Manuell eller automatisk for komplett nybegynner?

Hei hei.

Etter en sommer hvor jeg for alvor ble introdusert for hjemmebrygget øl, har jeg fått lyst til å teste dette selv. Jeg er helt nybegynner, og da mener jeg helt. Har bestilt meg en bok som jeg har planer om å lese og studere, for jeg føler at dette er noe jeg vil få til.

Har snakket litt med en kompis i dag som har holdt på i noen år og diskutert litt frem og tilbake... Det store spørsmålet jeg egentlig ikke blir helt enig med meg selv om, er om det er veldig mye mer jobb med disse manuelle "kittene" enn de automatiske? Har sett på denne her og fikk forklart av han at dette var et sett med mye valuta for pengene..

Hadde satt virkelig stor pris på noen tips av dere som har gjort dette litt flere ganger enn det jeg har gjort :)
 
Hei hei.

Etter en sommer hvor jeg for alvor ble introdusert for hjemmebrygget øl, har jeg fått lyst til å teste dette selv. Jeg er helt nybegynner, og da mener jeg helt. Har bestilt meg en bok som jeg har planer om å lese og studere, for jeg føler at dette er noe jeg vil få til.

Har snakket litt med en kompis i dag som har holdt på i noen år og diskutert litt frem og tilbake... Det store spørsmålet jeg egentlig ikke blir helt enig med meg selv om, er om det er veldig mye mer jobb med disse manuelle "kittene" enn de automatiske? Har sett på denne her og fikk forklart av han at dette var et sett med mye valuta for pengene..

Hadde satt virkelig stor pris på noen tips av dere som har gjort dette litt flere ganger enn det jeg har gjort :)
De fleste begynner med hermetikkbokser med ferdig humlet flytende malt. Når du har fått skikk få dette mht. gjæring og sanitering så kan du titte på beer brew for knust malt, mesking og kok.
 
De fleste begynner med hermetikkbokser med ferdig humlet flytende malt. Når du har fått skikk få dette mht. gjæring og sanitering så kan du titte på beer brew for knust malt, mesking og kok.

Det er like greit å starte med mesking først som sist.
Om ein velger maskiner eller å gå for pose er vel mest ein spørsmål om økonomi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er like greit å starte med mesking først som sist.
Om ein velger maskiner eller å gå for pose er vel mest ein spørsmål om økonomi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Flere veier til Roma. For at det ikke skal bli altfor mye på en gang er flytende malt veldig greit å begynne med. Husk han er helt uerfaren
 
Me var enda meir uerfarne. Starta med kjølebox og 50 liter kjele. Hadde ikkje vore med på brygging noken gang. Trur det gjekk greit med oss


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig med Jo-Helge - og med kameraten din. En BB30 er grei, du både mesker og koker i den. Du trenger noe å varme skyllevannet i og på, også, men til å begynne med klarer det seg vel med komfyren og det du har av gryter, sjøl om det er litt pes.

Selvfølgelig kan du starte med ekstrakt, også, men hvis målet ditt uansett er å bli malt-brygger, ser jeg egentlig ikke poenget med det.
 
Jeg startet selv rett på en 30liters gryte og uten noe tidligere praktisk erfaring. Hadde satt ett ekstraktsett sammen med en kompis en gang 7 år før jeg begynte.

BB30 er en fin maskin som gir mye for pengene..

Er alltids noe man kan forbedre på den , men ingen ting som er direkte dårlig..

I tillegg til den pakken trenger du også flasker, korker og apparat for påsetting av korker.
Lykke til! :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Berre køyre på! Men les deg godt opp først. Bruke youtube og gjerne dette forumet for råd og tips.. Kjøpte meg ein BB 30A og det gjekk strålande! Erfaring med brygging frå før? Kun på det enkle med maltekstrakt, sukker og gjær på maursyredunk i tenåra..[emoji6]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Anbefaler brew in a bag. Det er nok den billigste måten å komme igang på. Det er også en av de enklere måtene å brygge allgrain. Jeg vil ikke anbefale en bryggemaskin, av to grunner:

1) Pris - disse koster en del mer, det er greit å være helt sikker på at du liker hobbyen før du investerer.
2) Teknisk kompleksitet - du må lære å bruke en maskin samtidig som du skal lære å forstå prosessen. I tillegg har disse maskinene en tendens til ikke fungere knirkefritt, noe som kan gi en del friksjon for en nybegynner (bare søk etter problemer med BB30 her på forumet)

Med Brew in a bag kan du feks gjøre et ekstraktbrygg eller to for å få oversikt over gjæring osv, og så trenger du bare en maltpose for å oppgradere til allgrain. Bryggselv (og sikkert andre) har rimelige starter kits med alt du trenger av utstyr.
 
@cjohansen har et poeng når det gjelder kvaliteten på BB30'n. Hvis du vet du kommer til å brygge mye, ville jeg ikke gått for denne. Men det vet du antakelig ikke, og jeg synes tilbudet er såpass godt at jeg ville tatt sjansen. Dessuten er firmaet som selger dem, greie når det gjelder service.

Jeg har sjøl gått fra BB60 til å brygge med kjele på kokeplate, etter at den tredje BB60'n klappet sammmen. Jeg vil tro at det var en kombinasjon av uflaks og at jeg brygger mye. Men jeg savner litt det som var fordelen med BB'n, nemlig at den har varmelementet integrert, og dessuten har en termostat (som har sine begrensninger, men som likevel er kjekk å ha). Det gjør bryggedagen litt enklere.

Om du føler for å oppgradere til noe mer avansert eller noe større - eller som meg, til noe enklere - så har du uansett behov for noe å varme vann på, og der er vel BB30'n perfekt.

Jeg ser ikke helt hvordan du skal komme billigere unna hvis du skal ha den samme volumkapasiteten som BB30'n har. Kjele og kokeplate blir faktisk en del dyrere, og akkurat det å ha noe som har kapasitet til å koke opp mot 30 liter vørter er det vanskelig å komme rundt. Komfyren din funker dårlig der. Går du for brygg på 11-12 liter - og det er kanskje ikke noen dårlig ide å starte der - kan du brygge med det du har på kjøkkenet, og trenger stort sett bare en litt større kjele enn det de fleste har stående. Men sjøl da må du kjøpe det som ligger i pakka med BB30'n, og det blir fort noen kroner. Kjølespiral er ikke billig.

Sånne pakker inneholder jo aldri alt du trenger. En liten kommentar til den som du spekulerer på: Det undrer meg litt at den ikke inneholder en meskespade og en tappestav, for det er noe du vanskelig klarer deg uten. Jeg ville hatt med en meter eller to med silikonslange, også. Og så er det utstyr til korking, som ble nevnt over her. Kjølespiralen må kobles til ei kran, og den koblinga koster litt. Så det blir noen kroner ekstra. Og så ville jeg ha byttet ut heverten med kraner i bøttene. Jeg vil tro de tre kranene og heverten er omtrent like i kroner og øre. Kanskje det går å ordne?

Etter hvert kommer man på en del duppeditter som er kjekt å ha (flasketre!), og jeg har sikkert glemt noe. (Spruteflaske til starsan.)

Har du veldig god råd, og mer lyst på øl enn på å gjøre noe for å lage det, er dette tingen for deg: https://oslo.bryggselv.no/brewie/103842/brewie-b20-helautomatisk-bryggemaskin-enklere-blir-det-ikke
 
Sist redigert:
Gå rett på korn/malt/brewInABag (BIAB). Du trenger ikke følge prosessen til punkt og prikker. Jeg bruker en personlig tilpasset prosess som fungerer for meg. Selve meskingen er mindre viktig enn hva nybegynnere tror. Fokuser på gjæringstemperaturen
Du har sikkert en stor gryte allerede. Hvis ikke, får du 20L gryter billig. Jula.no har 15L bøtter som du også får bruk for siden. Begynn med små batcher, og lag heller mange.
Kjøp ferdig kvernet malt for hvert brygg i starten. Etterhvert kjøper du basemalt i stort og spesialmalt i hele kilo.
Lek...
 
Må virkelig si jeg fikk en flott opplevelse med hyttebryggeriet mitt. Svært enkel og svært billig oppsett
4a5e5994dbb2e0c9c90e9ccafaff21d5.jpg

https://forum.norbrygg.no/threads/hyttebrygging.37142/#post-415103
 
Bra svar fra @Finn Berger over her, det eneste jeg stusser på er det første avsnittet der du klager over kvaliteten.
Ja, jeg har fått med meg at du, og noen andre, har hatt diverse utgaver av bb som det har vært endel problemer med, men trådstarter her linker jo til bb basic, som er nokså ny, så denne kan jo fungere utmerket selv om din bb60v.2 ikke gjorde det?

Selv har jeg en bb30v3, og jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke hatt noen problemer med den, og når man lærer seg den å kjenne, temperatur, effekt etc., er den en fryd å brygge på.
I min bok i hvert fall!
 
Bra svar fra @Finn Berger over her, det eneste jeg stusser på er det første avsnittet der du klager over kvaliteten.
Ja, jeg har fått med meg at du, og noen andre, har hatt diverse utgaver av bb som det har vært endel problemer med, men trådstarter her linker jo til bb basic, som er nokså ny, så denne kan jo fungere utmerket selv om din bb60v.2 ikke gjorde det?

Selv har jeg en bb30v3, og jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke hatt noen problemer med den, og når man lærer seg den å kjenne, temperatur, effekt etc., er den en fryd å brygge på.
I min bok i hvert fall!

Jeg kan jo ikke vite at de ikke har gjort noe i forhold til den dårlige kvaliteten. Det har imidlertid ikke i min korrespondanse med dem vært noen antydning til erkjennelse av at de har et slikt problem - så vel, jeg tviler. Jeg tror faktisk ikke de har noen særlig innflytelse på produktet. Dette er kinakjeler, ikke skreddersøm.

Bortsett fra et par temmelig idiotiske detaljer (silbunn som hang på krana fordi beina var for korte, og literskala som viste temmelig mye feil) var kjelen helt fin den - så lenge den fungerte. Problemet var at jeg opplevde tre ganger at den ikke gjorde det mer. Inntil du opplever det, har du stort sett grunn til å være helt lykkelig med kjelen. Det finnes, for å si det sånn, to slags BB-eiere, ... :).

Jeg brygger mye. Hadde jeg bare brygget litt, hadde jeg vel ikke opplevd noe med BB60'n ennå. Og altså: Jeg hadde tatt sjansen på den kjelen til 3500 med tilbehør. Men jeg gidder ikke late som om jeg mener dette er et kvalitetsprodukt.
 
BB30 Basic mangler vel det som er det beste ved BB30 v3, nemlig effektregulatoren. Det sier meg at denne er bygd for å være billigst mulig, og da er det ikke noen overraskelse at den er nettopp det. Jeg hadde heller sett etter en brukt v3.
 
Jeg har begynte med maltekstrakt sett, å angrer som en gud! Kunne likesågodt brukt de penga på en beer brew. Hadde jeg kunne gått tilbake i tid, hadde jeg kjøpt det settet du la ut link til, UTEN TVIL! Jeg har brygget 3 brygg med maltekstrakt, men skal gå over til beer brew ganske kjapt nå. Å dessuten, om du skulle stå fast, så bare legg en post på det forumet her. Jeg har fått masse hjelp om div ting av mange her inne:) (men vurder beer brew 60;) ) får man litt mere øl. Hehe
 
BB30 Basic mangler vel det som er det beste ved BB30 v3, nemlig effektregulatoren. Det sier meg at denne er bygd for å være billigst mulig, og da er det ikke noen overraskelse at den er nettopp det. Jeg hadde heller sett etter en brukt v3.

Stemmer nok det. Regna med at denne var den samme som de jeg hadde, og de hadde effektregulator. Men du har en viss styring, for det er to elementer med hver sin av/på-bryter. Viktigere er det kanskje at basic har enkel vegg, mens v2(?) og v3 hadde dobbel vegg, og altså holdt bedre på varmen. Så her blir det desto viktigere å isolere. (Du måtte isolere med dobbel vegg, også.)

En lite brukt v3 hadde nok vært å foretrekke, ja.
 
Les masse, sjekk ut YouTube videoer og diverse forum slik som denne og diverse bryggegrupper på Facebook.

Sørg for å ha egnet sted å brygge meg godt avtrekk, det er flere liter vanndamp som skal ut, eventuelt kok brygget utendørs
Lukten kan sette seg i vegger og tak..

Ha kontroll på temperaturen, både under mesking, jeg må sette på lav varme og sirkulere/røre i mesken ca hvert 15. minutt.
For lav temp gir ett tørt og alkoholsterkt øl, mens for høy mesketemperatur gir ett søtt øl med lav alkoholstyeke, Les hvorfor i bøker og på nett, her ligger mye av kjemien :)

Ha også kontroll på gjæringstemperaturen, dette er utrolig viktig.
Mine første brygg gjæret i stua på ca 22 grader , dette ble for høyt, da gjæringsprossessen utvikler egenvarme.
Har du ikke mulighet til å bygge om ett kjøleskap, kanskje gulvet i kjelleren holder ca 17 grader, som er mer egnet ved overgjæret øl.

Ha en paranoid holdning til rengjøring og desinfisering i alt som skjer etter at brygget er kjølt ned, blir det infisert, er det mye bortkastet tid og penger.

Jeg fjernet bazookafilteret som tettet seg i bryggeren min og kjøpte en stor sil fra IKEA, som jeg kjører den avkjølte vørteren igjennom når jeg heller over til gjæringskaret.
Dette sparte meg for mye trøbbel, samtidig som man får blandet inn mye oksygen som gjæringen trenger.

Lure ting å ha/bruke er flasketapper, god meskeskje, klarningsmiddel, gjærnæring, middel for PH regulering, flasketre, humleposer og selvsagt oechselvekt/refraktometer.

Lykke til :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp