Manuell eller automatisk for komplett nybegynner?

Anbefaler brew in a bag. Det er nok den billigste måten å komme igang på. Det er også en av de enklere måtene å brygge allgrain. Jeg vil ikke anbefale en bryggemaskin, av to grunner:

1) Pris - disse koster en del mer, det er greit å være helt sikker på at du liker hobbyen før du investerer.
2) Teknisk kompleksitet - du må lære å bruke en maskin samtidig som du skal lære å forstå prosessen. I tillegg har disse maskinene en tendens til ikke fungere knirkefritt, noe som kan gi en del friksjon for en nybegynner (bare søk etter problemer med BB30 her på forumet)

Med Brew in a bag kan du feks gjøre et ekstraktbrygg eller to for å få oversikt over gjæring osv, og så trenger du bare en maltpose for å oppgradere til allgrain. Bryggselv (og sikkert andre) har rimelige starter kits med alt du trenger av utstyr.

Enig.
Kjenner ingen, så å si ihvertfall, jeg vil anbefale bryggemaskin til, du må jo være teknisk anlagt, ihvertfall når ting stopper opp.
Jeg har vert med og mekket på maskiner fordi de er for dårlig bygget, elendige pumper bl.a. og når eier ikke er teknisk tar det lang tid og overbevise om hva som er feil.
Hva kan gå galt med BIAB ? Avanserer du kan det selges eller du bygger det ut.
 
Les masse, sjekk ut YouTube videoer og diverse forum slik som denne og diverse bryggegrupper på Facebook.

Sørg for å ha egnet sted å brygge meg godt avtrekk, det er flere liter vanndamp som skal ut, eventuelt kok brygget utendørs
Lukten kan sette seg i vegger og tak..

Ha kontroll på temperaturen, både under mesking, jeg må sette på lav varme og sirkulere/røre i mesken ca hvert 15. minutt.
For lav temp gir ett tørt og alkoholsterkt øl, mens for høy mesketemperatur gir ett søtt øl med lav alkoholstyeke, Les hvorfor i bøker og på nett, her ligger mye av kjemien :)

Ha også kontroll på gjæringstemperaturen, dette er utrolig viktig.
Mine første brygg gjæret i stua på ca 22 grader , dette ble for høyt, da gjæringsprossessen utvikler egenvarme.
Har du ikke mulighet til å bygge om ett kjøleskap, kanskje gulvet i kjelleren holder ca 17 grader, som er mer egnet ved overgjæret øl.

Ha en paranoid holdning til rengjøring og desinfisering i alt som skjer etter at brygget er kjølt ned, blir det infisert, er det mye bortkastet tid og penger.

Jeg fjernet bazookafilteret som tettet seg i bryggeren min og kjøpte en stor sil fra IKEA, som jeg kjører den avkjølte mesken igjennom når jeg heller over til gjæringskaret.
Dette sparte meg for mye trøbbel, samtidig som man får blandet inn mye oksygen som gjæringen trenger.

Lure ting å ha/bruke er flasketapper, god meskeskje, klarningsmiddel, gjærnæring, middel for PH regulering, flasketre, humleposer og selvsagt oechselvekt/refraktometer.

Lykke til :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Hei du må retter denne setningen. ....kjører den avkjølte mesken igjennom...... her meiner du vørter



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig.
Kjenner ingen, så å si ihvertfall, jeg vil anbefale bryggemaskin til, du må jo være teknisk anlagt, ihvertfall når ting stopper opp.
Jeg har vert med og mekket på maskiner fordi de er for dårlig bygget, elendige pumper bl.a. og når eier ikke er teknisk tar det lang tid og overbevise om hva som er feil.
Hva kan gå galt med BIAB ? Avanserer du kan det selges eller du bygger det ut.

"Bryggemaskin" er et begrep jeg har lurt litt på. For meg betyr det en kjele med integrert varmelement og datastyring, men ser at olbrygging.no omtaler alle bb'ene som "bryggemaskiner". En BB basic er egentlig bare en krabbekoker med varmelement og en enkel termotstat, og knapt nok noen "maskin". I motsetning til en BB automatic "gjør" den ikke noe for deg, annet enn å tilføre varme til mesken/vørteren. Den har ingen pumpe eller styringsenhet. Du må styre hele prosessen manuelt. (Termostaten er ubrukelig til annet enn å gi deg en indikasjon på bevegelser i temperaturen, du kan ikke la den regulere noe som helst på egen hånd.)

De selger den uten silbunn, og da kaller de den en vannvarmer:p. Så forskjellen på en bryggemaskin og en vannvarmer er altså en silbunn:confused:.

Men jeg ser ingen grunn til ikke å anbefale denne vannvarmeren med silbunn - bortsett fra at kvaliteten på varmedelen er litt tvilsom. (Effektregulatoren var en årsak til sammenbrudd, og nå er den borte. Det er antakelig et pluss, sånn sett.) Den er veldig praktisk, rett og slett. Inntil den klappet sammen etter et års tid med rimelig hyppig brygging, hadde jeg et veldig godt samliv med den.

Den kan for den sakens skyld utmerket godt brukes til BIAB - som også er et begrep jeg har litt vanskeligheter med. Hva betyr det egentlig? Jeg bruker en meskepose fordi jeg synes det er praktisk - er det da BIAB? Jeg lurer veldig på når brygging med meskepose er BIAB - og når det ikke er det.
 
Jeg startet, helt uerfaren, rett på all grain, med hjemmelaget meskeboks og 25 liter hyttekjele fra biltema, samt startsett fra Bryggselv. Et helt manuellt oppsett. Nå, mer enn fem år og 103 batcher senere bruker jeg fremdeles samme utstyr, og trives godt med det.

Jeg har stor sympati for den filosofien der:). Men den innebærer vel noen begrensninger, også? Kan du si noe om det?
 
Jeg vet egentlig ikke hvilke begrensninger jeg, bortsett fra batchstørrelse, men det er jo bevisst. Jeg taper ikke mange gradene i løpet av meskingen. Jeg kan stegmeske ved å tilsette kokende vann, jeg har et utbytte på ca. 70-75%. Jeg ser egentlig ikke noen begrensninger og så er rengjøringen veldig enkel :).
 
"Bryggemaskin" er et begrep jeg har lurt litt på. For meg betyr det en kjele med integrert varmelement og datastyring, men ser at olbrygging.no omtaler alle bb'ene som "bryggemaskiner". En BB basic er egentlig bare en krabbekoker med varmelement og en enkel termotstat, og knapt nok noen "maskin". I motsetning til en BB automatic "gjør" den ikke noe for deg, annet enn å tilføre varme til mesken/vørteren. Den har ingen pumpe eller styringsenhet. Du må styre hele prosessen manuelt. (Termostaten er ubrukelig til annet enn å gi deg en indikasjon på bevegelser i temperaturen, du kan ikke la den regulere noe som helst på egen hånd.)

De selger den uten silbunn, og da kaller de den en vannvarmer:p. Så forskjellen på en bryggemaskin og en vannvarmer er altså en silbunn:confused:.

Men jeg ser ingen grunn til ikke å anbefale denne vannvarmeren med silbunn - bortsett fra at kvaliteten på varmedelen er litt tvilsom. (Effektregulatoren var en årsak til sammenbrudd, og nå er den borte. Det er antakelig et pluss, sånn sett.) Den er veldig praktisk, rett og slett. Inntil den klappet sammen etter et års tid med rimelig hyppig brygging, hadde jeg et veldig godt samliv med den.

Den kan for den sakens skyld utmerket godt brukes til BIAB - som også er et begrep jeg har litt vanskeligheter med. Hva betyr det egentlig? Jeg bruker en meskepose fordi jeg synes det er praktisk - er det da BIAB? Jeg lurer veldig på når brygging med meskepose er BIAB - og når det ikke er det.

Når du bruker annet enn BIAB (brew in a bag, gjør ikke du det ?) eller med kjøleboks og gryter på komfyren, gryter du kanskje låner fra et forsamlingshus, kaller jeg det en bryggermaskin, da har du element, termostat og kanskje pumper som kan fuske midt i bryggingen, da tror jeg en helt fersk brygger får hetta.
 
Jeg startet, helt uerfaren, rett på all grain, med hjemmelaget meskeboks og 25 liter hyttekjele fra biltema, samt startsett fra Bryggselv. Et helt manuellt oppsett. Nå, mer enn fem år og 103 batcher senere bruker jeg fremdeles samme utstyr, og trives godt med det.
Bruker du kokeplate eller gass til å varme?:)
 
"Bryggemaskin" er et begrep jeg har lurt litt på. For meg betyr det en kjele med integrert varmelement og datastyring, men ser at olbrygging.no omtaler alle bb'ene som "bryggemaskiner". En BB basic er egentlig bare en krabbekoker med varmelement og en enkel termotstat, og knapt nok noen "maskin". I motsetning til en BB automatic "gjør" den ikke noe for deg, annet enn å tilføre varme til mesken/vørteren. Den har ingen pumpe eller styringsenhet. Du må styre hele prosessen manuelt. (Termostaten er ubrukelig til annet enn å gi deg en indikasjon på bevegelser i temperaturen, du kan ikke la den regulere noe som helst på egen hånd.)

De selger den uten silbunn, og da kaller de den en vannvarmer:p. Så forskjellen på en bryggemaskin og en vannvarmer er altså en silbunn:confused:.

Men jeg ser ingen grunn til ikke å anbefale denne vannvarmeren med silbunn - bortsett fra at kvaliteten på varmedelen er litt tvilsom. (Effektregulatoren var en årsak til sammenbrudd, og nå er den borte. Det er antakelig et pluss, sånn sett.) Den er veldig praktisk, rett og slett. Inntil den klappet sammen etter et års tid med rimelig hyppig brygging, hadde jeg et veldig godt samliv med den.

Den kan for den sakens skyld utmerket godt brukes til BIAB - som også er et begrep jeg har litt vanskeligheter med. Hva betyr det egentlig? Jeg bruker en meskepose fordi jeg synes det er praktisk - er det da BIAB? Jeg lurer veldig på når brygging med meskepose er BIAB - og når det ikke er det.

Leste nettopp i en annen tråd om at termostaten gjennomgående ikke kunne stoles på, det var ikke intuitivt hvordan man endret timeren etter at man har satt i gang kok osv. Det høres bare knøvlete ut for meg. En stor kjele på en komfyr og et godt termometer tar deg veldig langt. Det er ingen tekniske innretninger å forstå, lett å bruke, lett å rengjøre, og omtrent så billig som du får det. Kanskje er kokeplate + 36l kjele litt dyrere, men man må jo ikke dit. 20l kjele fra Biltema går på de fleste komfyrer.
 
Leste nettopp i en annen tråd om at termostaten gjennomgående ikke kunne stoles på, det var ikke intuitivt hvordan man endret timeren etter at man har satt i gang kok osv. Det høres bare knøvlete ut for meg. En stor kjele på en komfyr og et godt termometer tar deg veldig langt. Det er ingen tekniske innretninger å forstå, lett å bruke, lett å rengjøre, og omtrent så billig som du får det. Kanskje er kokeplate + 36l kjele litt dyrere, men man må jo ikke dit. 20l kjele fra Biltema går på de fleste komfyrer.

Enig - og det sa jeg vel også tidligere her. Så lenge du ikke skal brygge mer enn 10-15 liter, så klarer du deg med komfyren din.

Men ellers er en BB basic/v2 og 3 ikke noe mer knøvlete enn kjele og plate; tvert i mot. Du harr bare en enhet, og den er like lett å rengjøre som den kjelen jeg bruker nå. Du snakker om automatisk kjeler, jeg snakker om en krabbekoker med termostat. To helt ulike ting:).

Termostaten på en ikke-automatisk BBer en kjekk sak. Du kan varme opp vann til en sånn omtrentlig temperatur, og behøver ikke gjete det. Jeg savner den litt. Men du kan ikke bruke den til å regulere temperaturen i mesken - der er den ubrukelig.
 
Når du bruker annet enn BIAB (brew in a bag, gjør ikke du det ?) eller med kjøleboks og gryter på komfyren, gryter du kanskje låner fra et forsamlingshus, kaller jeg det en bryggermaskin, da har du element, termostat og kanskje pumper som kan fuske midt i bryggingen, da tror jeg en helt fersk brygger får hetta.

Der ser vi hvor forvirrende bryggemaskinbegrepet er. Du vil kalle både en vannvarmer med silbunn og en avansert datastyrt kjele som gjør mye av jobben for deg, en bryggemaskin. Jeg vil ikke kalle en vannvarmer med termostat for en "maskin", fordi den ikke gjør noen del av jobben for deg. Det er jo det som er poenget med en maskin; at den overtar arbeid som ellers må gjøres manuelt.

Den eneste forskjellen på en BB30 basic og kjele+plate er en termostat som ikke kan brukes til noe særlig. Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan få hetta pga. tekniske komplikasjoner når de bruker en sånn. Sjøl ikke jeg, som virkelig er i stand til å få hetta av tekniske innretninger, klarte å få det da jeg begynte bryggingen med en BB60.

Den eneste tekniske komplikasjonen som kan oppstå med en BB30 basic, er at den slutter å virke. Det er selvfølgelig kjipt, men det kan vel i prinsippet ei casoplate gjøre, også. Eller komfyren din, for den sakens skyld.

Jeg har brygget bortimot 100 brygg på BB-kjeler uten automatikk, og resten på kjele+plate. Det er ingen forskjell i praksis. Hadde jeg kunnet stole på BB60'n, hadde jeg ikke byttet den ut. Den er rett og slett veldig praktisk.
 
Jeg vet egentlig ikke hvilke begrensninger jeg, bortsett fra batchstørrelse, men det er jo bevisst. Jeg taper ikke mange gradene i løpet av meskingen. Jeg kan stegmeske ved å tilsette kokende vann, jeg har et utbytte på ca. 70-75%. Jeg ser egentlig ikke noen begrensninger og så er rengjøringen veldig enkel :).

Det var vel særlig stegmeskingen jeg lurte på. Men det går altså. Hvor stort er meskekaret ditt? Bruker du å gå til utmesk?
 
Ser dette har sporet av litt..

Hvirfor ikke en god 3500W induksjon, 36L kjele, kjøleskap fra finn og en termostat?

Da har man det viktigste i orden, nemlig gjæringen. Og man har nok kraft til å koke uten stress, og en kjele som er «standard» størrelse.

Så kan man bygge på hvis man vil det. F.eks ei solarpumpe så kan man resirkulere litt i mesken. Og vil man ha to eller flere kjeler så har man en fra før, og fortsatt god kokeplate. Skyllevann kan man jo varme opp på kokeplata, med den irritasjonen det medfører når man har glemt den kjelen og vannet er altfor varmt..
 
Ser dette har sporet av litt..

Hvirfor ikke en god 3500W induksjon, 36L kjele, kjøleskap fra finn og en termostat?

Da har man det viktigste i orden, nemlig gjæringen. Og man har nok kraft til å koke uten stress, og en kjele som er «standard» størrelse.

Så kan man bygge på hvis man vil det. F.eks ei solarpumpe så kan man resirkulere litt i mesken. Og vil man ha to eller flere kjeler så har man en fra før, og fortsatt god kokeplate. Skyllevann kan man jo varme opp på kokeplata, med den irritasjonen det medfører når man har glemt den kjelen og vannet er altfor varmt..

Ser ikke helt at det har sporet av. Vi diskuterer vel stadig hvor gode ulike enkle alternativer er?

Som sagt noen ganger nå, så er de enkle BB-kjelene veldig praktiske, med den innvendingen at kvaliteten er så som så. Og med tilbudet til Ølbrygging kommer du billigere unna enn om du kjøper induksjonsplate og kjele + det andre du trenger. BB'n er egentlig en vannvarmer, kan man si - og dermed har du også en utmerket vannvarmer til seinere bruk når/hvis du finner ut at du vil brygge mer og større, og oppgradere utstyret.

Ulempen er - og det sier du vel indirekte - at kokekapasiteten er litt liten. Når jeg brygger til 25 liter ferdig øl, starter jeg kokingen med kanskje 34-35 liter, og selv en 36-liters kjele er da helt på kanten. (Så jeg skaffet en 56-liter:).)
 
Ser ikke helt at det har sporet av. Vi diskuterer vel stadig hvor gode ulike enkle alternativer er?

Som sagt noen ganger nå, så er de enkle BB-kjelene veldig praktiske, med den innvendingen at kvaliteten er så som så. Og med tilbudet til Ølbrygging kommer du billigere unna enn om du kjøper induksjonsplate og kjele + det andre du trenger. BB'n er egentlig en vannvarmer, kan man si - og dermed har du også en utmerket vannvarmer til seinere bruk når/hvis du finner ut at du vil brygge mer og større, og oppgradere utstyret.

Ulempen er - og det sier du vel indirekte - at kokekapasiteten er litt liten. Når jeg brygger til 25 liter ferdig øl, starter jeg kokingen med kanskje 34-35 liter, og selv en 36-liters kjele er da helt på kanten. (Så jeg skaffet en 56-liter:).)

Joda, du har nok rett. Jeg har ikke erfaringer med de vannkokerne, men tenker at man legger penger i et produkt av en smule tvilsom kvalitet og i den prisen ligger den en termostat som bare er god nok til å få vannet opp til strike temperatur, etter det er den jo ubrukelig. Da er vel et termometer man kan stikke nedi både vann og mesk billigere, samt at legger penger i bedre komponenter, selv om de er litt dyrere, med en plate og kjele. 50L er nok ikke dumt forsåvidt i stedenfor 36, dyrere dog.

Det er jo mange veier til rom, og like mange meninger. Jeg hsr alltid vært tilhenger av modulært oppsett man kan.bruke til.forskjellige ting, uten å legge penger i funksjoner som har en større begrensning, som den termostaten.

Men samtidig så kan jo en BBB få rollen som HLT hvis det blir oppgradert videre fra en BBB som startoppsett, så det spørs kanskje når man velger å bruke penger, hvis det da blir noe oppgradert forsåvidt.
 
Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan få hetta pga. tekniske komplikasjoner når de bruker en sånn. Sjøl ikke jeg, som virkelig er i stand til å få hetta av tekniske innretninger, klarte å få det da jeg begynte bryggingen med en BB60.

Det er fordi du har brygget mye og vet mye om brygging. De som har spurt meg om disse "maskinene" er ikke teknisk anlagt selv med tekniker i yrkestittelen deres så da anbefaler jeg ikke annet enn BIAB eller kjøleboks, hva annet kan man anbefale når de ringer og spør om hva kan gjærlås eller ikke gjærlås gjøre til skade når de har satt noe greier de kjøpte på Europris.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp