016. Skulle hatt 1.012. Brukte 2 poser med US-05 som jeg dehydrerte.

Er dette en bryggertabbe da?`Virker heller som at du må justere for eget oppsett? Med mindre dette er noe du selv har mekket og det som regel stemmer og du har bommet på noe et sted..
 
Dagens screwup.

Ikke lurt å legge tempføleren til gjæringsskapet ved siden av skapet. To cornyfat som stod til karbonering var så varme at det var vondt å ta i de. Ca 50 grader.

Pasturisering light dette. Satser på at den meksikanske lageren var ferdig karbonert med en uke på 18 grader (og et halvt døgn på 50)

Setter skapet på 2 grader og håper på det beste. Denne gangen med føleren inni.:p
 
Er dette en bryggertabbe da?`Virker heller som at du må justere for eget oppsett? Med mindre dette er noe du selv har mekket og det som regel stemmer og du har bommet på noe et sted..
Tabben som mulig utløste dette var at de siste 5-10 min av kok helte jeg opp i sikkert 5 liter med vann for å få nok mengde på batchen. Jeg satset på å få 25 liter i karet etter kok og da jeg så vannmengden krype ned mot 20liters merket, så helte jeg på mer..
 
Tabben som mulig utløste dette var at de siste 5-10 min av kok helte jeg opp i sikkert 5 liter med vann for å få nok mengde på batchen. Jeg satset på å få 25 liter i karet etter kok og da jeg så vannmengden krype ned mot 20liters merket, så helte jeg på mer..

Dvs at du må justere for eget oppsett :) Høres det ut som iallefall.
 
Dette er en litt eldre tabbe, men jeg deler den gjerne.
Brygget var en Russian Imperal Stout med koriander. RIS på baken ble navnet. Mesking gikk topp og koking var i gang. Når jeg var på kjøkkenet for å finne koriander var ungene elleville men jeg fikk frøene i morteren og kom meg ut til koket.
Dumpet oppi og kjente lukten av..... kardemomme. Mye kardemomme. AKK ja. Pitchet en stor starter med WLP099
Super High Gravity. Flasket etter endt gjæring men det skulle vise seg at jeg hadde kødda til igjen.
Prøve flaskene var gusherer. Men satte de kaldt og kunne drikke de. Helt til jeg tok en som stod på en hylle og ikke gulvet. Øl party popper hvor hele halvliteren fløy opp i taket og regnet ned over nymalt vegg, tv og gulvteppe. Frua lo og vi vasket. Puh. Hm var det 6gr sukker PR liter eller halvliter? Sjekket notatene og jeg hadde hatt på for mye.
Åpnet alle flaskene og helte (sprutet) dem i gjæringskar. Pitchet gjær og gjæret ut.
Ny flasking og alt vel. Litt før jul så dro jeg og frua på Motorhead konsert og modern var barnevakt. Kom hjem og gikk inn på det nettop ferdige, nyoppusette badet. Glass og øl over alt. Merker etter korker i taket... bar alt meget forsiktig ut på verandaen. Flere minusgrader hindret flere bomber og ca 15-16% hindret frosne flasker. Litt slush ved minus 9. Halvblandet med vann ble de en flott kardemomme porter på ca 7% med fin karbonering. Måtte bare drikke opp før våren. Skulle gitt den ett annet navn så ville det gått bra.
 
Tilbake
Topp